آرزوهای مژگان رحمانی ؛ ملکه دارت ایران/شهرت پرتاب های دقیق

سایت بدون – جادو روی صفحه دارت دوربین اسکای‎اسپورت (sky sport) روی دختر ایرانی زوم کرده. او در حال صحبت کردن درباره افتخارات و قهرمانی‎های متعددش در سطح رقابت‎های بین‎المللی است. از یک طرف دیگر هم چینی‎ها دارت رسمی رقابت‎های بین المللی را منقش به تصویر «مژگان رحمانی» کرده‎اند و همین دارت را به تمام دنیا می‎فرستند، ورزشکار پرافتخاری که تمامی جوایز و افتخارات سر راهش را درو می‎کند و همین‎طور پیش می‎رود. اما مژگان نه شهرت می‎خواهد نه مصاحبه با معتبرترین رسانه‎های خبری جهان. او می‎خواهد ملکه دارت دنیا باشد و تمام افتخارات موجود در این رشته را به دست بیاورد. دارت بخش مهمی از زندگی اوست. اما مژگان چگونه به پرافتخارترین ورزشکار دارت ایران تبدیل شد؟ ورود به رنکینگ جهانی
«‌از زمستان سال‌۹۴ به طور حرفه‏ای دارت را دنبال می‎کنم. عناوین داخلی متعددی دارم. اما در رابطه با عناوین خارجی از رقابت‎های آزاد جهانی شیراز در سال‌۲۰۱۶ آغاز می‎کنم که نایب قهرمان این رقابت‎ها شدم؛ آن هم در حالی که فقط ۱۰ ماه تمرین کرده بودم. از آن رقابت‎ها امتیاز خوبی به دست آوردم و به طور رسمی وارد رنکینگ جهانی شدم. این شروع خوبی برای من در سطح بین‎المللی بود.»
صعود به رتبه ۲۸
ورود به رنکینگ جهانی، نقطه شروعی بود برای افتخارات بعدی مژگان رحمانی: «در سال ۲۰۱۷ در رقابت‎های آزاد مالزی که بزرگ‎ترین رویداد دارت آسیا محسوب می‎شود موفق به کسب مدال طلا شدم. در همان سال مجددا در اوپن جهانی شیراز شرکت کردم و آنجا هم مدال طلا را به دست آوردم. در ادامه با کسب امتیازهای لازم برای ارتقا در رنکینگ جهانی به رتبه بیست و هشتم این رنکینگ در سال ۲۰۱۸ رسیدم.»
رتبه ۲۸ بهترین رتبه‎ای است که یک ورزشکار ایرانی در رنکینگ جهانی به دست می‌آورد. با این حال یک فصل درخشان دیگر در انتظار دارت‌باز ایرانی بود. خودش درباره سال ۲۰۱۹ می‌گوید:  «در مسابقات آزاد جهانی هند حضور پیدا کردم و مدال طلای انفرادی بخش بانوان به کارنامه افتخاراتم اضافه شد. مدال طلای میکس دوبل را هم از این رقابت‎ها به چنگ آوردم. در این میکس دوبل در کنار میتین کومار یکی از هفت بازیکن برتر دارت آسیا قرار گرفتم. در همان رقابت‎ها در بخش سه نفره تیمی با هندی‎ها هم تیمی شدم و با آنها نایب قهرمانی را هم تجربه کردم. در آن رقابت‎ها در بین تمامی ورزشکاران زن و مرد شرکت‎کننده عنوان پرافتخارترین بازیکن را به دست آوردم و کاپ مخصوص به این عنوان را گرفتم.»
هدف بزرگ
بانوی شماره یک دارت ایران که لقب تنها لژیونر دارت را هم یدک می‌کشد برای آینده‎اش کلی برنامه دارد: «دارت یک سازمان حرفه‎ای جهانی به نام «پی‎دی‎سی» دارد. البته ما یک فدراسیون جهانی دارت هم داریم. پی‎دی‎سی به هر حال یک سازمان معتبر است و اعضای متعددی دارد؛ در واقع چیزی شبیه «ان‎بی‎ای» بسکتبال. در رقابت‎های مختص به پی‎دی‎سی، ۹۸‌درصد شرکت‎کنندگان مرد و بقیه زن هستند. همه تلاشم این است که یکی از آن دو خانمی باشم که به رقابت‎های قهرمانی جهان دعوت می‎شوم. تا به حال هیچ ایرانی به این رقابت‎ها راه پیدا نکرده و من تنها بازیکنی هستم که در رنکینگ پی‎دی‎سی آسیا شرکت کردم و نامم ثبت شده است.»
البته هدف اصلی مژگان رحمانی تغییر یک باور غلط است, او می‌خواهد ثابت کند که مردان بازیکنان شایسته‌تری در مقایسه با زنان نیستند: «باور عمومی بر این است که آقایان در دارت بهتر از خانم‎ها هستند. به همین خاطر تمام تلاش من بر این است که با برترین ورزشکاران مرد این رشته رقابت کنم و نشان بدهم بازیکن در دارت فرقی ندارد خانم باشد یا آقا.»
اعزام با هزینه شخصی
این ورزشکار پرافتخار اما در ایران چندان مورد حمایت نیست. رحمانی در این رابطه می‌گوید: «ما فدراسیون جداگانه‎ای نداریم و زیر نظر انجمن‎های ورزشی هستیم. متاسفانه در ایران ارزش چندانی برای دارت قائل نمی‎شوند و از سال ۲۰۱۶ که آخرین اعزام بزرگسالان به رقابت‎های آسیاکاپ بود دیگر بعد از آن اعزامی نداشتیم. من از همان سال ۲۰۱۶ وارد دارت شدم و تمام رقابت‎هایی که اعزام شدم آزاد جهانی بود که از آنها رتبه در رنکینگ جهانی می‎گیرم  و همه را به صورت تنها و با هزینه شخصی رفتم. من در عرصه جهانی ورزشکار شناخته شده‎ای هستم. مدتی هم در مالزی لژیونر بودم. اما رقابت‎هایی که من در آنها شرکت می‎کنم مورد تایید فدراسیون انجمن‎های ورزشی نیست. حتی می‎خواهند به ما اجازه ندهند که با هزینه شخصی برویم. به هرحال ما نیاز داریم به این رقابت‎ها برویم چون رنکینگ جهانی را می‎خواهیم. این رتبه باید بین یک تا شانزده باشد تا بتوانم مجوز حضور در رقابت‎های قهرمان قهرمانان جهان را  به دست بیاورم.»

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *