آیا ادریس البا اولین جیمز باند سیاه پوست می شود؟/۰۰۷ مشکی

سایت بدون -ادریس البا این روزها می‌رود که تبدیل به یکی از ستارگان درجه یک صنعت سینما شود. او در سال‌های اخیر با موفقیت‌های زیادی روبه‌رو بوده و فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی‌اش با استقبال بالای تماشاگران و منتقدان همراه بوده است. این بازیگر سیاهپوست که فعالیت هنری خود را از حدود دو دهه قبل شروع کرد، با هر فیلم خود قدمی به جلو برداشت و توانست موانع متعدد کاری را پشت سر بگذارد. این روزها که سیاهپوستان توانسته‌اند به موفقیت‌های بسیار زیادی در هالیوود برسند، ارزش کار افرادی مثل البا بیشتر حس می‌شود. البا در دورانی کار و فعالیت خود را آغاز کرد که تعداد اندکی هنرمند سیاهپوست مشغول کار بودند و تنها ویل اسمیت در بین آنها از شهرت بالایی برخوردار بود. تلاش مستمر و پیگیری‌های جدی البا بوده که این روزها نامش را به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی ایفای نقش شخصیت جیمز باند مطرح کرده است. به نوشته نشریه ورایتی، جیمز باند تنها نقش مهمی نیست که البا قرار است در آن ظاهر شود. تهیه‌کنندگان و کارگردانان مطرح دنیای سینما، نقش‌ها و موقعیت‌های کاری بهتر و بیشتری را برای البا در نظر گرفته‌اند. دومین قسمت اکشن کمیک استریپی «جوخه خودکشی» از جمله این فیلم‌هاست. البا در این قسمت نقش شخصیت اصلی و محوری داستان را به عهده می‌گیرد. مدتی قبل که خبر حضور بازیگر در فیلم اعلام شد، شنیده می‌شد او جایگزین ویل اسمیت خواهد شد. اسمیت که در نسخه اصلی در قالب شخصیت ددشات بازی کرد، به دلیل جدول کاری شلوغ خود مجبور به کناره‌گیری از بازی در قسمت‌های بعدی جوخه خودکشی شد.
تقویت شایعه
خروج همزمان اسمیت با ورود البا به قسمت تازه، این شایعه را تقویت کرد که البا در قسمت دوم نقش ددشات را به عهده می‌گیرد، اما حالا کمپانی برادران وارنر می‌گوید البا در قالب یک شخصیت کاملا تازه و مستقل ظاهر
خواهد شد.
 البا که از بازی در این اکشن ابرقهرمانانه غیرمتعارف بسیار خوشحال به نظر می‌رسد، چنین می‌گوید:« قرار نیست نقش اسمیت به دست بازیگر دیگری سپرده شود.  من هم در نقش یک شخصیت کاملا متفاوت بازی خواهم کرد و این شخصیت، هیچ ارتباطی به شخصیت ددشات اسمیت در قسمت اول ندارد. به درخواست تهیه‌کنندگان فیلم، فعلا نمی‌توانم توضیحی درباره‌اش بدهم، اما شخصیت بسیار با‌نمک و جالبی است. یک‌ جورهایی رگه‌هایی از طنز و کمدی را در خودش دارد و دست به کارهای عجیب و غریب می‌زند.»
عدم تمایل برای جایگزینی
البا با تاکید بر این که هیچ تمایلی نداشت که به عنوان جایگزین ویل اسمیت انتخاب شود، ادامه می‌دهد: «اسمیت نقش و بازی بسیار خوبی در نسخه اصلی داشت و مدیران برادران وارنر به احترام همکاری پرثمرش با فیلم، می‌خواهند همچنان جای او را در قسمت‌های بعدی خالی نگه دارند. به این ترتیب، درها برای بازگشت او به ماجراجویی‌های داستان فیلم باز است و اسمیت می‌تواند هر زمانی که بخواهد دوباره به این دنیای فانتزی و ماجراجویانه برگردد.»
به گفته البا، قسمت تازه، دنباله‌ای بر داستان قسمت اول نیست و بیشتر به احیای آن می‌پردازد. با احیای این داستان است که تهیه‌کنندگان فیلم توانسته‌اند در کنار حفظ تعدادی از شخصیت‌های مهم نسخه اصلی، تعدادی شخصیت جدید هم به آن وارد کنند. کلید فیلمبرداری جوخه خودکشی ۲ اوایل فصل پاییز در نقاط مختلف شهر نیویورک زده می‌شود. اواسط آگوست ۲۰۲۱ به عنوان زمان اکران عمومی فیلم تعیین شده است. جیمز گان، کارگردان فیلم که شخصیت جالبی برای البا در فیلمنامه‌اش نوشته و طرح کرده، بر این باور است این بازیگر سیاهپوست توانایی و ظرفیت کاری بالایی دارد و صنعت سینما هنوز نتوانسته همه آن را مورد استفاده قرار دهد.  داستان فیلم گان درباره تعدادی شخصیت خلافکار است که از سوی دولت مامور اجرای ماموریت‌هایی غیرممکن می‌شوند. آنها در ازای انجام موفقیت‌آمیز این ماموریت‌ها، می‌توانند آزادی خود را به دست بیاورند.
تجربه یک فضای متفاوت
اما اگر البا در مقام یک ضدقهرمان در جوخه خودکشی به مقابله با نیروهای پرقدرت خلافکار می‌رود، در «نگهبان موش» دنیا و فضای متفاوتی را تجربه می‌کند. او همراه با اندی سرکیس و تامس برودی سانگستر، نول گرافیکی نگهبان موش را برای تماشاگران سینما آماده می‌کنند. منتقدان از این داستان به عنوان یک نوع ماجراجویی شخصیت‌های فیلم فانتزی «استوارت کوچولو» اسم می‌برند، که به دیدار دنیای قرون وسطایی مجموعه پرسروصدای «بازی تاج و تخت» می‌رود.
داستان رمان گری ویتا در دوران قرون وسطی رخ می‌دهد و درباره جامعه موش‌هاست که باید از خودشان در برابر خطر خارجی (و از جمله حمله عقاب‌ها و روباه‌ها) محافظت کنند.
البا در این داستان، نقش قهرمانی افسانه‌ای به نام سلاناوه را بازی می‌کند. او که شباهت بسیاری به اوبی وان کنوبی مجموعه اکشن و علمی – تخیلی «جنگ ستارگان» دارد، به کمک موش‌ها می‌آید تا از قلمرو خود محافظت کنند. موش‌ها هم در عوض، قول می‌دهند به کمک مردم روستایی بیایند. مت ریوز فیلمساز سرشناس سینما، یکی از تهیه‌کنندگان نگهبان موش است. فیلمبرداری این اکشن فانتزی اواسط ماه می آغاز می‌شود.
و حالا جیمزباند سیاه؟
رسانه‌های گروهی انگلیسی همزمان با شروع کار
پیش تولید بیست و پنجمین جیمز باند سینما، دوباره بحث انتخاب جیمز باند بعدی سینما را پیش کشیده‌اند. دانیل کریگ بعد از بازی در قسمت تازه مجموعه جیمز باند، برای همیشه با شخصیت مامور ۰۰۷ خداحافظی می‌کند. تا به حال، نام یک دوجین بازیگر جوان برای جایگزینی کریگ اعلام و منتشر شده است.  اما ادریس البا اولین بازیگر سیاهپوستی است که نامش در این فهرست قرار گرفته است.  سازندگان مجموعه فیلم جیمز باند هیچ‌گاه روی رنگ‌ پوست شخصیت مشهور خود، اظهار نظر خاصی نکرده‌اند. حتی منتقدان ادبی هم روی این نکته اتفاق نظر دارند که یان فلمینگ خالق مجموعه داستان‌های جیمز باندی هم هیچ وقت اشاره‌ای به رنگ پوست شخصیت ماجراجوی خود نداشته است.  با این حال و در طول تمام این دهه‌ها، بازیگرانی برای ایفای نقش مامور ۰۰۷  انتخاب شده‌اند که سفید‌پوست بوده و چشم‌هایی روشن داشته‌اند، اما حالا حتی طرفداران مجموعه فیلم‌های پرفروش جیمز باند هم به این نتیجه رسیده‌اند که وقت حضور و ظهور یک جیمز باند سیاهپوست رسیده است! شانس البا در بین رقبای خود برای قاپیدن نقش مامور ۰۰۷ بیشتر است. ادریس البا در شرایطی نامزد بازی در نقش جیمزباند شده، که  در
۲ سال اخیر بازی و حضورش در مجموعه مهیج پلیسی «لوتر» مورد توجه منتقدان و تماشاگران سینما و تلویزیون قرار گرفته است.
در حقیقت بازی در نقش یک مامور ماجرا جو و وظیفه شناس در این مجموعه بود، که بسیاری را به این فکر انداخت که او می تواند جیمزباند بعدی سینما باشد.

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *