«انولا هولمز» هم دنباله‌دار می‌شود پا گذاشتن جای پای شرلوک

سایت بدون – هر شخصیت معروف دنیای ادبیات و سینما معمولا بستگان نزدیک و دوری دارد که می‌توانند به تنهایی سوژه فیلمی سینمایی یا داستانی پرخواننده باشند. این همان اتفاقی است که برای شخصیت معروف؛ شناخته‌شده و معتبری مثل شرلوک هولمز افتاده است. از قرار معلوم حالا نوبت خواهر جوان او انولا هولمز است که با ماجراجویی‌های پیچیده و تودرتوی خود به دیدار تماشاگران سینما بیاید. سال‌ها از زمانی که نانسی اسپرینگر مجموعه داستان فانتزی خود با محوریت شخصیت انولا هولمز را نوشت می‌گذرد، اما صنعت سینما تازه متوجه قابلیت‌های هنری این جوان دردسرساز شده  و سراغ تولید فیلمی با محوریت شخصیت او رفته است. شبکه نتفلیکس که علاقه بسیار زیادی به موضوعات جنجالی برای محصولاتش دارد، اکشن ماجراجویانه و پررمزوراز «انولا هولمز» را اواخر سپتامبر روانه بازار اینترنتی و استریم کرد. با وجود زمان طولانی فیلم (بیش از دو ساعت)، استقبال تماشاگران از آن خوب و قابل توجه بود. همه اینها در حالی بود که نقش اصلی فیلم را بازیگری نه‌چندان شناخته شده ایفا می‌کرد.
نشریه هالیوود ریپورتر در گزارش خود، روی این نکته تاکید می‌کند که تصمیم تهیه‌کنندگان انولا هولمز برای انتخاب بازیگری ناشناس برای نقش شخصیت‌محوری، تصمیمی درست و عاقلانه بوده است. میلی بابی براون در نقش انولا هولمز بازی طبیعی و یکدستی ارائه می‌دهد و عموم منتقدان بازی و حضور او را نقطه قوت و مثبت فیلم ارزیابی کرده‌اند. دو نقش فرعی اما مهم فیلم را دو چهره مشهور سینما هنری کاویل و هلنا بوهم کارتر بازی کرده‌اند. اولی در نقش شرلوک هولمز و دومی در نقش مادر مرموز آنها. شرکت برداران وارنر تهیه‌کننده فیلم قصد داشت آن را با تبلیغات فراوان در اواسط فصل تابستان اکران عمومی کند، اما بیماری کرونا آن را نیز راهی اکران استریم کرد. با این حال قسمت دوم انولا هولمز هم قرار است ساخته شود. بعد از نقدهای مثبت منتقدان و برخورد بسیار گرم آنها با فیلم، مدیران نتفلیکس و برادران وارنر به این نتیجه رسیدند که ماجراجویی‌های انولا را  روی پرده سینما همچنان ادامه دهند و دومین قسمت را برای اکران عمومی در سالن سینماها آماده کنند.
شرلوک سرآغاز مشکلات
اولین جلد داستان نانسی اسپرینگر، دستمایه فیلمنامه انولا هولمز است. انگلستان سال ۱۸۸۴ مکان رخدادهای داستان است. دنیا در حال تغییر و دگرگونی  بوده و انگلستان هم از این تحولات مبرا نیست. انولا هولمز صبح روز تولد ۱۶ سالگی خود، متوجه ناپدید شدن مادرش می‌شود. او با نشانه‌ها و علائمی که از مادر به‌جا مانده، تصمیم می‌گیرد او را پیدا کند. اما ورود دو برادر بزرگ‌ترش مایکرافت (سام کلافلین  که سه سال جوان‌تر از کاویل است و نقش برادر بزرگ‌تر او را بازی می‌کند) و شرلوک سرآغاز مشکلات اوست. مایکرافت قصد دارد انولا را به مدرسه‌ای شبانه‌روزی بفرستد و یک همسر لایق برایش پیدا کند. در این بین، شرلوک فقط ناظر ماجراهاست. انولا برای پیدا کردن مادرش از مدرسه شبانه‌روزی فرار کرده و در بین راه، با لرد جوانی (لوئیس پارتریج) آشنا می‌شود که توطئه قتلش را ریخته‌اند. حالا انولا مثل برادر کارآگاهش شرلوک باید همزمان از رمزوراز ناپدید‌شدن مادر و قتل لرد جوان گره‌گشایی کند.
زمانی که سال ۲۰۱۸ بحث ساخت نسخه سینمایی انولا هولمز مطرح شد، میلی بابی براون خودش را نامزد ایفای نقش این دختر جوان ماجراجو کرد. او و خواهر بزرگترش پیگی از زمان کودکی طرفدار داستان‌های اسپرینگر بودند. اما هری برادبیر کارگردان فیلم عقیده داشت او برای بازی در نقش انولا کمی کوچک است. برادبیر با دیدن اشتیاق بالای براون، نقش را به او داد. جالب این که براون پیشنهادهای زیادی برای بهتر شدن فیلمنامه داد و نقش فعالی در مراحل کار فیلمبرداری داشت. جک تورن، نویسنده فیلمنامه بعدها گفت براون تماس‌های زیادی با او داشته و نظرات خوبی درباره چگونگی نگارش نقش شخصیت انولا به او ارائه کرده‌است.
موجودی بسیار مهربان
اما پخش فیلم مخالفانی هم داشته است. مهم‌ترین مخالف وراث آرتور کونان دویل، خالق شخصیت شرلوک هولمز و داستان‌های مربوط به آن هستند. آنها که البته ارتباطی با مجموعه داستان چند جلدی اسپرینگر ندارند، نسبت به نوع نمایش شخصیت شرلوک هولمز در فیلم اعتراض دارند. به گفته آنها، فیلم این شخصیت را به صورت موجودی بسیار مهربان و پراحساس به نمایش می‌گذارد و توضیح می‌دهند که در نوشته‌های کونان دویل شرلوک چنین حالتی ندارد. در عین حال، آنها به دلیل استفاده فیلم از این شخصیت، خواهان پرداخت مبلغی هم شده‌اند. وراث نویسنده می‌گویند استفاده از نام شرلوک هولمز تنها اختصاص به آنها دارد و با استناد به قانون حق تالیف (کپی‌رایت) بهره‌برداری از آن، باید با اجازه رسمی مالکان رمان‌‌ها باشد. هنری کاویل نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و درخواست وراث نویسنده متوفی را درخواستی فرصت‌طلبانه ارزیابی کرد. با این اوصاف معلوم نیست در قسمت دوم فیلم، شخصیت شرلوک هولمز حضور خواهد داشت یا نه. این در حالی است که در رمان‌‌های اسپرینگر، او حضوری نه‌چندان پررنگ در ماجراها دارد. با این وجود، کاویل برای بازی دوباره در نقش شرلوک در قسمت‌های بعدی انولا هولمز اعلام آمادگی کرده است. نکته‌ای که از سوی منتقدان ادبی توجه محافل هنری و ادبی را جلب کرده، این است که در داستان‌های اولیه و اصلی دویل هیچ اشاره‌ای به یک خواهر جوان‌تر در خانواده هولمز نشده‌است. گفته می‌شود براون بخشی از دستمزد
۶ میلیون دلاری خود را به خانم اسپرینگر اهدا کرده است. او برای جلب رضایت این نویسنده برای ساخت فیلمی سینمایی از داستان کتابش، چندین دیدار طولانی و سازنده با او داشت.‌

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *