آخرین خبرها

با ادامه دار شدن شیوع کووید 19 /درآمد فروشگاه های «اپ» به 133میلیارد دلار رسید


سایت بدون -با شیوع کووید19 و اعمال قرنطینه و محدودیت‌ها در سراسر جهان، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل افزایشی چشمگیر یافت و تازه‌ترین گزارش شرکت اطلاعات اپلیکیشن Sensor Tower نشان می‌دهد که درآمد فروشگاه‌های اپ استور و گوگل پلی در سال 2021 به رقم 133 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به دوران پیش از کرونا افزایشی چشمگیر نشان می‌دهد.
افزایش دوبرابری نصب اپ‌ها
اطلاعات شرکتSensor Tower نشان می‌دهد که کاربران در سال 2021 حدود 85.1میلیارد دلار در اپ استور هزینه کرده‌اند تا اپلیکیشن‌های سازگار با سیستم عاملIOS را خریداری کنند. این موضوع نشان از رشد 17.7درصدی نسبت به رقم 72.3میلیارد دلاری سال 2020 دارد. همچنین این گزارش نشان می‌دهد که کاربران در گوگل پلی(فروشگاه اپ‌های اندرویدی)، 47.9میلیارد دلار در سال 2021 هزینه کردند که رشد 23.5درصدی نسبت به رقم 38.8میلیارد دلار سال 2020 داشته است. به این ترتیب مجموع هزینه کاربران در فروشگاه‌های اپ در سال 2021، به حدود 133میلیارد دلار رسید درحالی که این رقم در سال 2020 حدود 111.1میلیارد دلار بوده است. همچنین در سال 2020 میزان درآمد اپ استور 1.8بار بیشتر از گوگل پلی بود و گزارش این شرکت نشان می‌دهد که این موضوع در سال 2021 نیز ادامه دار بوده و میزان درآمد اپ‌استور همچنان از گوگل پلی پیشی گرفته است. طبق این گزارش، در سال 2021 درمجموع 143.6میلیارد بار نصب اپلیکیشن انجام شده که این رقم 50درصد بالاتر از سال 2020 است.
تأثیر کرونا بر اکوسیستم اپلیکیشن‌ها
این گزارش نشان می‌دهد که کرونا بر اکوسیستم اپلیکیشن‌های تلفن همراه تأثیر فراوانی گذاشته است و در روزهای ابتدایی همه‌گیری، میزان دانلود تعدادی از اپلیکیشن‌های مرتبط با خرید آنلاین، سرگرمی، تجارت و آموزش به‌سرعت افزایش یافت. با اینکه بسیاری از محدودیت‌ها در جهان برداشته شد اما وضعیت فروشگاه‌های اپلیکیشن به حالت عادی بازنگشت. گزارش جدید Sensor Tower نشان می‌دهد که تعداد دانلود برخی از اپلیکیشن‌ها همچنان بسیار بالاتر از سطح قبل از پاندمی کروناست، در حالی که علاقه کاربران به برخی دیگر از اپ‌ها کمرنگ است.یکی از حوزه‌هایی که بیشترین آسیب را از کرونا دید، صنعت سفر و گردشگری است که ردپای آن را در رفتار کاربران درفروشگاه‌های اپ هم می‌توان دید. در دوران کرونا که کشورها مرزهای خود را به روی بازدیدکنندگان و گردشگران بستند و رویدادهای حضوری لغو شدند، به اپلیکیشن‌های مرتبط با سفر، ضربه بزرگی وارد شد و میزان نصب آنها کاهش چشمگیری یافت. علاوه بر این، با افزایش دورکاری، میزان نیاز به برنامه‌های تاکسی‌های آنلاین و سایر برنامه‌های مرتبط با رفت‌وآمد روزانه کاهش یافت. درمجموع، اپلیکیشن‌های مسافرتی و ناوبری بیشترین ضربه را از این همه‌گیری خوردند طوری که میزان دانلود این برنامه‌ها در آوریل 2020 در مقایسه با کل سال 2019 حدود 40 درصد کاهش یافت. با بهبود اوضاع جهان، اپلیکیشن‌های مرتبط با سفر رشد کردند و در اوج سفرهای تابستانی در ژوئیه 2021، میزان استفاده ازاپلیکیشن‌های سفر تقریباً به میانگین سال 2019 خود رسیدند. اما با ظهور سویه امیکرون از دسامبر 2021، اپلیکیشن‌های سفر دوباره کاهش 14 درصدی نسبت به سال 2019 نشان دادند و این کاهش برای اپلیکیشن‌های ناوبری به حدود 22 درصد رسید. طبق این گزارش، اپلیکیشن‌های تجاری نیز یکی از بخش‌های پرکار بوده‌اند و در سال 2021، دانلود آنها با رشد 102درصدی، بیش از دو برابر سطح قبل از همه‌گیری کووید 19 بوده است. میزان دانلود و نصب اپلیکیشن‌های پزشکی نیز رشد 187 درصدی نسبت به سال 2019 داشت. میزان دانلود اپلیکیشن‌های بازی، سلامت و تناسب اندام و همچنین آموزش به ترتیب 39، 31  و 19 درصد نسبت به سال 2019 افزایش یافته‌اند. این گزارش همچنین خاطرنشان کرد که نرمال شدن میزان دانلود اپلیکیشن‌ها در بحران کرونا از کشوری به کشور دیگر نیز متفاوت بوده است. امریکای شمالی در مقایسه با سایر مناطق، سریع‌ترین بازگشت را نسبت به سال 2019 داشت اما تأثیر کرونا در بازارهای آسیایی طولانی‌تر ماند.
هزینه 89میلیاردی گیمرها
در تازه‌ترین گزارش Sensor Tower همچنین آمده است که در سال 2021 مجموع هزینه کاربران برای خرید و نصب اپلیکیشن‌های بازی(گیم) در اپ استور و گوگل‌پلی به 89.6میلیارد دلار رسیده که نشان از رشد 12.6درصدی نسبت به سال 2020 با رقم 79.6میلیارد دلار دارد. درسال 2019 و قبل از شیوع کرونا، اپلیکیشن‌های بازی 74.1 درصد از کل هزینه کاربران برای اپلیکیشن‌ها را به خود اختصاص داد که این رقم در پایان 2020 به 71.7درصد رسید و عملاً سهم این برنامه‌ها از کیک اپلیکیشن‌ها کوچک‌تر شد. البته در سال 2021 این روند کاهشی ادامه یافت و هزینه کاربران برای اپلیکیشن‌های بازی به 67.4درصد از کل اپلیکیشن‌ها رسید.
همچنین این گزارش نشان می‌دهد که کاربران درسال 2021 در اپ استور برای اپلیکیشن‌های بازی، 52.3میلیارد دلار هزینه کردند که این رقم 9.9درصد افزایش نسبت به 2020 نشان می‌دهد. محبوب‌ترین اپ بازی در اپ استور نیز Honor of Kings بود. در گوگل‌پلی هم کاربران حدود 37.3میلیارد دلار برای بازی هزینه کردند که نسبت به رقم 32میلیارد دلاری 2020 افزایش 16.6درصدی داشته و محبوب‌ترین اپ بازی در گوگل پلی نیز
Coin Master بوده‌است.همچنین طبق این گزارش، در سال 2021 جدا از اپلیکیشن‌های بازی، بیشترین درآمدزایی به اپلیکیشن چینی تیک تاک مربوط می‌شود. درآمد این اپ در سال 2021 به حدود 2.3میلیارد دلار رسید و با 745.9میلیون بار نصب در جهان، به‌عنوان پردانلودترین اپلیکیشن غیربازی شناخته شد هرچند این رقم نسبت به سال 2020 با980.7میلیون بار دانلود کاهش داشته است.

برچسب‌ها: , , ,

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }