آیا کرونا در فوتبال ایران جدی است؟/سازمان لیگ شک دارد

یکی از مدیران ارشد فوتبال می‌گوید اگر باشگاهی دروغ گفته باشد، جریمه سنگین می‌شود

[شهروند] ویروسِ بلاتکلیفی برای فوتبال ایران کشنده‌تر از ویروس کروناست. در شرایطی که ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز شروع تمرینات تیم‌ها را اعلام کرد، هنوز هفته اول تمرینات به پایان نرسیده جنجال و بهانه‌گیری شروع شد. تا به اینجای کار جواب تست کرونای ١٩ نفر در بین تمام باشگاه‌ها مثبت و همین مسأله باعث ایجاد مشکلاتی اساسی شده است. افرادی را که خارج از فوتبال به کرونا مبتلا شده‌اند، مدیران باشگاه‌ها به تمرینات و فوتبال نسبت می‌دهند. با این سناریو و با توجه به موج دوم کرونا در پاییز، فوتبال را در کشور باید به صورت کامل تعطیل کرد که این اتفاق شدنی نیست. ولی آن چیزی که باعث بالا رفتن صدای اعتراض‌ها شده، همین بلاتکلیفی ناشی از سرنوشت لیگ برتر امسال است.  اما جزئیات حواشی روزهای اخیر چه بود؟

تراکتور، شلوغ‌کار‌ترین تیم لیگ برتر
تراکتور یکی از باشگاه‌هایی است که از مدت‌ها قبل به صراحت اعلام کرده مخالف ادامه برگزاری مسابقات لیگ است. آنها ابتدا گفته بودند مسابقات باید بدون تعیین قهرمان به پایان برسد، ولی وقتی متوجه شدند اراده مسئولان بر برگزاری لیگ بوده، ناگهان تغییر موضع دادند و با پایان لیگ و اعلام قهرمانی پرسپولیس مخالفتی نکردند. درباره داستان تست کرونا هم سه روز قبل ایوب ذوالفقاری، سرپرست این باشگاه در مصاحبه‌ای اعلام کرد نتایج تمام تست‌ها منفی بوده است، اما به یک‌باره باشگاه اعلام کرد که چهار نفر از این تیم کرونا گرفته‌اند. به دنبال این اتفاق در نخستین تمرین تیم بعد از پایان قرنطینه در روز یکشنبه یکی از بازیکنان غش می‌کند و با گرفتن تست مشخص می‌شود که به کرونا مبتلا شده است. اتفاقی حیرت‌انگیز که باعث تعطیلی تمرینات تراکتور شد. ساکت الهامی، سرمربی این تیم هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «مشکل مشکوک‌‌بودن کرونای برخی بازیکنان یک طرف قرار دارد، اما موضوع دیگری که با آن مواجه هستیم این است که تمام بازیکنان ما می‌ترسند سر تمرین حاضر شوند.»

بحران عجیب در گل‌گهر، پرسپولیس و سایپا
اتفاق تاسف‌بار و ناراحت‌کننده‌ای که جامعه فوتبال را با نگرانی بزرگی روبه‌رو کرد، مثبت اعلام‌شدن تست ١٠ نفر از اعضای تیم گل‌گهر سیرجان بود. طبق اخبار منتشرشده در رسانه‌ها تست ۶بازیکن، دو عضو کادرفنی، سرپرست و آشپز تیم مثبت بوده است، به هر صورت بازیکنان فعلا اجازه تمرین‌کردن نخواهند داشت و با توجه به تعطیلی طولانی‌مدت اخیر، بدون  انجام تمرینات آماده‌سازی حتی در صورت بهبودی کامل نمی‌توانند به زمین بروند. همچنین براساس گزارش‌های منتشرشده یک بازیکن از سایپا، دو نفر از اعضای کادر تدارکات پرسپولیس و دو بازیکن سپاهان (بهبود پیدا کرده‌اند) نتایج تست‌شان مثبت اعلام شده است. بسیاری از تیم‌ها هم مثل ذوب‌آهن، فولاد خوزستان،  پیکان،‌ نساجی قائم‌شهر و استقلال رسما اعلام کرده‌اند در تست‌های گرفته‌شده جواب هیچ آزمایشی مثبت نبوده است.
پروتکل بهداشتی چه می‌گوید؟
با توجه به پروتکل بهداشتی نوشته‌شده برای ازسرگیری لیگ برتر ابهامات زیادی برای بعضی تیم‌ها به‌ویژه گل‌گهر وجود دارد. در قوانین آمده است: «درصورت وجود بیش از پنج نفر با علایم مثبت یا مثبت‌شدن تست‌های تشخیصی مبنی‌بر ابتلای فرد، فعالیت تیم مربوطه تا زمان بهبود مبتلایان و کسب گواهی سلامت معلق خواهد شد.» حالا با در نظر گرفتن آمار اعلام شده گل‌گهر باید دید مسئولان چه تصمیمی درباره آنها اتخاذ خواهند کرد. البته فراموش نکنیم که قوانین نگارش‌شده مربوط به پروتکل برگزاری مسابقات است، نه روزهای تمرین و ممکن است در یک ماه آینده بسیاری از این نفرات حال‌شان بهتر شود.

کرونا به لیگ یک هم رسید
ماجرای بسیار مهمی که جامعه فوتبال نباید از کنار آن به راحتی عبور کند این است که مسابقات باشگاهی فوتبال ایران فقط مربوط به لیگ برتر نیست و بحران کرونا مسابقات سایر لیگ‌ها را هم تحت‌الشعاع خود قرار داده است. به‌طور مثال مسابقات لیگ یک نیز اهمیت بسیار بالایی دارد که به همین ترتیب بدون تردید جواب آزمایش کرونای بازیکنان و مربیان شاغل در این لیگ هم می‌تواند حسابی خبرساز باشد و مشکلاتی را به وجود بیاورد. اخیرا هم مسئولان باشگاه هوادار که رضا عنایتی سرمربیگری این تیم را برعهده دارد، به صورت رسمی اعلام کردند که تست کرونای سه بازیکن‌شان مثبت شده است. با اعلام جواب تست سایر تیم‌ها این آمار ممکن است نگران‌کننده‌تر از این هم بشود، پس بلاتکلیفی در لیگ یک و سایر لیگ‌ها هم وجود دارد.

واکنش سازمان لیگ چیست؟
مدیران سازمان لیگ و ستاد ملی مبارزه با کرونا در ورزش به صراحت به باشگاه‌ها اعلام کرده‌اند تنها در صورت صدور مجوز جداگانه بعد از مشخص‌شدن جواب تست کرونا تیم‌ها می‌توانند تمرینات گروهی خود را با رعایت پروتکل بهداشتی شروع کند. به این ترتیب باید دید باشگاه‌هایی که تمرینات خود را شروع‌کرده‌اند، این قانون را رعایت کرده‌‌اند یا خیر. یک منبع آگاه در سازمان لیگ در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «بعضی از باشگاه‌ها هنوز تست کرونا از بازیکنان و نفرات خود نگرفته‌‌اند و برخی‌ تست گرفته‌اند و بدون گرفتن مجوز کتبی تمرینات را شروع کرده‌اند. همه این موارد را با دقت بررسی می‌کنیم و اگر باشگاهی مرتکب تخلف درباره پروتکل‌ها شده باشد، با جریمه سنگین مواجه می‌شود.»
سازمان لیگ
به کرونا گرفتن فوتبالیست‌ها شک دارد!
با در نظر گرفتن این فضای پر از نگرانی و التهاب و صد البته بلاتکلیفی دوباره برگزاری لیگ برتر تحت‌تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته‌ است. در چنین شرایطی یکی از مدیران ارشد سازمان لیگ که تمایلی به افشای نامش نداشت، درباره اتفاقات روزهای اخیر صحبت‌های مهمی را در گفت‌وگو با «شهروند» انجام داد و تأکیدکرد: «به علت اهمیت موضوع درحال دریافت گزارش‌های مختلف از شهرهای فوتبالی و وضع باشگاه‌ها هستیم. ملاک برای ما گزارش مکتوب و رسمی است که برای سازمان لیگ ارسال‌شود. مسأله مهمی که باشگاه‌های عزیز و جامعه فوتبال باید به آن توجه داشته باشند این است که برای ما اعتبار نتایج تست و صحت و سقم آن خیلی مهم است و حتما با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا و فدراسیون پزشکی ورزشی تمام تست‌های گرفته‌شده از بازیکنان را بررسی خواهیم کرد. ما به باشگاه‌ها گفته‌ایم با انجام برخی دستورالعمل‌ها باید اقدام به گرفتن تست از بازیکنان بکنند، تست را هم باید در مراکز مورد تأیید وزارت بهداشت انجام داده باشند و گزارش جزئیات کامل آن را برای ما ارسال کنند. به هر صورت ما مخالف ملتهب‌کردن فضا برای جهت‌گیری‌های خاص هستیم و اگر تخلفی مشاهده کنیم یا تست کرونای برخی از تیم‌ها قانونی نباشد، دوباره آنها را مجبور به گرفتن تست در محل مورد تأیید وزارت بهداشت زیر نظر ناظر سازمان لیگ می‌کنیم. به همین ترتیب بررسی‌های دقیق روی این موضوع مهم را از روز سه‌شنبه انجام خواهیم داد.»

جنگ جدید در راه است
مدیران سازمان لیگ فعلا هیچ تصمیم و فکری برای تعطیل‌کردن مسابقات لیگ برتر ندارند. تصمیم آنها به پایان رساندن مسابقات است، اما اگر گزارش‌های نگران‌کننده درباره وضع حاد برخی‌ تیم‌ها صحت داشته باشد و آمار مبتلایان تا زمان شروع مسابقات بیشتر شود،‌ آن وقت تصمیم نهایی را درباره سرنوشت لیگ‌های مختلف می‌گیرند، به این صورت که در لیگ برتر تیم قهرمان، تیم‌های سقوط‌کننده و تیم‌هایی که سهمیه آسیایی می‌گیرند، طبق جدول معرفی می‌شوند. تیم‌های سقوط‌کننده و قهرمان تمام لیگ‌های دیگر نیز براساس جدول مشخص خواهند شد. این خبر را چند نفر از مدیران رده بالای سازمان لیگ تأیید کردند. این تصمیم ممکن است جنگ جدیدی بین باشگاه‌ها در فوتبال ایران ایجاد کند و قطعا هر کسی که از این تصمیم ضرر کند، با آن مخالفت خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *