از ابراهیم حاتمی کیا تا داریوش مهرجویی/چه فیلم های مهمی در جشنواره فجر امسال حضور دارند

امسال همه‌چیز دست به دست هم داد تا کارگردانانی مانند داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی‏کیا، حمید نعمت‏الله و…. در جشنواره فجر با هم رقابت کنند. کنجکاوی زیادی برای تماشای آثار این فیلمسازان وجود دارد و بحث و جدال میان طرفداران و علاقه‏مندان به این فیلمسازان از همین حالا آغاز شده است.

سایت بدون – از همین حالا می‏توان پیش‏بینی کرد جشنواره سی و هشتم فیلم فجر یکی از جنجالی‏ترین و بحث‏برانگیز‏ترین جشنواره‏ها خواهد بود، آن هم نه به دلیل حواشی و احتمالا تاثیرات سیاست و اقتصاد بلکه به خاطر فیلم‏ها و کارگردانانی که در آن حضور دارند و از گذشته‏های دور و نزدیک با هم رقیبان جدی بودند.

به‌ندرت پیش می‏آید که این فیلمسازان در یک جشنواره در کنار هم حضور داشته باشند اما امسال همه‌چیز دست به دست هم داد تا کارگردانانی مانند داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی‏کیا، حمید نعمت‏الله و…. در این جشنواره با هم رقابت کنند. کنجکاوی زیادی برای تماشای آثار این فیلمسازان وجود دارد و بحث و جدال میان طرفداران و علاقه‏مندان به این فیلمسازان از همین حالا آغاز شده است. به همه این دلایل این اطمینان وجود دارد که این دوره از جشنواره پرشور و جنجالی و گرم خواهد بود؛ چراکه نمایش فیلم‏ها و رقابت میان این افراد جذاب و پرهیاهو است. امسال از کارگردانان پیشکسوت تا نسل میانه و فیلمسازان جوان شاخص و شناخته شده و جوان‏ترهایی که تازه می‏خواهند در سینما قد علم کنند در جشنواره حضور خواهند داشت. آثاری که هر‌یک به‌تنهایی کنجاوی‏برانگیز است و اشتیاق زیادی برای تماشای آنها وجود دارد. کمتر از سه ماه و بیست روز دیگر به این رویداد سینمایی سی‏وهشت ساله باقی مانده است. فراموش نکنید که انتخابات مجلس شورای اسلامی هم دوم اسفند برگزار می‏شود و تبلیغات نامزدها از ۲۳ بهمن آغاز خواهد شد پس چندان بی‏راه نیست اگر بگوییم سایه انتخابات و موضع‌گیری‏های مرتبط با آن بر سر جشنواره فیلم فجر هم سنگینی خواهد کرد. 

امسال داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی بعد از شش سال در کنار هم رقابت می‏‏کنند. سال ۹۲ در جشنواره سی‏و‏دوم فجر مهرجویی با «اشباح» حضور داشت و کیمیایی با «متروپل». نشست مطبوعاتی هیچیک از این فیلم‏ها به دلیل عدم حضور این دو کارگردان برگزار نشد. هر دوی این فیلم‏ها با واکنش منفی خبرنگاران و منتقدان حاضر در برج میلاد روبه‏رو شد و حتی در زمان نمایش «متروپل» صدای کف و سوت به نشانه اعتراض در سالن نمایش بارها شنیده شد. با همه اینها سه سال بعد کیمیایی «قاتل اهلی» را ساخت و در نشست مطبوعاتی آن هم شرکت کرد که این جلسه به محل بحث و جدل کارگردان و تهیه‏کننده این فیلم تبدیل شد و بعضی از منتقدان هم وارد این دعوا شدند. کیمیایی این روزها در حال فیلمبرداری جدیدترین فیلمش با عنوان «خون شد» در تهران است. داستان آن مشابه دیگر ساخته‏های این کارگردان است. همان مضامینی که همیشه به آن علاقه‏مند بوده و در همه فیلم‏هایش آنها را به شکلی به تصویر کشیده است. معرفت، مردانگی، غرور و شکست از تم‏های جدانشدنی آثار این کارگردان است و احتمالا در «خون شد» هم به نوعی این مضامین را روی پرده می‏آورد. سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق‏نورد، سیامک صفری و… گروه بازیگران فیلم را تشکیل می‏دهند. علیرضا زرین‏دست مدیر فیلمبرداری، جواد نوروزبیگی تهیه‏کننده و محمدصادق رنجکشان سرمایه‏گذار فیلم است.  اما مهرجویی از «اشباح» تا به امروز فیلمی نساخته و عمر خود را با ترجمه و نوشتن سپری کرده تا اینکه امسال سرانجام توانست تازه‏ترین فیلمش با عنوان «لامینور» را مقابل دوربین ببرد. این فیلم بر اساس شنیده‏ها در ادامه فیلم «سنتوری» ساخته می‏شود. فیلمنامه آن را مهرجویی به همراه همسرش وحیده محمدی‏فر نوشته و علی نصیریان  و عزت‏الله رمضانی‏فر بعد از گذشت ۴۰ سال دوباره در فیلم مهرجویی بازی می‏کنند. علی مصفا، سیامک انصاری، پردیس احمدیه، مهرداد صدیقیان، کاوه آفاق، فریماه فرجامی و… بازیگران آن هستند. 

از آخرین حضور مجید مجیدی در جشنواره فیلم فجر ۱۲ سال می‏گذرد. او سال ۱۳۸۶ در بیست و ششمین دوره جشنواره با «آواز گنجشک‏ها» با دیگر آثار به رقابت پرداخت و بعد از آن با اینکه دو فیلم دیگر را کارگردانی کرد اما فیلم‏هایش به جشنواره نیامدند. او امسال با فیلم «خورشید» که گفته می‏شود بازگشت او به سینمای مورد علاقه‏اش است، به جشنواره می‌آید. اخبار محدودی به‌طور رسمی درباره این پروژه منتشر شده و تنها به این اشاره شده که فیلم مجیدی درباره کودکان کار است که معضل اجتماعی این روزهای جامعه ماست. جواد عزتی به عنوان تنها بازیگر فیلم معرفی شده و گروهی از بازیگران کودک با اعلام فراخوان در این پروژه حضور دارند.

ابراهیم حاتمی‏کیا با فیلمی چالش‏برانگیز به این دوره از جشنواره می‏آید. فیلمی که یکی از جنجالی‏ترین فیلم‏های جشنواره خواهد بود و سازمان سینمایی اوج مانند سه فیلم اخیر حاتمی‏کیا سرمایه آن را مهیا کرده است. داستان این فیلم درباره چند کشاورز است که برای اعتراض از شهر خود خارج می‏شوند و راه پایتخت را در پیش می‏گیرند. فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‏ها، جهانگیر الماسی، گیتی قاسمی، محمدرضا شریفی‏نیا، مهدی فقیه، سام قریبیان، محمد فیلی، آتش تقی‏پور، اکبر رحمتی، فرزاد حسنی و… بازیگران آن هستند. رقابت میان کارگردانانی چون مجیدی و حاتمی‏کیا یکی از چالش‏برانگیز‏ترین رقابت‏های دوره‏های اخیر این جشنواره است. 

از سال گذشته اخباری درباره فیلم «قاتل وحشی» منتشر می‏شد که قرار است با سرمایه‏گذاری محمدصادق رنجکشان ساخته شود. حتی عده‏ای این فیلم را جزو تولیدات سال گذشته این سرمایه‏گذار به حساب می‏آوردند اما فیلمبرداری فیلمی که قرار بود چندین ماه پیش شروع شود تا مهر امسال به تعویق افتاد و این روزها نعمت‏الله در حال فیلمبرداری تازه‏ترین فیلم خود است. لیلا حاتمی برای چهارمین بار به عنوان بازیگر در فیلم این کارگردان حضور دارد و شهرام حقیقت‏دوست، امین حیایی، ستاره اسکندری، عزت‏الله رمضانی‏فر، سام نوری و یاسمین معینی دیگر بازیگران فیلم هستند. این فیلم اثری متفاوت در کارنامه نعمت‏الله است و در ژانر جنایی ساخته می‏شود. 

 رضا درمیشیان دو فیلم اکران‌نشده دارد: «یواشکی» ‏و «مجبوریم» که احتمالا «مجبوریم» را به جشنواره امسال خواهد فرستاد. «مجبوریم» پربازیگرترین و پرلوکیشن‏ترین فیلم درمیشیان است که فیلمبرداری آن در طول سه ماه در صد لوکیشن در تهران انجام شده که از این میان بخش عمده‏ای از آن در جنوب شهر تهران فیلمبرداری شده است. بهمن فرمان‏آرا نویسنده و کارگردان سینما در این فیلم درمیشیان به عنوان بازیگر مقابل دوربین رفته است و ژاله علو هم پس از مدت‏ها با نقش کوتاهی در این فیلم به عنوان بازیگر حضور دارد. فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه، مجتبی پیرزاده، بابک کریمی، همایون ارشادی، پریوش نظریه، رضا بهبودی، احمد حامد، مریم بوبانی، راموناه شاه، هوشنگ قوانلو، مسیح کاظمی و… بازیگران این فیلم هستند. «مجبوریم»‏ در سکوت کامل خبری ساخته شده. اردیبهشت ماه امسال فیلمبرداری آن به پایان رسید و اواخر تابستان فیلم آماده بود. درمیشیان این روزها به عنوان تهیه‏‏کننده فیلم «لامینور» ساخته مهرجویی در پشت صحنه فیلم حضور دارد.

محمدحسین مهدویان از سال ۱۳۹۴ تا به امروز هر سال فیلم ساخته و در جشنواره فجر حضور داشته است. او این روزها پنجمین فیلم خود را با نام «درخت گردو» کارگردانی می‏کند. فیلمی که تهیه‏کننده آثاری مانند «دورهمی» و «هیولا» همراه مهدویان است و مهران مدیری و پیمان معادی، مینا ساداتی و… بازیگران او هستند. مهدویان از تهیه‏‏کننده سه فیلم اخیر خود یعنی محمود رضوی فاصله گرفت و فیلمی را بر اساس حمله شیمیایی سردشت ساخته اما این بار تلاش کرده از سیاست و نگاه سیاسی به دور باشد. «درخت گردو» به‌واسطه بازیگران، کارگردان و تهیه‏‏کننده آن یکی از فیلم‏های مهم امسال است. 

سعید ملکان چهره‏پرداز سینما که حالا تهیه‏کنندگی ۱۱ فیلم را هم در کارنامه خود دارد، امسال اولین فیلم خود را با نام «روز صفر» مقابل دوربین برده است. فیلمی پرهزینه درباره دستگیری عبدالمالک ریگی که ایران تنها یکی از لوکیشن‏هایش خواهد بود. فیلمنامه این فیلم را بهرام توکلی که دو فیلم اخیر ملکان را کارگردانی کرده بود، به همراه او نوشته و گویا در کارگردانی هم این همراهی ادامه دارد. همین پارسال بود که فیلمی درباره ریگی در جشنواره فجر روی پرده رفت و بیشترین جوایز را گرفت. به فاصله یکسال ملکان فیلمی دیگر را درباره این شخصیت می‏سازد. امیر جدیدی و ساعد سهیلی بازیگران آن هستند و فیلم در سکوت خبری در حال ساخت است. 

شهرام مکری سه سال پس از «هجوم»، «جنایت بی‏دقت» را کارگردانی کرد. فیلمی که برخلاف دو اثر قبلی‏اش در لوکیشن‏های متعددی فیلمبرداری شده. داستان تازه‏ترین اثر مکری به صورت فیلم در فیلم روایت می‏شود، مضمونی مرتبط با سینما دارد و درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران فیلمی درباره آن حرف می‏زنند و با شروع نمایش بر پرده سینما، ماجراها شکل جدیدى به خود مى‏گیرد. مشابه دیگر فیلم‏هایش مکری از بازیگران چهره و سلبریتی‏ها استفاده نکرده است. این فیلم یکی از حاضران جشنواره امسال خواهد بود که با توجه به سبک کارگردانی مکری احتمالا یکی از آثار متفاوت امسال است. 

ابراهیم ایرج‏زاد که با اولین ساخته خود در جشنواره سه سال پیش نامزدی در ۱۳ رشته را کسب کرد، حالا در حال کارگردانی «عنکبوت» است. فیلمی درباره یک قاتل زنجیره‏ای که احتمالا یکی از جنجالی‏ترین ‏فیلم‏های امسال خواهد بود. جواد نوروز‏بیگی و محمدصادق رنجکشان در این فیلم هم همراه یکدیگر هستند. محسن تنابنده، ساره بیات، ماهور الوند، شیرین یزدان‏بخش، فرید سجادی حسینی، علی باقری، مهدی حسینی‏نیا و…. بازیگران آن هستند که همچنان فیلمبرداری آن در تهران ادامه دارد. 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *