سازمان عفو بین‌الملل مدال آنگ سان سوچی را پس گرفت

 
https://akm-img-a-in.tosshub.com/indiatoday/images/story/201811/Aung_San_Suu_Kyi.png

سازمان عفو بین‌الملل جایزه اعطایی خود را از آنگ سان سوچی که عملا رهبری میانمار را برعهده دارد، پس می‌گیرد. آنگ سان سوچی سیاستمدار ۷۲ساله میانماری که جایزه نوبل صلح را نیز دریافت کرده، در ‌سال ۲۰۰۹ زمانی که در حصر خانگی بود، جایزه سفیر وجدان سازمان عفو بین‌الملل را دریافت کرد.
این سازمان حامی حقوق بشر حالا  می‌گوید از عدم حمایت او از اقلیت مسلمان روهینگیا بسیار دلزده و سرخورده است. این تازه‌‎ترین جایزه‌ای‌ است که از خانم سوچی پس گرفته می‌شود. پیشتر پارلمان کانادا نیز شهروندی افتخاری او را لغو کرده بود. دست‌کم ۷۰۰هزار نفر از مسلمانان اقلیت روهینگیا از میانمار به دلیل سرکوب گسترده گریخته‌اند.
در نامه‌ای که از سوی دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل خطاب به سوچی نوشته شده، آمده است: «از این‌که شما دیگر نماد امید، شجاعت و دفاع جاودان از حقوق بشر نیستید، بسیار دلسرد شده‌ایم. انکار عمق و گستره فجایعی که علیه روهینگیا جریان دارد، به معنی نبود چشم‌انداز برای بهبود شرایط است.» عفو بین‌الملل که زمانی سوچی را «چراغ هدایتی برای دموکراسی» خوانده بود، تصمیم تازه خود را همزمان با هشتمین سالگرد آزادی خانم سوچی از حصر خانگی گرفته است.
بازرسان سازمان ملل متحد در پی تحقیق درباره فجایع روی داده علیه اقلیت روهینگیا به این نتیجه رسیدند که سوچی در این نسل‌کشی دست نداشته است اما از اقتدار اخلاقی خود نیز برای جلوگیری از قتل هزاران نفر از این اقلیت و تجاوز به هزاران نفر دیگر استفاده نکرده است. سوچی در ‌سال ۲۰۱۶ عملا رهبری بخش غیرنظامی کشور میانمار با اکثریت بودایی را به دست گرفت. او از آن زمان برای محکوم‌کردن اقدامات ارتش این کشور علیه اقلیت روهینگیا تحت فشار بین‌المللی بوده اما حاضر به موضع‌گیری علیه آنها نشده است. او حتی از دستگیری دو خبرنگار خبرگزاری رویترز که مشغول تحقیق درباره رفتار با این اقلیت بودند، دفاع کرده است.

 

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *