آخرین خبرها

همه آن چیزی که درباره ویتامین ها باید بدانید در این مطلب پیدا می کنید

همه آن چیزی که درباره ویتامین ها باید بدانید در این مطلب پیدا می کنید
https://cdn.lifehack.org/wp-content/uploads/2014/06/vitamins_clock.jpg

 

A

این ویتامین می‌تواند به تقویت بینایی، حفظ سلامت پوست، رشد دندان‌ها و استخوان‌ها، عملکرد مناسب سیستم ایمنی و بهداشت باروری کمک کند
علایم کمبود:  اختلال در بینایی و شب کوری،ریزش مو، مشکلات پوستی، خشکی چشم، بالا رفتن حساسیت به عفونت ها، اختلال باروری به ویژه در مردان، سقط جنین خود به خودی، کم خونی و اختلال در سیستم ایمنی

D

این ویتامین توسط نور خورشید ساخته می‌شود و در پیشگیری از ابتلا به افسردگی، ام اس و برخی از سرطان ها موثر است
علایم کمبود:  پوکی استخوان در بزرگسالان و نرمی استخوان در کودکان

E

این ویتامین منجر به تعادل کلسترول، ترمیم پوست آسیب دیده، ضخیم شدن مو، تعادل هورمونی، کمک به سندرم PMS،بهبود بینایی، کمک به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر می‌شود
علایم کمبود:  اختلالات عصبی و عضلانی و اختلال در باروری

K

این ویتامین به انعقاد خون و سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند و خطر خونریزی در بیماری‌های کبدی را کم می‌کند. همچنین در درمان خونریزی شدید در عادت ماهانه تاثیر دارد
علایم کمبود:  اختلال در انعقاد و شکستگی‌های استخوانی

B١٢

این ویتامین در تولید سلول قرمز خون نقش داشته و به ساخت و تثبیت DNA کمک می‌کند
علایم کمبود:  یبوست، کاهش اشتها، کاهش وزن، خستگی زودرس و بی حالی، مشکلات عصبی و استرس‌های مزمن

این ویتامین نقش مهمی در تولید انرژی ناشی از مصرف غذاها در بدن دارد
علایم کمبود:  بی‌اشتهایی، کاهش وزن و علایم قلبی و عصبی

این ویتامین، به حفظ و نگهداری غشای مخاطی در سیستم گوارشی، حفظ و نگهداری کبد، تبدیل تریپتوفان به نیاسین، سالم نگه داشتن چشم، اعصاب، عضلات و پوست، پیشگیری از توسعه آب مروارید، توسعه جنین و … کمک می‌کند
علایم کمبود:  سوزش، خارش و ریزش اشک چشم، کاهش شفافیت بینایی و درد و سوزش لب ها و زبان

این ویتامین، در سلامت قلب و عروق، تنظیم کلسترول خون، تقویت مغز، داشتن پوست سالم و پیشگیری و درمان دیابت موثر است
علایم کمبود:  ضعف عضلانی، بی اشتهایی و سوء هاضمه و بثورات جلدی

علایم کمبود:  ضعف، بی خوابی، نوروپاتی محیطی، کیلوز، التهاب زبان، التهاب حفره دهان و اختلال ایمنی سلولی. کمبود این ویتامین در دراز مدت منجر به بیماری صرع می‌شود

این ویتامین به شکل دهی به سلول‌های قرمز و سفید خون در مغز استخوان، تبدیل کربوهیدرات به انرژی و تولید DNA و RNA ، پیشگیری از سرطان و حفظ سلامت قلب کمک می‌کند
علایم کمبود:  کم خونی و ایجاد خطر برای جنین

C

این ویتامین در جلوگیری از نارسایی‌های سیستم ایمنی کمک می‌کند و منجر به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های چشم و همچنین پیشگیری از چروک شدن پوست می‌شود
علایم کمبود:  احساس خستگی و خواب آلودگی، احساس ناتوانی در عضلات و ضعف سیستم ایمنی بدن

این علایم را جدی بگیرید

دردهای عضلانی

این عارضه یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین D است، اگر همراه دردهای عضلانی، دندان‌ها و استخوان‌های‌تان هم مشکل دارد، لازم است سطح این ویتامین در بدن‌تان اندازه‌گیری شود.

راه حل چیست؟
روزانه در معرض نور آفتاب قرار بگیرید و در رژیم غذایی خود از شیر یا سایر فرآورده‌های لبنیِ غنی شده با ویتامین D مثل ماست و پنیر کُلبه (نوعی پنیر نرم با طعم ملایم) استفاده کنید

کِرِختی پاها

چنانچه در ناحیه‌ پاها احساس کرختی یا بی‌حسی می‌کنید و در راه رفتن‌تان هم مشکل ایجاد شده است، شاید کمبود ویتامین B١٢ دارید
راه حل چیست؟
برای افزایش سطح ویتامین B١٢، مصرف مواد غذایی حیوانی مثل ماهی، مرغ و فرآورده‌های لبنی و نیز مواد غذایی گیاهی مثل جایگزین‌های شیر یا گوشت و غلات صبحانه که با ویتامین B١٢ غنی شده باشند، توصیه شده است.

مشکل دید در شب

کمبود ویتامین A موجب می‌شود شب‌ها نتوانید دید واضحی داشته باشید و شاید حتی به سایر اختلالات بینایی مثل دِژِنِراسیون ماکولا (تخریب لکه‌‌ زرد) هم دچار شوید.
راه حل چیست؟
سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج و کلم‌‌برگ، سبزیجات دارای رنگدانه‌های نارنجی مثل هویج، سیب‌زمینی شیرین، فلفل دلمه‌ای نارنجی، طالبی و تخم‌مرغ از جمله منابع ویتامین A هستند.

دیر التیام یافتن زخم‌ها

شاید بخشی از این مشکل ناشی از کمبود ویتامین سی (C) باشد. سلول‌های پوستی و سایر سلول‌هایی که پس از ایجاد جراحت باید خودشان را برای شروع فرآیند التیام بازسازی کنند، به ویتامین Cو همچنین ویتامین C و زینک (روی) نیاز دارند.
راه حل چیست؟
برای اینکه به کمبود ویتامین C مبتلا نشوید، مصرف روزانه‌ مرکبات مثل گریپ‌فروت و انواع لیموها و نیز سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج، مَنداب یا همان آراگولا و کلم‌برگ را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

add_action('wp_head','telegram_seo_link'); function telegram_seo_link(){ if (is_single()) { global $post; $thumbnail = wp_get_attachment_image_src( get_post_thumbnail_id($post->ID), 'full' ); echo ' '; } }