آیا می دانستید/عنکبوت‌ها بدون گوش می‌شنوند

 سایت بدون – عنکبوت‌ها گوش ندارند اما قادرند ارتعاشات را از طریق پاهای خود بشنوند و می‌توانند شنوایی خود را از طریق تارهای غول‌پیکر تقویت کنند. تارهای عنکبوت برای شکار طعمه و گرفتن غذا ضروری هستند اما براساس پژوهشی جدید ممکن است این تارها کاربرد دیگری نیز داشته باشند و به‌عنوان سمعکی غول‌پیکر برای عنکبوتی که آنها را می‌چرخاند نیز استفاده شود. هنگامی که شکار یا شکارچی روی تارهایی که گاهی اوقات ۱۰هزار برابر موجودات واقعی هستند در حال حرکتند، تقویت این ارتعاشات، امکان شنوایی را بسیار بهتر و قوی‌تر می‌کند.
پژوهشگران مجموعه‌ای از عنکبوت‌های گوی‌باف را که به ساختن تارهای بزرگ شهرت دارند برای آزمایش‌های خود استفاده و آنها را مجبور به تولید تارهایی داخل قاب‌های مستطیلی در آزمایشگاه کردند تا بتوانند آنها را تحت مجموعه‌ای از آزمایش‌ها قرار دهند. آنها در مقاله منتشرشده خود توضیح می‌دهند: تارهای گوی‌مانند چرخدار شکل، همچون یک آنتن آکوستیک خیلی قوی عمل می‌کنند تا حرکات ذرات هوای ناشی از صدا را ثبت و ضبط کنند.
برای اندازه‌گیری پاسخ تارهای ابریشمی عنکبوت به موسیقی، یک ارتعاش سنج لیزری در یک محفظه بی‌صدا(اتاقکی که برای به حداقل رساندن بازتاب امواج صوتی طراحی شده است) قرار داده شد و اندازه‌گیری‌ها نشان داد تارها تقریبا هماهنگ با صدا حرکت‌کرده و به‌طور بالقوه صدا را هنگام برخورد ضبط می‌کنند.
صداهایی با فرکانس‌های مختلف و از جهات مختلف روی تارها آزمایش شدند و در واکنش، پاسخ‌های مرتبط را از عنکبوت‌ها دریافت کردند. عنکبوت‌ها معمولا در پاسخ می‌چرخند یا خم و راست می‌شوند. در مورد صدای جهت‌دار نیز عنکبوت‌ها  به سمت مکانی که صدا از آن می‌آمد جهتگیری می‌کردند.
آزمایش‌های بیشتر با بلندگوهای مینیاتوری که در نزدیکی لبه تار قرار داده شده بود نشان داد صداها در تارها بیشتر از هوا حرکت می‌کنند. برخی از عنکبوت‌ها حتی زمانی که صدا از طریق هوا به عنکبوت‌ها نرسیده بود به ارتعاشات واکنش نشان دادند. چیزی که کمتر مشخص است این که آیا عنکبوت‌ها واقعا با این اطلاعات کار می‌کنند یا خیر؟
جونپنگ لای، مهندس مکانیک از دانشگاه بینگهامتون در نیویورک می‌گوید ممکن است یک گوش پنهان در بدن عنکبوت وجود داشته باشد که ما هنوز از آن اطلاعی نداریم.
این مطالعه تازه مبتنی بر پژوهش‌های قبلی در مورد نحوه واکنش تار عنکبوت به صدا و موسیقی است اما چگونگی واکنش این تارهای ابریشمی به امواج صوتی با رفتار پرده گوش متفاوت است. انسان و بسیاری دیگر از گونه‌های مهره‌دار دارای پرده گوش هستند که فشار امواج صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند؛ سپس این سیگنال‌ها در مغز رمزگشایی می‌شود. حشرات و بندپایان(ازجمله عنکبوت‌ها) پرده گوش ندارند بنابراین تار عنکبوت ممکن است جایگزینی برای آن باشد. عنکبوت‌ها از طریق حرکات خود در پاسخ به صداها حتی ممکن است رشته‌های تار را برای دریافت فرکانس‌های مختلف صوتی تنظیم کنند.
عنکبوت‌ها جلوه واقعی اعجاب طبیعت هستند. این کاوش‌های جدید می‌تواند سبب بهبودهای احتمالی در تجهیزات صوتی با الهام از طبیعت شود. ران مایلز، مهندس مکانیک از دانشگاه بینگهامتون می‌گوید: «این روش مناسبی برای حس صدا با استفاده از نیروهای چسبناک موجود در هوا بر روی الیاف نازک است.»
منبع: Science Alert

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *