آغاز سوپرجام اسپانیا با شیوه‌ای جدید و میزبانی عجیب/دردسر زیدان در غیاب ستاره‌ها

دیدارهای سوپرجام فوتبال اسپانیا از امسال با فرمتی جدید برگزار می‌شود و برخلاف روال مرسوم در کشورهای مختلف از این دوره چهار تیم در این تورنمنت شرکت دارند که پس از انجام دیدارهای نیمه‌نهایی، دو تیم فینالیست مشخص می‌شوند. این دوره از مسابقات به میزبانی عربستان برگزار می‌شود که انتقادهای زیادی را در اسپانیا به‌دنبال داشته است. بسیاری معتقدند سعودی‌ها برای بازسازی وجهه منفی خود در سطح جهان و مشکلاتی که در سال‌های اخیر داشته‌اند دست به چنین اقدامات نمایشی می‌زنند اما در اسپانیا مخالفت‌های زیادی نسبت به این کار صورت گرفته است. مخالفان معتقدند در حالی که عربستان به‌خصوص در بحث حقوق بشر کارنامه خوبی ندارد، چرا فدراسیون فوتبال اسپانیا با درخواست آنها برای برگزاری دیدارهای سوپرجام در این کشور موافقت کرده است.

 رئال بدون مهاجم

نخستین دیدار این مرحله را امشب دو تیم رئال‌مادرید و والنسیا در جده برگزار می‌کنند. والنسیا که کوپا دل‌ری فصل گذشته را با برتری برابر بارسلونا فتح کرده بود در صورتی که قوانین و شکل مسابقات تغییر نکرده بود باید تک‌دیدار سوپرجام را برابر آبی‌اناری‌ها برگزار می‌کرد اما حالا برای رسیدن به دیدار نهایی باید حریفی قدر همچون رئال را از پیش‌رو بردارد. آنها در دو دیدار آخر برابر رئال نتایج خوبی گرفته‌اند و به موفقیت در این دیدار امیدوارند. در دیدار برگشت فصل گذشته والنسیا دو بر یک شاگردان زندان را شکست داد و سه هفته پیش نیز در مستایا رئالی‌ها به زحمت و با گل دقیقه ۵+۹۰ کریم بنزما توانستند به تساوی یک-یک برسند. شاگردان رابرت سلادس در دیدارهای مهم نتایج خوبی کسب کرده‌اند. برتری برابر آژاکس در مصاف حساس دو تیم در آمستردام و آخرین هفته لیگ قهرمانان صدرنشینی آنها در گروه را به‌همراه داشت اما از سوی دیگر برابر تیم‌هایی چون اسپانیول و اوساسونا نتیجه نگرفتند تا در لالیگا در رده ششم قرار گیرند. سرمربی والنسیا برای این دیدار تمامی بازیکنانش را به خاورمیانه آورده است. حتی نفرات مصدومی چون پیچینی، گودس، رودریگو و کانین‌لی که قادر به‌همراهی تیم خود در این مسابقات نیستند هم به‌همراه سایر نفرات راهی عربستان شده‌اند.در سوی دیگر زیدان با دردسرهای تازه‌ای روبه‌رو شده و دو بازیکن دیگرش نیز به‌دلیل مصدومیت در مادرید ماندند. کریم بنزما و گرت بیل از لیست نفرات خط خوردند تا پس از ادن هازارد، دو عنصر تهاجمی دیگرش را نیز برای این مسابقات از دست بدهند. در شرایط فعلی فرصت خوبی برای نفراتی چون وینیسیوس، ردریگو و لوکایووچ که در این فصل کمتر فرصت بازی پیدا کرده‌اند فراهم شده تا بتوانند خود را به ترکیب اصلی تیم تحمیل کنند. هر دو تیم در ۶ بازی قبلی خود بدون شکست بوده‌اند اما این دیدار درنهایت باید یک برنده داشته باشد و به این ترتیب روند شکست ناپذیری یکی از آنها از بین خواهد رفت.

 مشکلات دفاعی بارسا

دیگر دیدار این جام را فرداشب دو تیم بارسلونا و اتلتیکومادرید برگزار خواهند کرد. بارسا ابتدای هفته و در نخستین بازی خود در سال ۲۰۲۰ میهمان اسپانیول در دربی کاتالان بود که درنهایت به تساوی دو-دو رسید تا سال جدید را با ناکامی آغاز کند. والورده و تیمش اگرچه قهرمانی نیم‌فصل را به دست آورده‌اند اما کمتر نشانی از تیم مقتدر سال‌های قبل دارند. بارسا با هدایت این مربی هر فصل روند نزولی داشته و لغزش‌های پیاپی در این فصل سبب شده رئال با وجود شروع ضعیف در هفته‌های ابتدایی حالا هم‌امتیاز با آنها باشد. دیگر مشکل این تیم در هفته‌های اخیر تزلزل در خط دفاعی است. آنها در ۱۹ بازی لیگ ۲۳ گل خورده‌اند که برای تیمی که مدعی قهرمانی است آماری ضعیف به‌حساب می‌آید؛ به‌خصوص دو تیم مادریدی که رقابتی نزدیک با بارسا دارند تنها ۱۲ گل دریافت کرده‌اند. تازه این آمار در حالی به دست آمده که مارک آندره تراشتگت بارها با عکس‌العمل‌های خوب خود مانع از گلزنی حریفان شده است. تیم والورده در ۱۰ بازی اخیر خود تنها دروازه‌اش را برابر رئال و اتلتیکو بسته نگه داشته که در هر دو بازی هم واکنش‌های گلر آلمانی و البته خوش‌شانسی نقش مهمی در کلین‌شیت تیم داشته است.اتلتیکومادرید هم پس از شکستی که حدود یک‌ماه قبل برابر بارسا در لیگ داشت دیگر باختی را تجربه نکرده و چهار بازی اخیرش ازجمله دیدار شنبه‌شب مقابل لوانته را با برد پشت‌سر گذاشته تا با آمادگی خوبی برای مصاف با بارسا راهی عربستان شود.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *