از اوکراین تا دانمارک و از فنلاند تا بلژیک/ اروپا در پوپولیسم حل می‌شود؟

http://www.publicseminar.org/wp-content/uploads/2018/03/demagogue-2193093_1920-e1522170847455.jpg

سایت بدون -احزاب پوپولیست طی ۲۰‌سال گذشته با حفظ آرای کافی برای حضور رهبرانشان در پست‌های دولتی در ۱۱ کشور و به چالش ‏کشیدن نظام سیاسی در سراسر این قاره، حمایت‌ها را بیش از سه برابر کرده‌اند‎.
روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است، طبق تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته، پوپولیست‌ها آرای خود را طی دو دهه اخیر، ‏سه برابر کرده‌اند. این روزنامه دراین‌باره می‌نویسد:«رشد پیوسته حمایت‌ها از احزاب پوپولیست اروپا به‌ویژه در جناح راست در ‏تحلیل عملکردشان در انتخابات ملی در ۳۱ کشور اروپایی طی دو دهه اخیر مشخص است.» این تحقیقات از سوی روزنامه گاردین ‏و با همراهی بیش از ۳۰ دانشمند علوم سیاسی صورت
گرفته است‎.‎
این تحقیقات نشان‌ می‌دهد که دست‌کم از‌سال ۱۹۹۸، حمایت از پوپولیست‌ها پیوسته درحال رشد بوده است. دو دهه پیش، احزاب ‏پوپولیست به‌طور عمده طرف‌هایی حاشیه‌ای بودند که تنها ۷‌درصد از حمایت را در کل این قاره در دست داشتند. در تازه‌ترین ‏انتخابات ملی، از هر چهار رأی، یک رأی به نفع یک حزب پوپولیست بوده است‎.
حزب «فنلاندی‌ها» یا «فنلاندی‌های واقعی» که در‌سال ۲۰۱۵ پس از دستیابی به ۱۷.۵‌درصد از آرا به ائتلاف حاکم فنلاند راه ‏یافتند، دچار تفرقه شد و از هم پاشید و دو حزب حاصل از جدایی آن ۱۰ و ۱.۵‌درصد حمایت‌ها را کسب کردند. آرای سیریزای ‏یونان نیز از ۳۶‌درصد به ۲۵‌درصد کاهش یافت‎. حمایت از حزب مردم دانمارک که حمایت‌ها از حزب خود را در اختیار دولت راست میانه اقلیتی قرار داد، از ۲۱‌درصد در‌سال ‏‏۲۰۱۵ به ۱۷‌درصد کاهش یافته است. حمایت گسترده از یوکیپ نیز به طرز چشمگیری از زمان رأی مثبت انگلیس به خروج از ‏اتحادیه اروپا کاهش یافته است‎.‎با این وجود در سراسر اروپا شاهد تصویری گویا هستیم. ۱۲.۵‌میلیون اروپایی‌ای که در‌سال ‏‏۱۹۹۸ با داشتن دست‌کم یک عضو پوپولیست در کابینه کشورشان در این قاره زندگی می‌کردند، در‌سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰ برابر ‏شده‌اند و تعدادشان به ۱۷۰.۵‌میلیون نفر رسیده است‎.‎
انتخابات نیمه نخست‌سال ۲۰۱۹ افق دید گسترده‌تری را از افزایش بیش‌ از پیش پوپولیست‌ها به دست می‌دهد، از اوکراین تا ‏دانمارک و از فنلاند تا بلژیک‎.
کاس مود، استاد امور بین‌الملل دانشگاه جورجیا می‌گوید: «احزاب پوپولیست در کوتاه مدت احتمالا قدرت خود را حفظ می‌کنند، ‏اگرچه بیش‌ از پیش در گرایش‌های راست خود رادیکال خواهند شد و (در همین راستا) اختلافات منطقه‌ای و ملی قابل توجهی به ‏وجود خواهد آمد.» سوال اصلی این است که احزاب غیرپوپولیست چگونه به این مسأله واکنش نشان خواهند داد‎.

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *