آیا دربی ۹۱، پر گل می شود؟



سایت بدون -در نیم‌فصل اول استقلال و پرسپولیس در هفته چهارم به هم رسیدند، زودتر از آنچه استراماچونی و کالدرون بتوانند برنامه‌های‌شان را پیاده کنند. در بازی برگشت خبری از این دو مربی خارجی نیست، ولی اثرات‌‌شان در بازی دو تیم کاملاً آشکار است. مجیدی و گل‌محمدی هم رویکرد مثبتی دارند و دو تیم پایتخت با این مربیان روند خوبی در پیش گرفته‌اند. با این حال می‌توان انتظار داشت که روند بازی‌های کم‌گل دو تیم به پایان برسد؟
پنج بازی قبلی دو تیم حداکثر یک گل داشته (یک تساوی بدون گل و چهار بازی یک بر صفر). آخرین شهرآورد پرگل به لیگ شانزدهم برمی‌گردد که استقلال توانست به پیروزی ۳ بر ۲ برسد.
انتظار هواداران از شهرآورد همیشه بالاست، ولی به ندرت می‌بینیم که این بازی پرگل و جذاب باشد. آمار به ما می‌گوید که احتمال پرگل شدن این بازی چندان بالا نیست. لیگ برتر ایران یکی از لیگ‌های کم‌گل دنیاست. متوسط گل زده پنج لیگ برتر اروپا در فصل جاری بین ۲۶/۳ (بوندس‌لیگا) و ۵۲/۲ (لالیگا و لیگ فرانسه) در نوسان است. این در حالی است که متوسط گل زده لیگ نوزدهم ۰۶/۲ ثبت شده است. یعنی محتمل‌ترین حالت این است که شهرآورد دو گل داشته باشد.
از آمار و احتمالات که بگذریم به نقش مربیان می‌رسیم. گروهی از مربیان بازی‌های هجومی را می‌پسندند و ترویج می‌کنند، ولی گروهی دیگر در نقطه مقابل ایستاده‌اند و همیشه برنامه‌های مفصلی برای متوقف کردن بازی حریف دارند. مورینیو مشهورترین نمونه معاصر مربیان دفاعی است که پس از برتری ۴-۵ آرسنال مقابل تاتنهام در یکی از بازی‌های لیگ برتر به کنایه گفت: «اگر در تمرین ما چنین نتیجه‌ای رقم بخورد، بازیکنانم را تنبیه می‌کنم!»
مجیدی و گل‌محمدی در دسته مربیانی مثل مورینیو قرار نمی‌گیرند و تمایل به فوتبال هجومی دارند. آنها در شروع کار روی نوار برد حرکت می‌کنند و تا به حال شکستی نداشته‌اند، ولی به نظر نمی‌رسد که حفظ روند بی‌شکستی مانع رویکرد تهاجمی‌شان بشود و محتاطانه بازی کنند، چرا که بردن این بازی کمک زیادی به تثبیت آنها و بالا رفتن اعتبارشان نزد هواداران خواهد شد.
با این حال اراده دو مربی نمی‌تواند روند بازی‌های کم‌گل لیگ و شهرآورد را یک‌شبه تغییر دهد. پرگل شدن شهرآورد ۹۲ به اتفاقات حین بازی هم بستگی دارد. یک گل زودهنگام شاید جرقه‌ای برای گل‌های بعدی باشد. اخراج یکی از بازیکنان در نیمه اول ممکن است تعادل بازی را به هم بزند و در نتیجه آن شاهد گل‌های متوالی تیم مقابل باشیم. و بالاخره روز خوب مهاجمان (مانند آنچه در بازی استقلال – الریان دیدیم) می‌تواند به پرگل شدن این بازی کمک کند. احتمال هرکدام از این رخدادها اما خیلی زیاد نیست و هواداران در حالت عادی نباید خیلی روی دیدن یک بازی پرگل حساب کنند.

 آرمن ساروخانیان/ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *