آیا حبوبات می توانند جای گوشت را در تامین پروتئین برای بدن بگیرند؟

سایت بدون – «به خدا اگر خودم تنها بودم هیچ‌وقت در این صف‌های اعصاب خردکن نمی‌ایستادم. خودم گوشت بخورم یا نخورم فرقی ندارد. به‬ خاطر بچه‌هایم است که در این صف‌ها می‌ایستم، می‌گویند پروتئین برای آنها لازم است.» این جملات، درد‌دل مادری است که با فرزند کالسکه‌سوارش در صف خرید گوشت ایستاده است و همکارم در خبرگزاری ایسنا به صحبت‌های آنان گوش سپرده است. شاید اگر این مادر و بسیاری از افرادی که در این صف‌ها جسم و روان خود را با جنگ اعصاب به مخاطره می‌اندازند، می‌دانستند که بدن به چه میزان پروتئین نیاز دارد و آنها از چه راه‌هایی به‌جز مصرف گوشت می‌توانند نیاز خود را تامین کنند، تا این حد دچار رنج و زحمت نمی‌شدند. نکته‌ای که دکتر کوروش جعفریان، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران آن را تأیید و در گفت‌وگو با جام‌جم درباره نحوه تامین پروتئین مورد نیاز بدن نکاتی را مطرح می‌کند. قلب، کلیه، کبد، روده‌ها، برخی آنزیم‌ها، هورمون‌ها و البته عضلات ساختار پروتئینی دارند و از آنجا که بدن ذاتا توانایی ساخت پروتئین ندارد، به همین دلیل با کمک منابع حیوانی و گیاهی باید پروتئین تامین شود.
اگر کسی تمایل به مصرف منابع حیوانی پروتئین نداشته یا آن را به حداقل مصرف برساند، می‌تواند پروتئین مورد نیاز را کاملا از محل منابع گیاهی تامین کند. بنابراین، این باور که اگر گوشت نخوریم، بدن با مشکل مواجه می‌شود، کاملا اشتباه است.
میزان مصرف پروتئین روزانه
سن و وزن در میزان مصرف پروتئین موثر هستند. کودکان و نوجوانان بیش از سایر گروه‌های سنی به پروتئین نیاز دارند. هر فرد به ازای هر یک کیلو وزن خود به کمتر از یک گرم پروتئین نیاز دارد که می‌تواند آنها را به شکل ترکیبی از منابع مختلف حبوبات، سبزیجات، سویا، لبنیات و دانه‌های روغنی تامین
کند.
یک فرد روزانه به ۶ تا ۷ گرم پروتئین نیاز دارد. هر ۳۰ گرم از انواع گوشت‌های قرمز و سفید حاوی ۷ گرم پروتئین است. یک لیوان شیر
 ۸ گرم و نصف لیوان حبوبات پخته پاسخگوی این نیاز است. ضمن آن که نان و غلات به میزان کمتری پروتئین دارند که به تامین پروتئین مورد نیاز بدن کمک
می‌کنند.
غفلت از پروتئین‌های گیاهی
متاسفانه حبوبات در حال حذف شدن از فرهنگ غذایی اغلب خانواده‌های ایرانی است. یکی از دلایل آن تأکیدهای افراطی و تبلیغاتی درباره ضرورت مصرف گوشت و پروتئین‌های حیوانی است که این فرآیند یک کار تجاری و القایی است و مبتنی بر نیاز واقعی نیست.
دلیل دیگر آن نفاخ بودن مصرف حبوبات برای برخی افراد است. حذف یا کاهش مصرف این نوع پروتئین باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید دستگاه گوارش شده و بروز بیماری‌هایی همچون افسردگی، کولیت، سندرم روده تحریک‌پذیر، یبوست و اسهال‌های در حال شایع بسیار موثر
 است.
در صورتی که اگر حبوبات مدتی به صورت مستمر استفاده شود نه تنها فلور باکتریایی روده به وضعیت طبیعی خود برمی‌گردد، بلکه ریسک ابتلا به بیماری‌های مذکور و البته سایر بیماری‌های مزمن نیز کاهش می‌یابد.
علت مقاومت بدن در برابر آنتی‌بیوتیک
وقتی برای اولین بار شنیدیم در پرورش محصولات حیوانی از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود، تقریبا اغلب ما از ترس تب کردیم، اما این کار در همه جای دنیا انجام می‌شود و مختص ایران نیست.
با این وجود خیلی‌ها توجه نمی‌کنند مصرف بالای گوشت باعث مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک و در نتیجه کاهش تاثیر آنها برای مقابله با عفونت‌ها شده است.
ضرورت تغییر الگوی تغذیه ایرانی‌ها
گوشت در الگوی تغذیه ایرانی‌ها از جایگاه مهمی برخوردار است. آنچنان که برخی افراد گمان می‌کنند اگر روزی گوشت نخورند، گویا غذا میل نکرده‌اند. هرچند لذت مصرف گوشت مختص ایرانی‌ها نیست و کشورهای مختلفی هستند که سرانه مصرف گوشت در میان آنها بالاتر از ایرانی‌هاست.
اما هر مردمی به واسطه شرایط فیزیولوژی و میزان فعالیت بدنی باید سبک تغذیه متناسب با خود را داشته باشند. الگوبرداری از سبک تغذیه سایر کشورها موجب شده تا با رشد بیماری‌هایی همچون چاقی، بیماری‌های قلبی -عروقی، دیابت و فشار خون بالا مواجه باشیم.
بسیاری از دولت‌ها برنامه‌هایی را برای ایجاد سبک تغذیه سالم متناسب با ویژگی‌های مردم کشورشان آغاز کرده‌اند. چراکه دریافته‌اند رژیم‌های غذایی نامناسب باعث بروز و افزایش بیماری‌های مذکور و در نتیجه کاهش نیروی کار مؤثر در صنعت، تجارت و بازدهی کارکنان می‌شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «به پیسی افتادن»

سایت بدون – پیس به ترکی می شود، زشت یا بد به پیسی افتادن یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *