هدف دیزنی از خرید کمپانی فاکس چیست؟/ میکی موس در سرزمین سیمپسون ها

https://cdn1.thr.com/sites/default/files/imagecache/landscape_928x523/2017/12/disney_mouse_bite_fox_illo.jpg
سایت بدون -در روزهای پایانی ماه گذشته به‌صورت رسمی اعلام شد که دیزنی بخش اعظمی از محتوای سینمایی و تلویزیونی فاکس را خریداری خواهد کرد. پس از نبرد کوتاه متشنجی با کمپانی رقیب، کام کست؛ دیزنی پیروز از میدان نبرد خارج شد تا انتقال و ادغام فاکس را تا پایان تابستان ۲۰۱۹ نهایی کند.

در‌حالی‌که صنعت سینما هنوز چشم‌انتظار است تا ببیند آیا دیزنی موفق به کسب موافقتنامه‌های خارجی لازم برای تکمیل این خرید می‌شود طرفداران بسیاری از فیلم‌ها و فرنچایزهای فاکس با ترس و کنجکاوی منتظر رخ دادن این انتقال هستند. به طور قطع به یقین می‌توان گفت که هیجان و انتظارات بالایی برای پیوستن مردان ایکس و چهار شگفت‌انگیز به دنیای سینمایی مارول وجود دارد اما آیا چنین چیزی برای سایر فیلم‌های بزرگسال‌محور فاکس مانند بیگانه و ددپول نیز صحت دارد؟ و سؤال دیگری که در ادامه این پرسش پیش می‌آید: چه بر سر دنباله‌های فیلم آواتار خواهد آمد؟در‌حال‌حاضر برای «آواتار» چهار دنباله دیگر در دست ساخت قرار دارد. این فیلم در سال ۲۰۰۹ موفق به گردآوری دو میلیارد و هفتاد و نه میلیون دلار در باکس آفیس جهانی شد. البته ساخت هرچهار دنباله قطعی نیست و به عملکرد آواتار دو و سه بستگی دارد. درک این مسأله که آواتار به تنهایی یکی از دلایل دیزنی برای خرید کمپانی فاکس بود چندان موضوع غیرقابل درکی نیست. با توجه به این‌که دو دنباله آواتار در مرحله ساخت و تولید قرار دارد احتمال دارد این دو فیلم را در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بر روی پرده نقره‌ای ببینیم. در سال‌های اخیر فاکس به صورت فعال مشغول گسترش و توسعه فیلم‌های ایکس من بوده‌است. ددپول و دنباله‌اش که هردو با بازخورد بسیار عالی مواجه شدند، دنباله دیگری برای فیلم مردان ایکس به نام ققنوس تاریک و همچنین فیلم جهش‌یافته‌های جدید که در اواخر سال ۲۰۱۹ اکران می‌شوند. علاوه‌بر فیلم‌های مذکور فیلم گمبیت با بازی چنینگ تیتوم و فیلم مردچندگانه با بازی جیمز فرانکو نیز در دست ساخت هستند. با این حساب می‌توان با اطمینان گفت که دیزنی در برابر فیلم‌هایی مانند گمبیت که مدت زمان زیادی است در مرحله ساخت قرار دارند، مانعی قرار نخواهد داد.یکی از عناصر دنیای ایکس فاکس که براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده به کار خود ادامه می‌دهد ددپول ‌یا اسپین‌آف آن ایکس فورس است. ددپول و ددپول دو روی هم یک میلیارد و پانصد میلیون دلار در باکس آفیس درآمد داشته‌اند.

https://s3-us-west-2.amazonaws.com/flx-editorial-wordpress/wp-content/uploads/2018/08/08140412/Robin-Hood-Deadpool-split-700x380.jpg
در نتیجه سران دیزنی باید عقل خود را از دست داده باشند که بخواهند جلوی فعالیت و گسترش این برند تازه‌نفس را که می‌تواند برای آن‌ها سود کلانی به ارمغان بیاورد،بگیرند. چهار شگفت انگیز پس از فیلم که با بازخوردی ضعیف از سوی هواداران و منتقدین رو به رو شد به حال خود رها شده است. جالب است بدانید که در گذشته مدیر مسوول استودیوهای مارول کوین فایگی نسبت به دریافت حق ساخت نخستین خانواده مارول ابراز علاقه کرده و بنابر گفته‌های وی ظاهراً منتظر رسیدن دستور از بالا بوده تا دست به کار شود. با در نظر گرفتن این موضوع که این امتیاز از سال ۲۰۱۵ دست نخورده باقی مانده‌است هواداران می‌توانند به معرفی چهار شگفت‌انگیز به دنیای سینمایی مارول در آینده نزدیک امیدوار باشند. البته باید گفت که این مسأله فقط در حد گمانه‌زنی باقی مانده‌است. بحث‌های داغ محافل سینمایی حاکی از آن است که دیزنی مسوولیت پخش تمام فیلم‌های فاکس را که در زمان خرید این کمپانی تکمیل یا هنوز در مرحله تولید قرار داشتند برعهده خواهد گرفت که با نیم‌نگاهی مختصر به لیست این فیلم‌ها دلیل پذیرش این عمل از سوی دیزنی کاملاً منطقی و واضح است. در میان فیلم‌های در حال تولید یا تکمیل شده که قرار است عرضه شوند فیلم‌هایی از نویسنده‌های بریتانیایی جو کورنیش و جو رایت؛ فیلمی اکشن کمدی با بازی دیو باتیستا. و فیلم درام فورد در برابر فراری با بازی کریستن بیل و مت دیمون به کارگردانی جیمز منگولد کارگردان فیلم لوگان به چشم می‌خورد.به گزارش دیجیاتو، دنباله فیلم سینمایی قتل در قطار سریع‌السیر شرق با کارگردانی و بازی کنت برانا و سینمایی مرگ روی نیل نیز در لیست بلندبالای فیلم‌های فاکس قرار دارند. عدم عرضه این فیلم‌ها عمل نابخردانه‌ای از جانب دیزنی خواهد بود خصوصاً اگر فقط از جنبه اقتصادی به این موضوع نگاه کنیم. نخستین اقتباس آگاتا کریستی(قتل در قطار سریع‌السیر شرق) توسط برانا که سال گذشته اکران شد، با بودجه‌ای ۵۵ میلیون دلاری بیش از ۳۵۰ میلیون دلار در باکس آفیس فروش داشت.تنها فیلم اعلام‌شده ولی ساخته نشده‌ای که می‌توان با اطمینان گفت بقای آن تضمین شده نسخه جدید فیلم پاف اژدهای جادویی است. این فیلم ترکیبی دوگانه از انیمیشن و لایو اکشن است که می‌تواند به خوبی جایگزین اژدهای پیت برای دیزنی شود البته اگر آن‌ها نگران تأثیر اشارات آهنگ اصلی فیلم به مواد مخدر‌ روی وجه دوستانه و خانوادگی محصولات خود نباشند. تمام فیلم‌هایی که تا به حال اعلام شده‌اند شانس آن را دارند که در نهایت به مرحله تولید و اکران برسند اما محقق شدن این مهم تا زمانی که گرد و خاک حاصل از ادغام دو کمپانی نخوابیده است بعید به نظر می‌آید. به هرصورت اولویت‌های دیزنی بر روی فرنچایزهاییست که توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند و از طرفداران بیشتری برخوردارند.

https://bleedingfool.com/wp-content/uploads/2018/08/Disney-compra-a-FOX.jpg
مدیر عامل دیزنی رابرت ایگر پیش از این اعلام کرده بود که استودیوهای کوچک‌تر مثل فاکس سرچ لایت و فاکس ۲۰۰۰ به دیزنی منتقل خواهند شد. فاکس سرچلایت خانه چهار فیلم برنده جایزه بهترین فیلم اسکار بوده‌است. بنابراین حفظ چنین استودیویی که مسوول ساخت میلیونر زاغه نشین، دوازده سال بردگی بردمن یا فضیلت غیرمنتظره جهل و شکل آب بوده برای دیزنی ارزشمند و مقرون به صرفه است. فاکس سرچلایت برای پخش هفده فیلم برنامه دارد که این ۱۷ فیلم هرکدام در مراحل مختلفی از تولید قرار دارند و با توجه به سابقه استودیو احتمالاً تمامشان فیلم‌هایی هستند که توجه منتقدین و داوران جشنواره‌های جوایز سالیانه را به خود جلب می‌کنند.
مهم‌ترین استودیوی انیمیشن فاکس استودیوی بلواسکای به همراه فاکس به خانواده دیزنی خواهد پیوست. این استودیو که رقیب قدرتمندی برای غول‌های صنعت انیمیشن پیکسار و دریم‌ورکز محسوب می‌شود مسوول ساخت انیمیشن‌هایی مثل ریو، هورتون صدایی می‌شنود اثر دکتر زوس و فیلم بادام زمینی‌ها و اخیراً فیلم فردیناند با صداگذاری جان سینا است.جدیدترین فیلم بلواسکای جاسوسان نامحسوس نام دارد که در سپتامبر ۲۰۱۹ عرضه می‌شود. امتیازی که بلواسکای بیشتر با آن شناخته می‌شود سری انیمیشن‌های عصر یخبندان است که بر طبق گفته‌های مدیر عامل فعلی قرن بیستم فاکس؛ استیسی اسنایدر، در قالب مجموعه تلویزیونی در دست ساخت است. حال آن که دیزنی ساخت این مجموعه تلویزیونی را ادامه خواهد داد یا خیر هنوز مشخص نیست.
دیزنی شبکه FX را با خرید فاکس نیز به دست می‌آورد و مسوول محتویات در حال تولید آن مثل فیلادلفیا همیشه آفتابی است آمریکایی‌ها و سریال لژیون مارول خواهد بود. نباید انتظار داشت دیزنی تولید این سه سریال پولساز و محبوب مخاطبان را متوقف کند اما احتمال آن وجود دارد که FX کار خود را به‌صورت مستقل پیش ببرد و دیزنی فقط به فعالیت‌های آن‌ها نظارت کند. به لطف فاکس دیزنی اکنون مالک حقوق و امتیاز بیگانه را نیز از آن خود کرده است. فیلم بیگانه ریدلی اسکات به نام بیگانه: کاوننت دنباله‌ای بود بی‌رمق در پی فیلم پرومتئوس که خود فیلمی ناامیدکننده بود و داستان‌های ناگفته فراوانی برای کاوش و تفحص باقی گذاشت. هرچند که طی آخرین اطلاعیه کمپانی فاکس ساخت تمامی دنباله‌های این مجموعه متوقف شده‌اند.دیزنی مشغول ساخت سرویس استریمی است که بتواند با نتفلیکس رقابت کند و چندی پیش از این سرویس با نام دیزنی‌پلی رونمایی کرد اما باید در نظر گرفت که حالا با تصاحب فاکس، سرویس استریم هولو نیز در اختیار دیزنی قرار گرفته است. این سرویس استریم از سال ۲۰۰۷ فعال بوده و از آن زمان تا به حال محتویات جذاب و مخاطب‌پسندی را در اختیار مصرف‌کنندگان خود قرار داده‌است. از جمله این محتویات می‌توان به داستان ندیمه، سریال فراری‌های مارول و کسل راک استیون کینگ اشاره کرد.دیزنی قصد دارد تمام برنامه‌های نه چندان خانوادگی هولو را روی این سرویس نگه دارد و برند خود را از ارتباط مستقیم با این محتویات حفظ کند. طی اخبار اعلام شده به زودی تمام محتویات بزرگ‌سال فاکس به این سرویس منتقل می‌شود که باعث توسعه بیشتر لیست برنامه‌های هولو می‌شود. سال گذشته هولو در پی تلاش‌هایی بی‌ثمر مبلغ چشمگیر  ۹۰۰میلیون دلار را برای تولید محتویات جدید برای سرویس خود از دست داد. پیش‌بینی شده‌است این مقدار در سال ۲۰۱۸ به یک میلیاردوهفتصد‌میلیون دلار افزایش خواهد یافت. هرچند که بعید است این ارقام لطمه شدیدی به دیزنی وارد کند آن هم وقتی که آن‌ها خود به تنهایی ۷۰میلیارد دلار هزینه کردند تا کمپانی فاکس را خریداری کنند. از دست دادن یک میلیارد دلار توسط هولو قطره‌ای در برابر اقیانوس سرمایه‌های دیزنی به حساب می‌آید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «به پیسی افتادن»

سایت بدون – پیس به ترکی می شود، زشت یا بد به پیسی افتادن یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *