این ۷ غذا را به خاطر مغزتان نخورید/آفت های ذهن

مغز شما احتمالاً مهمترین ارگان بدن شماست. مطمئنا چندین عضو دیگر وجود دارند که بدون آنها نمی توانید زندگی کنید اما مغز همه آنها را کنترل می کند. ،مغز نه تنها قلب شما را تنظیم می کند و ریه های شما را به تنفس وا می دارد ، بلکه مخزن همه چیزهایی است که باعث می شود شما ، شما باشید. تمام افکار ، احساسات و خاطرات شما در مغز شما ساکن هستند.

بدیهی است ، نگه داشتن این عضو حیاتی،بسیار مهم است. تغذیه مناسب می تواند به معنای تفاوت بین یک مغز سالم و امیدوار یا مغزی ناامید و ناسالم باشد.تغذیه سالم همچنین سرعت کاهش شناختی مربوط به پیری را کاهش می دهد و خطر ابتلا به زوال عقل را کم می کند در این مطلب ، غذاهایی وجود دارند که سرمنشا بدترین حالت برای مغز شما هستند.اگر می دانید عادت های بدی دارید ، وقت آن است که شروع به تغییر دادن آن ها کنید.

۱٫ چربی های ترانس

خبر خوب این است که همه چربی ها برای شما بد نیستند. با این حال ، نوع خاصی از چربی به نام چربی ترانس اثر مضر بر مغز دارد. چربی های ترانس به طور طبیعی در محصولات حیوانی از جمله گوشت و لبنیات یافت می شوند ، اما اینها به اندازه چربی های ترانس تولید شده صنعتی که در انواع غذاهای بسته بندی شده پمپاژ می شوند ، مشکل ساز نیستند.آن چه به عنوان روغن هیدروژنه شناخته می شود ،

افرادی که مقدار زیادی چربی ترانس را به شکل مارگارین و کالاهای پخته شده خریداری شده ،مثل چیپس و کراکر ، وعده های غذایی یخ زده و کنسرو شده و نوشیدنی های خامه ای مصرف می کنند ، بیشتر در معرض خطر آلزایمر و زوال عقل هستند. مطالعات نشان داده اند که مصرف زیاد چربی های ترانس منجر به کاهش شناختی زودرس ، کاهش حجم مغز و حافظه ضعیف تر می شود.

۲٫ نوشیدنی های قندی

نوشیدنی های قندی مانند نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، نوشیدنی های انرژی زا و حتی آب میوه های بازاری دارای ارزش غذایی کم و بی ارزش هستند. مصرف منظم نوشیدنی های قندی می تواند منجر به یکسری اختلالات جسمی شود ، از جمله دیابت نوع ۲ ، فشار خون بالا ، کلسترول بالا و بله – بیماری آلزایمر یا زوال عقل.

مقدار زیادی فروکتوز ، همراه با مگا که در بسیاری از نوشیدنی های قندی یافت می شود ، که توانایی یادگیری ، حافظه ، عملکرد کلی مغز و شکل گیری نورون های جدید در مغز را کاهش یابد همچنین ممکن است منجر به افزایش التهاب در مغز شود ، که بر انواع عملکرد مغز تأثیر منفی می گذارد.

۳٫ کربن های تصفیه شده

کربوهیدراتهای تصفیه شده محصولاتی هستند که با دانه های فرآوری شده تولید می شوند. ممکن است آنها لزوماً شیرین نباشند ، اما خیلی سریع در بدن شما به قند تجزیه می شوند. دلیل این امر آن است که فرآیند پالایش،همه فیبر و مواد مغذی را از دانه اصلی خارج می کند. یک وعده غذایی سرشار از کربوهیدراتهای تصفیه شده که نشانگر گلیسمی بالا است قند خون شما را هدف بگیرد

این درست مثل آن است که شما قند مستقیم مصرف کرده اید که می تواند خطرات زیادی داشته باشد ؛از جمله اختلال در حافظه ، التهاب و خطر بیشتر ابتلا به زوال عقل. مطالعات نشان داده است کودکانی که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات های تصفیه شده مصرف می کنند ، در تست های هوش غیر کلامی نمره کمتری دارند. و افراد سالخورده که بیش از ۵۸٪ کالری روزانه خود را در کربوهیدراتهای تصفیه شده مصرف می کنند ، دو برابر خطر نقص روحی و زوال عقل نسبت به افرادی که بیشتر غلات سبوس دار ، میوه و سبزیجات مصرف می کنند ، دارند.

۴- غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده

غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده مواد مغذی مهم را حذف کرده و آن را با قند ، چربی و نمک جایگزین می کنند. این رژیم به اصطلاح غربی است که غذاهای کنسرو شده و سریع آماده شونده را جایگزین غذاهایی می کنند که نیاز به پخت و زمان پخت دارند ، مردم کار دارند و نمی رسند که خودشان غذا درست کنند.

این طبخ سریع باعث مع چربی در اطراف اندامهای حیاتی می شود.این به نوبه خود با آسیب به بافت مغز و کاهش حجم مغز همراه است. همچنین ممکن است باعث ایجاد اختلال در سد محافظ خونی مغزی و غشایی شود که وظیفه محافظت از مغز در برابر مواد مضر را بر عهده دارد.

۵- الکل

احتمالاً جای تعجب ندارد که الکل با توجه به اینکه چقدر می تواند به مغز آسیب برساند.

مصرف مداوم الکل تمایل به کوچک شدن مغز و مختل کردن انتقال دهنده های عصبی که مغز شما برای برقراری ارتباط استفاده می کند ، را به دنبال دارد. مشروبات الکلی نیز اغلب دچار کمبود ویتامین B1 هستند که می تواند منجر به ایجاد سندرم کورساکوف شود. این سندرم مسئول آسیب شدید مغزی است که باعث از بین رفتن حافظه ، سردرگمی ، بی نظمی و از بین رفتن بینایی بینایی می شود.

۶٫ ماهی هایی با جیوه زیاد

به طور کلی خوردن ماهی ضامن سلامتی شماست. چربی موجود در گوشت ماهی ،چربی اشباع کم است اکه حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ سالم و همچنین ویتامین B12 ، روی ، آهن و منیزیم است. با این حال ، برخی از ماهی ها دارای جیوه بسیار زیاد هستند که یک آلاینده سنگین و سمی است. جیوه برای مدت طولانی در بافت حیوانات (از جمله انسان) ذخیره می شود.

ماهی هایی که طولانی تر زندگی می کنند و درنده هستند بیشترین غلظت جیوه را در بدن خود دارند. به این دلیل است که تا زمانی که زندگی می کنند ، ماهی های دیگری را مصرف می کنند که دارای جیوه کمتری هستند. این ماهی ها در طول عمر خود می توانند سطح جیوه ای معادل ۱ میلیون برابر بیشتر از غلظت آبی که در آن شنا می کنند جمع کنند. بهتر است از مصرف ماهی تن ، ماهی شمشیری ، ، شاه ماهی خال مخالی ، کوسه و ماهی کاشی خودداری کنید و یا به طور جدی مصرف آن را محدود کنید چون به طور جدی باعث اختلال در انتقال دهنده های عصبی مغز شما می شوند.

۷٫ آسپارتام

متأسفانه ، با جایگزین کردن قند با شیرین کننده های مصنوعی – خصوصاً آسپارتام – نمی توان از مضرات قند زیاد جلوگیری کرد. در حالی که تولید کنندگان این قند جایگزین،ادعا می کنند که مصرف آن بی خطر است ، چندین مطالعه آسپارتام را به مشکلات رفتاری و شناختی مرتبط کرده اند واعتقاد دارند که این مائه به عنوان یک عامل استرس زا شیمیایی ، می تواند اثرات مخربی بر توانایی یادگیری و تنظیم احساسات ایجاد کند.

در یک مطالعه ، فقط ۸ روز رژیم غذایی حاوی آسپارتام باعث شده است که شرکت کنندگان در تست های ذهنی نمره کمتری داشته و به همین نسبت احساس تحریک پذیری و افسردگی بیشتری را ایجاد کنند. یک مطالعه دیگر نشان داد افرادی که نوشابه های رژیمی زیادی می نوشند ، که قند را با شیرین کننده مصنوعی جایگزین می کنند ، خطر افزایش زوال عقل یا سکته مغزی را دارند. در حال حاضر ، FDA می گوید که آسپارتام بی خطر است ، اما برچسب های هشدار دهنده بر روی محصولاتی که حاوی آن هستند نیز الزامی می کند.

نتیجه

شکی نیست که رژیم غذایی شما در طول زندگی نقش بسزایی در سلامت مغزتان دارد. اجتناب یا کاهش جدی از مصرف ۷ غذای موجود در لیست ما می تواند از افزایش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل جلوگیری کند.به طور کلی ، هرچه غذاهای کامل سالم تری بخورید ، از مغز شما بهتر محافظت می شود.

منبع:MSn

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *