چه کار کنیم تا کف دستمان عرق نکند ؟

عرق کف دست
سایت بدون -تعریق بیش از حد کف دست خیلی‌ها را آزار می‌دهد. در بسیاری موارد این افراد حتی نمی‌دانند باید به کدام متخصص برای حل این مشکل مراجعه کنند و خیلی وقت‌ها به تصور این‌که این مشکل با بیماری تیروئید ارتباط مستقیم دارد به متخصصان غدد مراجعه می‌کنند.
تعریق زیاد در موارد کمی یک نوع بیماری است و بیشتر وقت‌ها به صورت سرشتی و طبیعی است، ولی در بیشتر اوقات عرق کردن خطری برای افراد مبتلا ندارد. در واقع بیشتر مواقع، داروها و اضطراب یا علت‌های ناشناخته و سرشتی علت تعریق است.
خیلی وقت‌ها تعریق زیادی دست‌ها موجب می‌شود فرد موقع نوشتن و خواندن به دلیل خیس شدن کاغذها دچار مشکل شده و نواختن آلات موسیقی غیر‌ممکن شود.
البته برخی بیماری‌ها هم باعث تعریق در تمام مناطق بدن می‌شود‌. ولی نکته مهم این است که این بیماری‌ها علائم دیگری هم دارد که بارزتر است. از مهم‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به پرکاری تیروئید، دیابت، افت قند خون، نقرس، فئوکروموسیتوم و یائسگی اشاره کرد. بیماری‌های بدخیم، درد مزمن و خوردن الکل و نیز برخی داروها هم از علل تعریق زیاد در تمام نقاط بدن است.بیماری پر‌کاری تیروئید موجب تعریق می‌شود، ولی علائم دیگر که شامل تپش قلب، کم شدن وزن، بی‌قراری، اضطراب، اسهال و ضعف عضلات است نیز کمابیش وجود دارد و به عبارت دیگر اگر فردی هیچ علامتی بجز تعریق زیاد ندارد، نباید خیلی به این‌که بیماری پر‌کاری تیروئید دارد فکر کند و با یک آزمایش طبیعی تیروئید، این بیماری رد می‌شود.
تعریق سرشتی در مناطق کف دست و زیر بغل معمولا در سنین نوجوانی شروع می‌شود و نشانه خوش‌خیم بودن آن این است که در موقع خواب تعریق قطع می‌شود. باید به خاطر داشته باشیم که تعریق در موقع استرس و شرایط خاص زیاد می‌شود، ولی این افراد دچار بیماری اضطرابی نیستند، بلکه فقط غدد عرق این افراد به فرمان‌های مغزی پاسخ زیادتری می‌دهند.
برای درمان تعریق زیادی محلول‌های موضعی حاوی ترکیبات آلومینیوم را می‌توان استفاده کرد. داروهایی هم وجود دارد که تا حدی موجب کنترل غدد عرق می‌شود. در نهایت نیز درمان‌های جراحی شامل قطع اعصاب سمپاتیک، بیرون آوردن غدد عرق زیر بغل، لیپوساکشن و روش‌های الکتریکی است.
بوتاکس کردن موضعی که به معنی تزریق سم میکروب عامل بوتولیسم به اعصاب این مناطق مثلا کف دست و زیر بغل است، بیشترین موفقیت و کمترین عارضه را دارد و توسط متخصص پوست انجام می‌شود.
نویسنده : دکتر رضا کریمی /فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «به پیسی افتادن»

سایت بدون – پیس به ترکی می شود، زشت یا بد به پیسی افتادن یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *