آمریکا دنبال زیر دریایی اتمی بود/دروغی به نام «تلاش برای یافتن تایتانیک»

 
https://static.independent.co.uk/s3fs-public/thumbnails/image/2017/05/05/11/screen-shot-2017-05-05-at-11.25.38.png?w968h681

سایت بدون -تا سال‌ها، تصور می‌شد که کشف لاشه کشتی تایتانیک در کف اقیانوس در ‌سال ١٩٨۵، تلاشی صرفا علمی بوده است، اما این داستان، یک نیرنگ بود.
«رابرت بالارد»، کسی که کشتی تایتانیک را در اعماق اقیانوس کشف کرد، به سی.ان.ان در مورد این موضوع که اکنون جزو موضوعات غیرمحرمانه دسته‌بندی شده، گفته است که کشف لاشه تایتانیک، بخشی از یک ماموریت محرمانه نظامی آمریکا برای یافتن دو زیردریایی اتمی غرق‌شده در اقیانوس بوده است.
بالارد گفته است: «آنها نمی‌خواستند که جهان چیزی از این موضوع بداند، بنابراین احتیاج به یک داستان پوششی داشتیم.»
داستان اتفاقی که واقعا رخ داده، حالا در بخشی از یک نمایشگاه در موزه ملی جغرافیا در واشینگتن که تا پایان ‌سال جاری باز خواهد بود، نشان داده شده است.
بالارد آن زمان یکی از فرماندهان نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا و همچنین پژوهشگر موسسه اقیانوس‌شناسی «وودز هول» بود. نیروی دریایی به او پیشنهاد بودجه و فرصت تحقیقاتی برای اکتشاف تایتانیک را داد، اما از او خواسته شد که باید ابتدا به دنبال زیردریایی‌های «یو.اس.اس ترشر» و «یواس.اس اسکورپیون» که زیردریایی‌های اتمی آمریکایی بودند و در دهه ١٩۶٠ غرق شدند،
بگردد.
بالارد به سی.ان.ان گفته است: «می‌دانستیم که این زیردریایی‌ها کجا هستند. چیزی که نیروی دریایی از من می‌خواست این بود که من به آن‌جا بروم و مراقب باشم که روس‌ها مرا تعقیب نکنند. می‌خواستیم این کار را بکنیم، چون می‌خواستیم سلاح‌های اتمی که در اسکورپیون قرار داشتند را بیابیم و همچنین نگران این بودیم که رآکتورهای هسته‌ای چه کاری با محیط‌‌زیست می‌کنند.»
او می‌گوید: «بنابراین، جست‌وجو برای یافتن تایتانیک، به‌عنوان یک داستان پوششی برای مخفی نگه‌داشتن ماموریت اصلی مطرح شد و رسانه‌ها کاملا بر آن‌چه من می‌کردم، نظارت می‌کردند.»
وقتی تیم رابرت بالارد جست‌وجوی خود را برای یافتن اسکورپیون و ترشر به اتمام رساند، تنها ١٢ روز فرصت داشتند تا به‌دنبال تایتانیک بگردند.
لاشه این کشتی معروف که در وسط راهش غرق شده بود، در کف اقیانوس در عمق بیش از ١٢‌هزار فوتی (٣۶٠٠ متری) در اقیانوس اطلس شمالی پیدا شد.
بالارد می‌گوید: «وقتی ما تایتانیک را پیدا کردیم، طبیعتا خیلی هیجان‌زده شدیم، چراکه ماموریت سختی را پشت سر گذاشته بودیم. ما این کار را انجام دادیم و به هدف نهایی‌مان رسیدیم و این خبر همه‌جا پخش شد.»
این خبر، توجه همه رسانه‌ها را جلب کرد، اما هدف حقیقی این ماموریت، که یافتن زیردریایی‌های اتمی بود، محرمانه باقی ماند. گزارش آن زمان نیویورک‌تایمز، چند روز بعد از کشف لاشه تایتانیک، باعث شد بسیاری از مقامات هرگونه هدف دیگر این ماموریت را انکار کنند.
کاپیتان «برنت بیکر»، سخنگوی نیروی دریایی ارتش آمریکا در آن زمان اعلام کرد که این پروژه، برای یافتن تایتانیک و تحقیقات اقیانوس‌شناسی بوده است. همچنین دانشمندی دیگر هرگونه اهداف نظامی این پروژه را انکار کرد.
دکتر «رابرت اسپیندل»، رئیس دپارتمان مهندسی اقیانوس «وودز هول» به نیویورک‌تایمز گفته بود: «هیچ موضوع محرمانه‌ای وجود ندارد.»
بالارد می‌گوید: «البته این‌گونه نبود، اما کشف تایتانیک تنها هدف این ماموریت نبود.»
او ادامه داده است: «نمی‌توانم در مورد سایر ماموریت‌هایم در نیروی دریایی صحبت کنم. فعلا این ماموریت‌ها محرمانه به‌شمار می‌آید.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «به پیسی افتادن»

سایت بدون – پیس به ترکی می شود، زشت یا بد به پیسی افتادن یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *