آیا ژاوی می‌تواند بارسا را از چاه درآورد؟



سایت بدون – گزارش‌ها در اسپانیا حاکی از آن است که ژاوی به عنوان مربی جدید بارسلونا برگزیده شده است. فقط مسأله بر سر این است که این مربی ۴۱ساله السد قطر چه زمانی به نوکمپ می‌رود.
بارسلونا برای پرداخت مبلغ فسخ قرارداد او با السد مشکلی ندارد و او هم از صمیم دل می‌خواهد به بارسلونا برگردد. ژاوی ممکن است در بازی بسیار مهم در خانه دینامو کیف، هدایت تیم را به عهده بگیرد. بارسلونا در آن بازی محکوم به پیروزی است و شکست باعث می‌شود امیدهای این تیم برای صعود به دور بعد لیگ قهرمانان بسیار کمرنگ شود. او مربی جوانی است که برای اولین بار در یک باشگاه بزرگ مشغول به کار می‌شود و در همین اولین گام، مسئول احیای تیمی خواهد بود که در طول نزدیک به دو دهه، در آن بازی کرده است اما آمدن او طرفداران را به یاد دورانی می‌اندازد که پپ گواردیولا مربی بارسلونا شد و آنها ممکن است انتظار داشته باشند که نتایج مشابهی رقم بخورد. اما تفاوت بین بارسلونا در سال ۲۰۰۸ و باشگاه فعلی، بسیار زیاد است و باید در قبال ژاوی صبور بود. در غیر این صورت، رؤیای او برای بازگشت به بارسلونا و درخشش با این تیم ویران خواهد شد. ژاوی مربی تیمی می‌شود که ۷۶۷ بازی برای آن انجام داده است اما پذیرفتن مسئولیت این شغل کار پرریسکی است.
البته مربی قبلی تیم، سطح انتظارات را بسیار پایین آورده است و کسب نتایج قابل قبول هم کافی خواهد بود اما در هر حال ژاوی تیمی بحران‌زده را در اختیار می‌گیرد و نه فرصت و نه پول آن را خواهد داشت که با کمک آنها اوضاع را درست کند و فصل را نجات دهد.
افراد ایده‌آل‌گرا خواهند گفت که او نیازی به پول و زمان نخواهد داشت. مگر گواردیولا در اولین فصل حضورش در بارسلونا، با بازیکنان پرورش‌یافته در لاماسیا، شش قهرمانی کسب نکرد؟ اما گواردیولا پیش از هدایت تیم اصلی، مربی تیم ب بارسلونا بود و به همین دلیل بود که پدرو و سرخیو بوسکتس را به تیم اصلی برد. برای او همچنین دنی آلوز و جرارد پیکه را هم پیش از پایان پنجره نقل و انتقالات، خریداری کردند.
ژاوی باید باشگاه را با همین وضعیت تا ژانویه برساند و حتی در نقل و انتقالات زمستانی هم خبری از فعالیت‌های گسترده نخواهد بود، چرا که باشگاه پول چندانی در بساط ندارد. تیمی که او در اختیار می‌گیرد هم بسیار ضعیف‌تر از تیمی است که پپ مربی‌اش بود.
وقتی گواردیولا مربی بارسلونا شد، لیو مسی، ساموئل اتوئو و تیری آنری را داشت. ژاوی باید بهترین عملکرد را از سرخیو آگوئرو و ممفیس دیپای بگیرد و امیدوار باشد که آنسو فاتی مصدوم نشود.
عثمان دمبله بال سریعی است که ژاوی دوست دارد از او بهره بگیرد اما این بازیکن فرانسوی، دو ماه دیگر می‌تواند با باشگاه‌های دیگر پیش‌قرارداد امضا کند. قرارداد او با بارسا در پایان فصل منقضی می‌شود. مذاکرات او با بارسلونا بر سر تمدید قراردادش ممکن است به بن‌بست برسد و به این ترتیب باشگاه شاید اجازه استفاده از او را به ژاوی ندهد.
لوک دی‌یونگ هم آشکارا در برنامه‌های ژاوی جا ندارد و این تیم را به احتمال زیاد در ژانویه ترک خواهد کرد. البته بارسلونا خط میانی بااستعدادی دارد اما گواردیولا، ژاوی و اینیستا را در دوران اوجشان در اختیار داشت و ژاوی باید با گاوی ۱۷ساله، پدری ۱۸ساله و نیکو ۱۹ساله کار را به پیش ببرد. این خط میانی بارسلونا در آینده خواهد درخشید اما ژاوی نیاز دارد که آنها همین حالا عملکردی عالی داشته باشند.
او بی‌تردید ترجیح می‌داد که مربی هم‌تیمی‌های سابقش نشود. جرارد پیکه و سرخیو بوسکتس زمانی در رختکن در کنار ژاوی حضور داشتند اما او حالا باید مربی این بازیکنان در آخرین فصل‌های حضورشان باشد.
هیچ‌کدام از این مسائل باعث نمی‌شود که طرفداران بارسلونا بیش از حد نگران باشند. به باور آن‌ها، نکات مثبت حضور ژاوی بیشتر از نکات منفی‌اش است. البته که ژاوی رونالد کومان نیست و اگر بتواند عملکرد بهتری از بازیکنان بزرگی مانند مارک آندره‌تر اشتگن و فرنکی دی‌یونگ بگیرد و بتواند الهام‌بخش هافبک‌های جوان باشد، بی‌تردید اوضاع بارسلونا بهتر خواهد شد.
در حال حاضر، کمتر نامی در تاریخ بارسلونا به اندازه ژاوی بزرگ است اما کاری که پیش روی او قرار دارد هم بسیار سترگ است.

پیت جنسون
منبع: دیلی میل

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *