استقلال و پرسپولیس در خطر حذف از لیگ قهرمانان/فدراسیون جلوی فاجعه را نگرفت


سایت بدون -شکایت‌های بازیکنان و مربیان خارجی استقلال و پرسپولیس یکی بعد از دیگری از راه می‌رسد و تراز‌مالی آنها روز به روز به سمت عدد منفی بزرگتری میل می‌کند.
برای متوقف کردن این دومینوی بدهی خیلی دیر شده و اگر دو باشگاه هرچه زودتر نتوانند به پول نقد برسند، باید منتظر احکام سنگین فیفا باشند.
سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ دیروز تأیید کرد که ممکن است هر دو باشگاه از حضور در لیگ قهرمانان فصل آینده محروم شوند. چنین اتفاقی که احتمالش چندان کم نیست، در نگاه اول به نام دو باشگاه تهرانی نوشته می‌شود، ولی با توجه به روابط درهم ‌تنیده مدیریت و سابقه و اعتبار این دو تیم مدعی، می‌تواند یک نمره منفی بزرگ برای فوتبال ایران باشد.
اگر بخواهیم به شروع این گلوله برفی برسیم که حالا مثل یک بهمن می‌خواهد بر سر فوتبال آوار شود، باید به چند سال پیش برگردیم که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بی‌توجه به شکایت بازیکنان و مربیان ایرانی به باشگاه‌ها اجازه می‌داد در مسابقات شرکت کنند و به ریخت و پاش‌های بی‌حساب ادامه بدهند. ولی وقتی پای طلبکاران خارجی به میان آمد، دیگر این فرمول پاسخگو نبود و آنها به لطف احکام فیفا خیلی زود به پول‌شان رسیدند یا تیم‌های ایرانی را با محرومیت‌های سنگین روبه‌رو کردند. کسر امتیاز و بسته شدن پنجره نقل و انتقالات، محرومیت‌های شایعی است که تعداد زیادی از باشگاه‌های لیگ برتر یا لیگ یک در این سال‌ها با آن روبه‌رو شده‌اند.
اتفاق مهمی که این موازنه شکننده را به زیان باشگاه‌های ایرانی و به طور کلی فوتبال ایران بر هم زد، سقوط ارزش ریال بود. خارجی‌هایی که به فوتبال ایران می‌آیند، معمولاً بین ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار دلار قیمت دارند و پیش از این شوک اقتصادی، در مقایسه با همتایان ایرانی بازیکنان نسبتاً ارزانی محسوب می‌شدند. به همین خاطر بود که باشگاه‌ها بدون وسواس و گاهی شفافیت، پای خارجی‌های زیادی را به فوتبال ایران باز می‌کردند و بابت نیمکت‌نشینی یا عملکرد ضعیف احتمالی آنها هم ایراد زیادی از مدیران گرفته نمی‌شد. مشکل آنجا بود که این رویه اشتباه پس از بالا رفتن نرخ دلار ادامه پیدا کرد، بدون اینکه کسی به فکر اصلاح آن باشد یا به عواقبش فکر کند.
پیش از شروع لیگ نوزدهم، مهدی تاج به نمایندگان مجلس گفته بود که فدراسیون می‌خواهد مانع حضور خارجی‌های جدید در فوتبال ایران شود. پافشاری روی این تصمیم می‌توانست جلوی خسارت بیشتر را بگیرد و مانع تشدید این بحران شود، ولی با اولین موج مخالفت، رئیس وقت فدراسیون نرمش نشان داد، به طوری که مشخص نشد واقعاً از ابتدا چنین موضعی داشته یا متأثر از فضای مجلس این را مطرح کرده است. هرچند اعمال چنین محدودیتی از سوی فدراسیون با نگاه توسعه‌گرایانه فوتبال مغایرت دارد، ولی می‌توانست به کنترل این بحران مالی کمک کند و به عنوان نقطه مثبتی در کارنامه فدراسیون
تاج قید شود.
با کوتاه آمدن فدراسیون، ولخرجی باشگاه‌ها در لیگ نوزدهم ادامه پیدا کرد و حالا در میانه مسیر به جایی رسیده‌ایم که شکایت‌ خارجی‌ها ممکن است عواقب سنگینی برای باشگاه‌ها داشته باشد. از شروع لیگ زمان زیادی نگذشته، ولی در همین دوره کوتاه شکایات استراماچونی، کالدرون و جونیور براندائو به انبوه پرونده‌های مالی استقلال و پرسپولیس اضافه شده و مجموع بدهی این دو باشگاه بیش از ۴ میلیون دلار برآورد می‌شود.
سهل‌انگاری سازمان لیگ و فدراسیون در این سال‌ها کار را به جایی رسانده که حالا وزارت ورزش مجبور به ورود شده است. علی‌نژاد، معاون توسعه ‌ورزش قهرمانی وزارت‌ ورزش دیروز گفت: «دو ماهی می‌شود که به باشگاه‌ها نامه نوشته‌ایم که از این به بعد قبل از بستن قرارداد (با خارجی‌ها) با وزارت‌ ورزش هماهنگ باشند.»
بی‌توجهی مدیران باشگاه‌ها به اصول مالی فوتبال و چشم بستن سازمان لیگ و فدراسیون به ساز و کارهای کنترلی AFC، این دو باشگاه پرطرفدار را با بدهی‌های سنگینی مواجه کرده است. محرومیت از حضور در لیگ قهرمانان برای هواداران این دو باشگاه هرچند تلخ خواهد بود، ولی می‌تواند آنها را از فاجعه‌ای بزرگتر مثل ورشکستگی نجات دهد.
 

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *