چگونه با یخچال خود مهربان باشید

سایت بدون -زندگی بشر به گونه ای با اشیا گره خورده است. انسان در طول مسیر زندگی خود باتوجه به انواع نیازهایش، برای تهیه برخی لوازم اقدام می کند. این وسایل گاهی فراتر از یک شیء به زندگی انسان گره می‌خورند.کارایی برخی از اشیا آن قدر مهم و ضروری است که وجود آن ها به اندازه وجود یک عضو از افراد خانواده نیز ضروری و حتمی است. یکی از این اشیای پرکاربرد یخچال فریزر است‌. یخچال همان گونه که از اسمش پیداست و در لغت نامه دهخدا نیز آمده است به محلی که در آن یخ را نگهداری می کنند،گفته می شود. سبد غذایی و ارزشمند هر خانوار داخل یخچال نگهداری می شود. اصولا موادی مانند گوشت،میوه،سبزیجات، انواع نان،لبنیات،انواع نوشیدنی،رب و… جایی به جز یخچال ندارند وگرنه علاوه بر از دست دادن ارزش غذایی به سرعت فاسد و فاقد سلامت می شوند،حتی دیده شده است برخی افراد انواع حبوبات را نیز داخل یخچال نگهداری می کنند.دراین شماره به بررسی نکاتی درباره نگهداری یخچال و مواد غذایی موجود در آن می پردازیم تا در شرایط اقتصادی کنونی هدررفت و اسراف و حتی تولید پسماندهای یخچالی را نداشته باشیم. علاوه بر این نگهداری از خود یخچال نیز موضوع مهمی است که گاهی در نظرگرفته نمی شود و هزینه های مضاعفی را بر دوش خانوار تحمیل می کند.

 مرتب به یخچال خود سر بزنید!

در تمام خانه ها باز و بسته کردن در یخچال ماجرایی تکراری است که بارها در طول روز اتفاق می افتد اما سر زدن به یخچال به قصد جلوگیری از خراب شدن میوه،سبزیجات،شیر، باقی مانده غذاها،و…از جمله نکاتی است که می تواند باعث جلوگیری از هدر رفت مواد غذایی شود.سعی کنید باقی مانده شام یا ناهار را به سرعت در وعده بعدی مصرف کنید تا بیشتر از آن ارزش غذایی خود را ازدست ندهد وگرنه به عنوان یک ماده غذایی بیهوده تنها فضایی از یخچال را اشغال می کند حتی اگر از انرژی که یخچال صرف سرد نگه داشتن آن می کند نیز صرف نظر کنیم.

 یخچال خود را چگونه تمیز کنید؟

اگر همیشه یخچال خود را تمیز نگه دارید و مواد را بعد از شست و شو داخل آن قرار دهید هرگز یخچال آلوده ای نخواهید داشت. یخچال خود را هرگز با مواد شوینده قوی تمیز نکنید. استفاده از محلول جوش شیرین و سرکه نیز باعث تمیزی و ضد عفونی شدن یخچال می شود. این محلول را با کمک یک دستمال تمیز که روی قفسه های یخچال خش نیندازد، می توانید استفاده کنید.حتی می توانید از پارچه ای که با آب گرم مرطوب کرده اید، برای پاک کردن و حذف چرک ها و پاک کردن قفسه ها و دیوارها استفاده کنید.

ظروف یخچالی، یار کمکی شما!

برای نظم بخشیدن به یخچال خود می توانید از ظروف یخچالی کمک بگیرید. استفاده از این ظروف باعث می شود تا از موجودی یخچال خود به راحتی باخبر شوید، همچنین استفاده از این ظروف،سرعت فساد را در مواد غذایی کاهش می دهد.

یخچالِ سالم!

دراین که یخچال باعث سالم نگاه داشتن مواد غذایی مهم خانواده می شود شکی نیست! اما شما به عنوان یک انسان آگاه چه موادی را وارد یخچال می کنید؟سعی کنید مواد غذایی را که از نظر انرژی،ویتامین،پروتئین و.‌‌..دارای ارزش غذایی هستند داخل یخچال خود نگهداری کنید.تخم مرغ های غنی شده یا محلی، انواع لبنیات پاستوریزه،خرما،سبزیجات سرشار از فیبر،میوه های مفید فصل و…را داخل یخچال خود نگهداری کنید و مواد ناسالم مانند انواع فست فود،کیک های خامه ای،نوشیدنی های گازدار و‌‌‌‌‌….را وارد سبد غذایی خانوار نکنید چرا که بعدا مجبور خواهید شد هزینه های چندبرابری را صرف درمان کنید. پس یخچالِ سالم به نوعی پیشگیری از انواع بیماری هاست.

 دو دوتا چهارتا کنید!

به هزینه ای که برای انواع بسته بندی های گزاف می پردازید فکر کنید! برخی مواد غذایی آن قدر که به بسته بندی شان اهمیت داده شده به ارزش غذایی آن ها توجهی نشده است و شما علاوه بر پرداخت هزینه گزاف، ماده غذایی سرشار از مواد نگهدارنده را نیز وارد یخچال خود کرده اید. پس قبل از خرید هرنوع ماده غذایی به ارزش غذایی آن فکر کنید که دقیقا پول چه چیزی را پرداخت می کنید! شاید با هزینه کمتر بتوانید خرید بهتری داشته باشید!

 یخچالی با عمر نوح!

باتوجه به شرایط اقتصادی حاکم بر بازار، باید از وسایل خود نسبت به قبل بهتر نگهداری کنید.کارایی لوازم خانگی و برقی با استفاده بهینه و صحیح افزایش می یابد.  اکنون به بررسی چند مورد مهم درباره نگهداری از یخچال می پردازیم:  یخچال را در مجاورت دستگاه های حرارت زا همچون گاز، شوفاژ و آبگرمکن قرار ندهید.  برای جریان یافتن مناسب هوا، فاصله مناسب یخچال از دیوار آشپزخانه را رعایت کنید.(معمولا در دفترچه راهنمای یخچال ذکر شده است.)  از قرار دادن غذاهای داغ در یخچال خودداری کنید.  روی غذاها را با در یا محافظ های مخصوص بپوشانید، چراکه بخار متصاعد از آن ها به ایجاد برفک بیشتر منجر می شود که برای آب کردن آن ها باید انرژی زیادی مصرف شود.  از استفاده از پارچه و ورق های نایلونی بر روی طبقات یخچال فریزر و نیز چسباندن ظروف به یکدیگر که مانع جریان مناسب هوا می شوند خودداری کنید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *