اسرارآمیزترین نقاط زمین/آبشار شعله ابدی؛آنجا چراغی روشن است

سایت بدون -نور همیشه امید می دهد ، به خصوص آن که درون یک غار باشدو از دور پشت آبشار پیدا شود اما این نور را اگر هیچ کس روش نکرده باشد ، اسرارآمیز می شود. در تمام دنیا، همیشه عجایبی وجود دارد که همه ما از دیدن آن ها شوکه شده و به فکر فرو می رویم. یکی از این عجایب، آبشار شعله ابدی در نیویورک است که بسیار هیجان انگیز و متفاوت است. در قلب آبشار، شعله ای کوچک می رقصد که با گاز طبیعی موجود در حفره های سنگ روشن مانده. گرچه دیدن شعله هایی که از گاز طبیعی نشأت گرفته اند طبیعی است و در مکان های مختلفی در دنیا دیده می شود، اما وجه منحصربه فرد این شعله‌ی کوچک آن است که در زیر جریان شدید آب، همچنان به رقص آتشین خود ادامه می دهد. 

آبشار شعله ابدی در حفاظتگاه شیل کریک ( Shale Creek ) واقع در پارک ریج چستنات ( Chestnut Ridge Park ) در غرب نیویورک قرار دارد. غار کوچکی در پایین و پایه آبشار وجود دارد که محل انتشار گاز طبیعی است و باعث روشن ماندن این شعله کوچک می‌شود. جالب آن که تقریبا در تمام طول سال می‌توان شعله ابدی را مشاهده کرد. هرچند این شعله گاهی در طی سال خاموش می‌شود، اما خود بر حسب اتفاق دوباره روشن می‌شود. با همه این ها ابهامات زیادی درباره نحوه انتشار این گاز وجود دارد. ه همین دلیل برخی روشن شدن و روشن ماندن این شعله را به بومیان آمریکا و به سرخپوستان نسبت می دهند و برخی دیگر معتقدند وجود شعله ی ابدی نشانی از موجودات ماوراء الطبیعی است و گروهی دیگر از دانشمندان دو عامل سنگ های داغ و قدیمی را برای برافروخته شدن شعله و بقای آن کافی نمی دانند و برای تولید آن به منبع دیگری مانند یک کانال اشاره می کنند. با این همه تلاش برای یافتن یک دلیل روشن و قطعی همچنان ادامه دارد و شعله ابدی مانند یک راز گردشگران را مجذوب و دانشمندان را به چالش وا می دارد به طوری که نام این آبشار در کتاب “مکان های اسرارآمیز” بروس کریشنر هم آمده است.

Image result for Falls Flame Falls

برای سالیان سال، دانشمندان زیادی روی آن تحقیق کرده و البته به نتایجی هم رسیده اند. محققان به این ایده دست پیدا کرده اند که این شعله از تولید گازی نشأت می گیرد که در زیر سنگ های بسیار داغ کهن این منطقه وجود دارند. البته این نظریه به تحقیق بیشتری نیاز داشت.

بعد از ارائه این تئوری، دانشمندانی از دانشگاه ایندیانا متوجه شدند که سنگ هایی که در زیر پارک چستنات ریج کاونتی (Chestnut Ridge County) وجود دارند، آنقدرها داغ نیستند که بتوانند گاز تولید کنند. این بدان معنی است که احتمالا فرآیند دیگری باعث تولید گاز شده تا بتواند آبشار شعله ابدی را برای سالیان سال، روشن نگه دارد.

با تحقیق و بررسی دانشمندان نکته های قابل توجهی کشف شد، آن ها موفق شدند ریزجریان های بسیار دیگری را در این منطقه کشف کنند و سپس با بررسی گاز خروجی از این ریز جریان ها با گاز خروجی از منطقه به این نتیجه رسیدند که منبع این گازها از سنگ “شیل ریناستریت” است که در ۴۰۰ متری از سطح زمین قرار دارد. در واقع فعالیت های تکتونیکی مانند شکست سنگ های شیل که در زیرزمین رخ می دهد باعث خروج ونشر گاز به سطح زمین شده و شعله ی ابدی را روشن نگه می دارد.

شیل نوعی سنگ رسوبی است که از کانی های رسی، سیلت و کوارتز تشکیل شده است. این سنگ با خاصیت نفوذناپذیری که دارد، باعث محصور ماندن گاز می شود، به همین دلیل گاز در آن انباشته شده و یکی از منابع مهم گازهای طبیعی، مخصوصا در ایالات متحده آمریکا به شمار می رود.

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *