آیا آلودگی هوا روی حافظه اثر می گذارد؟

سایت بدون -محققان در جریان تازه‌ترین مطالعات به وجود ارتباط میان افزایش آلودگی هوا و زوال مغز پی برده‌اند. به گزارش جام‌جم و به نقل از IFL Science تمرکز این تحقیق برتاثیر نوع خاصی از ذرات معلق بود که اندازه کوچک‌تر از ۵/۲‌میکرون دارند (معروف به ذراتPM2.5 ). همان ذراتی که در هوای آلوده شهرهایی چون تهران و دیگر کلانشهرها در روزهای سرد پایین و زمستان افزایش می‌یابد و خیلی از افراد در گروه‌های حساس را روانه بیمارستان می‌کند. محققان می‌خواستند تاثیر این ذرات را بر مغز انسان ببینند و چگونگی ایجاد تخریب در سلول‌های عصبی و بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر در نتیجه افزایش این ذرات در هوای آلوده را مطالعه کنند.
همان طور که در نشریه علمی Brain (یه معنی مغز) گزارش شده است، این تحقیق روی ۹۹۸‌زن ۷۲ تا ۸۷ ساله انجام شد. این افراد که همه درآمریکا و در معرض آلودگی هوا بوده‌اند، کاهش بیشتری را در عملکرد حافظه‌شان نشان دادند که به علائم آلزایمر شبیه بود. این اولین تحقیقی است که به صورت آماری ارتباط بین آلودگی هوا و تغییرات در مغز و در نتیجه آن نقصان عملکرد حافظه را نشان می‌دهد.اندرو پیتکاز، استادیار عصب‌شناسی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: امیدواریم با شناخت بهتر تغییرات مغز در اثر آلودگی هوا بتوانیم اقدامات درمانی را برای افراد مبتلا به آلزایمر توسعه دهیم.
افراد مورد آزمایش در این تحقیق بخشی از برنامه سلامت زنان بوده‌اند که سال ۱۳۷۲/ ۱۹۹۳ برای درک بهتر بیماری‌های قلبی، سرطان، پوکی‌استخوان و سایر بیماری‌ها راه‌اندازی شد. از این افراد هر پنج سال یک بار اسکن مغزی گرفته شد و تیم تحقیقاتی به کمک الگوریتم‌های مخصوصی هرگونه تغییر را  که با زوال عقل مرتبط بود پیدا کردند. نتایج اسکن‌های مغزی نشان می‌داد افزایش مدت مواجهه با ذرات آلاینده با اندازه کوچک‌تر از ۵/۲ میکرون با افزایش زوال مغز (حتی قبل از بروز علائم بالینی مربوط به زوال عقل) مرتبط است.
در معرض هوای آلوده بودن قطعا تنها عامل موثر در زوال عقل نیست، اما سوالات مهمی در مورد نقش احتمالی آلودگی هوا در بروز این نوع بیماری را ایجاد می‌کند. به گفته پیتکاز، شناخت تغییرات مغز بر اثر آلودگی هوا و ارتباط آن با نقصان حافظه ما را یک قدم بیشتر به شناخت بیماری آلزایمر نزدیک می‌کند. جالب است بدانید بیش از ۳۰ میلیون نفر در جهان به آلزایمر مبتلا هستند. این بیماری ششمین عامل مرگ در آمریکاست و تاکنون درمان قطعی برای آن پیدا نشده است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *