چگونه یک دال عدس خوشمزه بپزیم؟/ بوی جنوب در یک کاسه

خورش دال‌عدس برای‌جنوبی‌ها مثل خورش خوشمزه باقالی‌قاتوق برای شمالی‌هاست بااین تفاوت که خورش دال‌عدس معمولا بافلفل‌تند طبخ می‌شود وخبری ازسبزی در آن نیست.

خورش دال عدس خوزستانی معمولا با کته سرو می‌شود و برخی به صورت خورش با گوشت چرخ کرده هم آن را می‌پزند یا به‌عنوان یک غذای ایرانی ساده با نان می‌خورند. طرز تهیه خورش دال عدس خوزستانی مجلسی با گوشت و بدون گوشت است و خیلی هم زود و سریع آماده می‌شود: 

مواد لازم برای ۶ نفر 
عدس قرمز:
 ۲ لیوان فرانسوی
گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
سیر: ۵ حبه له شده
پیاز: ۱ عدد درشت
سیب زمینی: ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی: ۲.۵قاشق غذاخوری
تمرهندی: نصف لیوان فرانسوی
فلفل قرمز، زردچوبه و نمک: به مقدار دلخواه

برای تهیه خورش دال عدس خوزستانی ابتدا پیاز را نگینی خرد کنید و نیمی از آن را برای گوشت چرخ کرده کنار بگذارید. نیمی از پیازها را در روغن تفت دهید و وقتی سبک شد گوشت چرخ کرده را اضافه کنید. وقتی رنگ گوشت عوض شد نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته و گوشت هم سرخ شود. در مرحله بعد یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به گوشت اضافه کنید و باز هم تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته شود. وقتی گوشت آماده شد، آن را کنار بگذارید. حالا عدس‌های پاک شده را خوب با آب بشویید تا سرانجام آب روی عدس شفاف شود. عدس‌های شسته شده را به همراه سیب‌زمینی خرد شده و دو یا ‌سه لیوان آب روی شعله ملایم گاز بپزید. تمرهندی را هم خیس کنید وسپس هسته‌ها و تفاله‌های آن را از صافی رد کنید تا فقط شیره‌اش را داشته باشید. می‌توانید یک قاشق غذاخوری آرد را با آب تمرهندی مخلوط کنید. دراین مرحله پیازداغ را درست کنید. باقی‌مانده پیازهای نگینی خرد شده را در روغن تفت دهید و وقتی سبک شد‌، سیرهای له شده را اضافه کنید. وقتی بوی سیر بلند شد باقی‌مانده رب گوجه فرنگی، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و خوب هم بزنید. چند جوش که خورد تمرهندی وگوشت چرخ کرده سرخ شده راهم اضافه کنید ونمک و فلفل خورش را اندازه کنید. اجازه دهید روی شعله ملایم گاز، آب خورش گرفته شود چون خورش دال عدس یک خورش نسبتا کم آب و غلیظ است. بعد از پخته شده خورش دال عدس، آن را با کمی لیموترش مزه‌دار و با برنج کته سرو یا با نان میل کنید. 

طرز تهیه خورش بدون گوشت
برای‌ تهیه خورش دال عدس خوزستانی بدون گوشت تمام این مراحل را به جز اضافه کردن گوشت چرخ کرده انجام دهید و خورش را با برنج کته سرو کنید. این نکته را به خاطر بسپارید که طرز تهیه دال عدس خوزستانی یا آبادانی معمولا با تمرهندی است اما اگر طعم آن را نمی‌پسندید اضافه کردن رب گوجه فرنگی کافی است. 

نکاتی درباره خورش دال عدسی
درزمان پخت عدس حواس‌تان باشد تا بیش ازاندازه پخته نشوند وباعث کنده شدن پوست عدس‌ نشود.دال عدس جزوغذاهای محلی جنوبی است که شما می‌توانید بنا بر رسم جنوبی‌ها این غذا را با طعم تند میل کنید. 

مطلب پیشنهادی

چرا روان‌شناس‌ها این‌قدر به نوشتن افکار و اهداف روی کاغذ اصرار می‌کنند؟/ من بدون سانسور

 سایت بدون – روان انسان پدیده ای پیچیده و چندوجهی است. روان ما نسبت به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *