آخرین خبرها

آیا حبوبات می توانند جای گوشت را در تامین پروتئین برای بدن بگیرند؟

سایت بدون – «به خدا اگر خودم تنها بودم هیچ‌وقت در این صف‌های اعصاب خردكن نمی‌ایستادم. خودم گوشت بخورم یا نخورم فرقی ندارد. به‬ خاطر بچه‌هایم است كه در این صف‌ها می‌ایستم، می‌گویند پروتئین برای آنها لازم است.» این جملات، درد‌دل مادری است كه با فرزند كالسكه‌سوارش در صف خرید گوشت ایستاده است و همكارم در خبرگزاری ایسنا به صحبت‌های آنان گوش سپرده است. شاید اگر این مادر و بسیاری از افرادی كه در این صف‌ها جسم و روان خود را با جنگ اعصاب به مخاطره می‌اندازند، می‌دانستند كه بدن به چه میزان پروتئین نیاز دارد و آنها از چه راه‌هایی به‌جز مصرف گوشت می‌توانند نیاز خود را تامین كنند، تا این حد دچار رنج و زحمت نمی‌شدند. نكته‌ای كه دكتر كوروش جعفریان، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران آن را تأیید و در گفت‌وگو با جام‌جم درباره نحوه تامین پروتئین مورد نیاز بدن نكاتی را مطرح می‌كند. قلب، كلیه، كبد، روده‌ها، برخی آنزیم‌ها، هورمون‌ها و البته عضلات ساختار پروتئینی دارند و از آنجا كه بدن ذاتا توانایی ساخت پروتئین ندارد، به همین دلیل با كمك منابع حیوانی و گیاهی باید پروتئین تامین شود.
اگر كسی تمایل به مصرف منابع حیوانی پروتئین نداشته یا آن را به حداقل مصرف برساند، می‌تواند پروتئین مورد نیاز را كاملا از محل منابع گیاهی تامین كند. بنابراین، این باور كه اگر گوشت نخوریم، بدن با مشكل مواجه می‌شود، كاملا اشتباه است.
میزان مصرف پروتئین روزانه
سن و وزن در میزان مصرف پروتئین موثر هستند. كودكان و نوجوانان بیش از سایر گروه‌های سنی به پروتئین نیاز دارند. هر فرد به ازای هر یك كیلو وزن خود به كمتر از یك گرم پروتئین نیاز دارد كه می‌تواند آنها را به شكل تركیبی از منابع مختلف حبوبات، سبزیجات، سویا، لبنیات و دانه‌های روغنی تامین
كند.
یك فرد روزانه به 6 تا 7 گرم پروتئین نیاز دارد. هر 30 گرم از انواع گوشت‌های قرمز و سفید حاوی 7 گرم پروتئین است. یك لیوان شیر
 8 گرم و نصف لیوان حبوبات پخته پاسخگوی این نیاز است. ضمن آن كه نان و غلات به میزان كمتری پروتئین دارند كه به تامین پروتئین مورد نیاز بدن كمك
می‌كنند.
غفلت از پروتئین‌های گیاهی
متاسفانه حبوبات در حال حذف شدن از فرهنگ غذایی اغلب خانواده‌های ایرانی است. یكی از دلایل آن تأكیدهای افراطی و تبلیغاتی درباره ضرورت مصرف گوشت و پروتئین‌های حیوانی است كه این فرآیند یك كار تجاری و القایی است و مبتنی بر نیاز واقعی نیست.
دلیل دیگر آن نفاخ بودن مصرف حبوبات برای برخی افراد است. حذف یا كاهش مصرف این نوع پروتئین باعث از بین رفتن باكتری‌های مفید دستگاه گوارش شده و بروز بیماری‌هایی همچون افسردگی، كولیت، سندرم روده تحریك‌پذیر، یبوست و اسهال‌های در حال شایع بسیار موثر
 است.
در صورتی كه اگر حبوبات مدتی به صورت مستمر استفاده شود نه تنها فلور باكتریایی روده به وضعیت طبیعی خود برمی‌گردد، بلكه ریسك ابتلا به بیماری‌های مذكور و البته سایر بیماری‌های مزمن نیز كاهش می‌یابد.
علت مقاومت بدن در برابر آنتی‌بیوتیك
وقتی برای اولین بار شنیدیم در پرورش محصولات حیوانی از آنتی‌بیوتیك استفاده می‌شود، تقریبا اغلب ما از ترس تب كردیم، اما این كار در همه جای دنیا انجام می‌شود و مختص ایران نیست.
با این وجود خیلی‌ها توجه نمی‌كنند مصرف بالای گوشت باعث مقاومت باكتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیك و در نتیجه كاهش تاثیر آنها برای مقابله با عفونت‌ها شده است.
ضرورت تغییر الگوی تغذیه ایرانی‌ها
گوشت در الگوی تغذیه ایرانی‌ها از جایگاه مهمی برخوردار است. آنچنان كه برخی افراد گمان می‌كنند اگر روزی گوشت نخورند، گویا غذا میل نكرده‌اند. هرچند لذت مصرف گوشت مختص ایرانی‌ها نیست و كشورهای مختلفی هستند كه سرانه مصرف گوشت در میان آنها بالاتر از ایرانی‌هاست.
اما هر مردمی به واسطه شرایط فیزیولوژی و میزان فعالیت بدنی باید سبك تغذیه متناسب با خود را داشته باشند. الگوبرداری از سبک تغذیه سایر كشورها موجب شده تا با رشد بیماری‌هایی همچون چاقی، بیماری‌های قلبی -عروقی، دیابت و فشار خون بالا مواجه باشیم.
بسیاری از دولت‌ها برنامه‌هایی را برای ایجاد سبك تغذیه سالم متناسب با ویژگی‌های مردم كشورشان آغاز كرده‌اند. چراكه دریافته‌اند رژیم‌های غذایی نامناسب باعث بروز و افزایش بیماری‌های مذكور و در نتیجه كاهش نیروی كار مؤثر در صنعت، تجارت و بازدهی كاركنان می‌شود.

برچسب‌ها: , ,

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }