بعد از ۲۰ سال سیگار کشیدن از هر ۴ نفر سیگاری یک نفر فوت می‌کند/ یک پاکت مــــــــــــرگ

سایت بدون- همین الان که در حال دود کردن سیگار یا به فکر روشن کردن سیگار بعدی‌تان هستید، نمی‌توانید تصورش را بکنید که با هر پک اضافه به هر سیگار در روز با چه سرعتی از عمرتان کم می‌شود. خوب است بدانید که تنباکو همراه با کاغذ و فیلتر و برخی افزودنی‌ها، مواد تشکیل‌دهنده اصلی سیگار هستند. سوختن این مواد با هم موجب پدید آمدن بیش از ۴۰۰۰ ماده سمی و ۴۰ ماده سرطان‌زا می‌شود. استعمال دخانیات عامل بروز ۹۰ درصد سرطان‌های ریه، ۸۰ درصد برونشیت مزمن و ۲۵ درصد بیماری‌های ریوی است . براساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت مشخص شده است بعد از ۲۰ سال سیگار کشیدن، از هر چهار نفر سیگاری یک نفر فوت می‌کند و سه نفر دیگر به یک بیماری ناشی از سیگار کشیدن مانند انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند.به بیان دیگر، مصرف دخانیات به‌طور متوسط ده تا هشت سال از عمرتان کم می‌کند و این میزان برای افرادی که در میانسالی فوت می‌کنند به حدود ۲۲ سال می‌رسد. اگر سیگار می‌کشید، اما حداقل کمی به حفظ سلامت‌تان علاقه‌مندید، گفت‌وگوی ما را با دکتر حسن برکتی، دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و دبیر همایش سیگار و سیاستگذاری سلامت محور بخوانید تا بدانید سیگار کشیدن با سلامتی ما چه می‌کند . قلب‌های خسته از دود سیگار
بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های مغزی، بیماری‌های تنفسی و بسیاری از بیماری‌های کشنده براثر استعمال دخانیات دیر یا زود در افراد سیگاری و افرادی که با آنها زندگی می‌کنند، اتفاق می‌افتد. 
آترواسکلروز (گرفتگی عروق) می‌تواند موجب باریک شدن شریان‌های پا و در نتیجه درد حین راه رفتن، لنگیدن و با ادامه مصرف دخانیات موجب سیاه شدن عضو و در نهایت قطع انگشتان پا یا اندام می‌شود. مطالعات متعدد مشخص کرده‌اند مهم‌ترین علت قطع اندام تحتانی بیماری‌های عروق محیطی است که قوی‌ترین عامل خطر آن مصرف دخانیات است. اگر جزو افرادی هستید که سیگار می‌کشند، باید سیگار را فوری ترک کنید و در واقع این موضوع یکی از بهترین کارهایی است که برای سلامت قلب می‌توانید انجام دهید.

پوست زرد و خسته سیگاری‌ها

اثرات مصرف سیگار روی پوست موجب تیرگی و چین و چروک و پیری زودرس می‌شود، نازکی و قابل رویت شدن عروق خونی، از دست رفتن چربی زیر جلدی و گود افتادگی گونه و کاسه چشم‌ها، ریزش مو با الگوی مردانه، سفید شدن زودرس موها، تغییر رنگ پوستی و ایجاد لکه‌های پوستی، کاهش قدرت ارتجاعی پوست و نازک شدن صفحات ناخن‌ها از دیگر عوارض پوستی مصرف دخانیات هستند.

جفای مادر باردار سیگاری  بر فرزندش!
سیگار کشیدن در طول بارداری موجب عوارض زیادی از جمله مرده‌زایی، سقط خود به‌خود، مرگ جنین، مرگ در دوران نوزادی و مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود. وزن نوزادان مادران سیگاری ۲۰۰-۱۷۰ گرم کمتر از نوزادان مادران غیرسیگاری است.    سایر موضوعات مرتبط با سلامت زنان که تحت‌تأثیر استعمال دخانیات هستند شامل سرطان گردن رحم، بیماری‌های استخوان و افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان سینه می‌شود .

عامل سرطان؛ بین انگشتان و لب‌ها
سیگار به‌عنوان عامل بروز حداقل ۱۴ سرطان مختلف در انسان شناخته شده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: سرطان ریه، سرطان پوست، سرطان سینه، سرطان مثانه، سرطان خون، سرطان لوزالمعده، سرطان حنجره، سرطان کبد، سرطان لب، سرطان زبان و دهان .

اختلالات جنسی در سیگاری‌ها

ورود نیکوتین به بدن و آثار تخریبی دود سیگار بر عروق می‌تواند موجب اختلال عملکرد نعوظ در مردان شود.  تحقیقات مختلف نیز حاکی از ارتباط بین کیفیت اسپرم و استعمال دخانیات در حاملگی بوده و شامل مشکلات حین زایمان، کاهش میزان شیردهی و آثار دراز مدت احتمالی بر رفتار کودک و استعداد اعتیاد به نیکوتین در سال‌های بعدی زندگی هستند.

دود دادن به خورد اطرافیان 

زندگی با یک فرد سیگاری به منزله مصرف مستقیم ۸۰ نخ سیگار است. ریه‌های افراد غیرسیگاری که در کنار افراد سیگاری زندگی می‌کنند به‌مراتب عملکرد ضعیف‌تری نسبت به افراد سالم غیرسیگاری دارند.  قرار گرفتن در معرض دود سیگار، خطر بیماری‌های تنفسی را در بالغین تا حدود ۲۵درصد و در بچه‌ها تا حدود ۵۰ تا ۱۰۰درصد افزایش خواهد داد.  طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از ۳۰ درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و یک‌سوم بیماری‌های تنفسی در بین سیگاری‌های تحمیلی ایجاد می‌شوند.  میزان بروز سرماخوردگی، عفونت گوش میانی، گلودرد، سرفه و گرفتگی صدا در کودکانی که والدین سیگاری دارند بیش از کودکان دارای والدین غیرسیگاری است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *