نیمی از آنتی‌بیوتیک‌ها بدون تشخیص تجویز می‌شوند

سایت بدون -نتایج یک بررسی جدید در آمریکا نشان می‌دهد پس از سال‌ها هشدارهای بهداشت عمومی درباره سوءمصرف آنتی‌بیوتیک این مشکل هنوز حل نشده است.
به گزارش هلث‌دی نیوز، پژوهشگران در تجزیه‌وتحلیل بیش از ۵۰۰ هزار مورد تجویز آنتی‌بیوتیک دریافتند تقریبا نیمی از این نسخه‌ها بدون تشخیص یک عفونت مربوط نوشته شده‌اند و حدود ۲۰ درصد این تجویزها بدون ویزیت در مطب و معمولا تلفنی انجام شده است. با این وجود پژوهشگران دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث‌وسترن در شیکاگو که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند مشخص نیست چه تعداد از این تجویزهای آنتی‌بیوتیک واقعا بی‌مورد بوده است. این پژوهشگران در این بررسی به پرونده‌های بیماران نگاه کردند و به گفته آنها، دادن «کد تشخیصی اشتباه» به بیماری‌ها به‌وسیله پزشکان در پرونده‌ها ممکن است بخشی از مشکل باشد. با این حال پژوهشگران معتقدند این یافته‌ها نگران‌کننده‌اند. به گفته آنها، برخی از پزشکان به سادگی پیش از تشخیص نهایی برای بیماران آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند و احتمالا درخواست بیماران برای این کار ممکن است تا حدی در این امر دخیل باشد.
مصرف ناسنجیده آنتی‌بیوتیک‌ها عامل مشکل گسترده عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک است.
آنتی‌بیوتیک‌ها فقط بر عفونت‌های باکتریایی موثر هستند، نه بر عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی. هنگامی که افراد آنتی‌بیوتیک‌ها را بدون ضرورت مصرف می‌کنند، باکتری‌ها را در معرض این داروها قرار می‌دهند و به این ترتیب امکان جهش یافتن باکتری‌ها و مقاوم شدن به آنها فراهم می‌شود. نتایج این بررسی نشان داد ۴۶ درصد تجویزهای آنتی‌بیوتیک بدون تشخیص مستند عفونت انجام شده است. در ۲۹ درصد موارد تشخیص نامربوط به آنتی‌بیوتیک مثلا فشارخون بالا ثبت شده بود و در ۱۷ درصد موارد تشخیص معینی وجود نداشت. به علاوه یک‌پنجم تجویزهای آنتی‌بیوتیک بدون ویزیت شخص بیمار انجام شده بود. تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک، علاوه بر مشکل مقاومت دارویی می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی مانند تهوع و استفراغ و تداخل با داروهای دیگر شود. این پژوهشگران می‌گویند دلایل متفاوتی برای تجویز بی‌رویه آنتی‌بیوتیک بدون تشخیص قطعی عفونت باکتریایی وجود دارد. برای مثال کمبود وقت یا درخواست بیماران ممکن است برخی از پزشکان را وادار کند برای هر گلودردی آنتی‌بیوتیک تجویز کنند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *