باز هم تکواندو، باز هم مهاجرت/ابوالفضل یعقوبی در تور امارات


سایت بدون – ماجرای مهاجرت‌ ورزشکاران در تکواندو به قصه عجیبی تبدیل شده است. در این چند روز اخیر چند تکواندوکار تصمیم گرفتند به کشور دیگری مهاجرت کنند و حالا فدراسیون تکواندو در حال ثبت یک رکورد جدید در این باره است. در این شش ماه اخیر حداقل چهارمین تکواندوکار مطرح ایران است که تصمیم به مهاجرت گرفته است. شروع این داستان با مهدی خدابخشی بود اما حالا مشخص نیست که آیا آخرین نفر همین ابوالفضل یعقوبی که به امارات رفته، خواهد بود یا باز هم در روزهای آینده منتظر مهاجرت فرد دیگری از این رشته خواهیم بود؟
ابوالفضل یعقوبی هنوز به طور رسمی اعلام نکرده که به دنبال مهاجرت است یا نه اما این تکواندوکار ایرانی در مسابقات بین‌المللی الفجیره با پرچم کشور امارات به روی شیاپ چانگ رفت و اتفاقاً به مدال طلای وزن ۷۴- کیلوگرم هم دست پیدا کرد. یعقوبی پیش از این مسابقات نیز در تورنمنت عرب اوپن امارات حاضر شده و در این مسابقات نیز به مدال طلا دست یافته بود.
مدت‌ها بود که کسی از ابوالفضل یعقوبی خبر نداشت اما به یکباره او در این مسابقات ثبت‌نام کرد و با پرچم امارات به میدان رفت تا مشخص شود که او هم تصمیم به مهاجرت گرفته است. یعقوبی در سال ۲۰۱۲ در مسابقات جهانی نوجوانان جهان در شرم الشیخ به مدال طلا رسید و نخستین مدال خود را برای تکواندوی ایران کسب کرد و در المپیک نوجوانان ۲۰۱۳ نیز در چین به مدال نقره رسید. او در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ چیلیابینسک روسیه موفق به کسب مدال برنز جهان در رده بزرگسالان شد و در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۶ در مانیل فیلیپین به مدال نقره دست یافت. ملی‌پوش سابق تکواندوی ایران مدال طلای المپیک دانشجویان جهان در سال ۲۰۱۵ و مدال نقره و سه مدال برنز از مسابقات گرندپری را نیز در کارنامه خود دارد.
آخرین حضور یعقوبی به مسابقات گرند پری در سال ۲۰۱۸ مربوط می‌شود که نتوانست عملکرد خوبی در ترکیب تیم ملی داشته باشد اما بعد از آن دیگر از او خبری نشد تا اینکه حالا به یکباره از ترکیب تیم ملی امارات سر در می‌آورد. حضور یعقوبی زیر پرچم امارات بسیار عجیب و تأمل‌برانگیز است. او هنوز سه سال از دوری‌اش از مسابقات رسمی نگذشته اما بدون اینکه از فدراسیون ایران مجوز بگیرد زیر پرچم امارات مسابقه داده است اما چطور چنین چیزی ممکن است؟
این حضور یعقوبی خلاف قوانین فدراسیون جهانی است و نیاز به پیگیری جدی از سوی مسئولان فدراسیون تکواندوی ایران دارد اما واقعاً این رفتار پیگیری می‌شود؟ در تمام مدتی که کیمیا علیزاده راهی آلمان شده بود این بحث وجود داشت که چون دوره سه ساله کیمیا به پایان نرسیده و فدراسیون ایران هم رضایتنامه نداده بنابراین حضور کیمیا زیر پرچم آلمان منتفی است اما آیا الان با اتفاقی که برای یعقوبی رخ داده می‌توان باز هم با قدرت در این ‌باره حرف زد و می‌توان تأکید کرد که تا سه سال کیمیا نمی‌تواند برای آلمان مسابقه بدهد؟
فدراسیون تکواندو همچنان تأکید دارد که اماراتی‌ها کار غیر قانونی انجام داده‌اند و برای نمونه هم درخواست فدراسیون کرواسی را رو می‌کند که یوسف کرمی برای مربیگری در لیگ کرواسی نیاز به دریافت رضایتنامه از ایران داشت و تا زمانی که فدراسیون تکواندو این رضایتنامه را صادر نکرد، قرارداد کرمی هم برای همراهی تیم باشگاهی جاسترب زاگرب در کرواسی به عنوان سرمربی قانونی تلقی نشد اما حالا چطور شده که این اتفاق برای کشور امارات رخ داده و یعقوبی توانسته زیر پرچم امارات مسابقه بدهد؟
به نظر در این ‌باره باید هم فدراسیون تکواندو و هم کمیته ملی المپیک و هم وزارت ورزش و جوانان در قبال این رفتار اماراتی‌ها واکنش نشان بدهند و اعتراض رسمی خود را به فدراسیون جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کنند. اینجاست که قدرت دیپلماسی ورزش ایران یک بار دیگر به چالش کشیده می‌شود و اینجاست که مشخص می‌شود آیا واقعاً مسئولان ورزش ایران این توان را دارند که بتوانند از حقوق ورزش به شایستگی دفاع کنند یا نه؟
از فدراسیون تکواندو خبر می‌رسد که مسئولان این فدراسیون بلافاصله کار خود را برای رایزنی با مسئولان فدراسیون جهانی برای پیگیری حقوق ضایع شده تکواندوی ایران شروع کرده‌اند.

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *