آنچه باید درباره بیماری التهاب روده بدانید

https://dingo.care2.com/pictures/greenliving/1408/1407020.large.jpg
سایت بدون -بیماری التهابی روده یا IBD یکی از بیماری‌های «خود ایمنی» گوارشی است که به‌دلیل افزایش تعداد مبتلایان و ضرورت تشخیص بموقع بیماری، همواره مورد توجه متخصصان قرار دارد.
دکتر همایون واحدی در تعریف بیماری‌های التهابی روده می‌گوید: این بیماری به طور کلی به دو دسته کولیت اولسراتیو و کرون تقسیم‌بندی می‌شود که در نوع کولیت گرفتاری مربوط به مخاط روده بزرگ است و با علائمی همچون اسهال خونی و خونریزی بروز می‌یابد، در حالی که کرون در هرجایی از دستگاه گوارش از دهان تا مقعد می‌تواند فرد را درگیر کند و به عبارتی هم مخاط و هم زیرمخاط وحتی عضله را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی می‌افزاید: از میان نشانه‌های کرون می‌توان به درد شکم، انسداد شکمی و گاهی اسهال، خونریزی، تب و کاهش وزن اشاره کرد.
این فوق‌تخصص گوارش و کبد با تأکید بر تأثیر سبک زندگی در بروز این بیماری خاطرنشان می‌کند: دلایل مختلفی از جمله رژیم غذایی نامناسب و بی‌تحرکی سبب بروز این بیماری گوارشی می‌شود. البته ارتقای وضعیت بهداشت و انجام واکسیناسیون نیز در شیوع آن بی‌تأثیر نبوده است چرا که اگر کنترل بیماری‌های عفونی بدرستی انجام گیرد بیماری‌های التهابی بیشتر نمایان می‌شوند. در واقع زمانی که بدن گرفتار عفونت شود تولید آنتی‌بادی سبب مقاومت بدن خواهد شد.
دکتر واحدی با اشاره به وضعیت داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به این بیماری می‌گوید: در حال حاضر با داروهای کنونی کمبودی نداریم و اخیراً نیز داروهایی در کشور تولید می‌شود که سبب بهتر شدن کیفیت زندگی این افراد و کاهش ناشی از عوارض آن می‌شود.
وی راه‌های تشخیص کرون را چنین توضیح می‌دهد: کولونوسکوپی مهم‌ترین آزمایش برای تشخیص بیماری التهابی روده است. در این فرآیند از یک لوله باریک به همراه یک دوربین استفاده می‌شود تا به این ترتیب یک دید مستقیم از داخل روده به پزشک داده شود. با این روش حتی زخم‌های کوچک و التهابات خفیف هم قابل مشاهده هستند. اگر بخشی غیرطبیعی به نظر برسد، برای بررسی بیشتر پزشک از این بخش نمونه‌برداری می‌کند. دیگر آزمایش‌ها برای تشخیص بیماری التهابی روده آزمایش خون برای بررسی علائم التهاب یا عفونت است.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *