تأثیر خرید لوییز دیاز در خانه‌تکانی قرمزها/فروپاشی مثلث مرگبار لیورپول

سایت بدون – باید گفت امضای سریع قرارداد لیورپول با لوییز دیاز همه را شگفت‌زده کرد نه فقط تاتنهام. قرمزها مدتی بود که به وینگر تیم پورتو علاقه داشتند اما اینکه در ژانویه او را بخرند، بارها از سوی منابع نزدیک به آنفیلد رد شده بود. حرفشان یکی بود: «شاید در تابستان» یکباره همه چیز عوض شد. دیاز در مسیر مرسی ساید قرار گرفت و به این تیم پیوست. لیورپول مبلغ ابتدایی ۵/۳۷ میلیون پوند را برایش داد که با پاداش‌ها به ۵۰ میلیون می‌رسد. باشگاه می‌گوید هیچ مشکلی ندارد اگر بندهای پاداش فعال شود و این یعنی خرید دیاز را یک موفقیت می‌داند.
دیاز را خریدی شبیه دیوگو ژوتا می‌دانند که در سال ۲۰۲۰ با مبلغی مشابه آمد و کاری کرد که به نظر غیرممکن می‌رسید: ورود و خلل به خط حمله سه‌نفره و غیرقابل نفوذ محمد صلاح، سادیو مانه و روبرتو فیرمینو.
ژوتا با ۲۷ گل در ۵۸ بازی همین حالا در رده‌بندی بازیکنان جلوتر از فیرمینو است و اینکه با آمدن دیاز چه اتفاقی بخصوص برای مانه رخ می‌دهد، جالب خواهد بود.
آیا او یک رقیب است یا اگر جرأت گفتنش را داشته باشیم، یک جانشین محسوب می‌شود؟
فراموش نکنید مانه وارد ۱۸ ماه پایانی قراردادش شده و اگرچه صحبت‌های زیادی از تمدید قرارداد صلاح می‌شود اما فعلاً که با ستاره سنگالی و نمایندگانش هیچ مذاکره رسمی صورت نگرفته یا حداقل علنی نشده است.
خریدن دیاز ۲۵ ساله که بازیکن ثابت گوش چپ در پورتو و تیم ملی کلمبیا است، به لایه‌های ابهام درباره خط حمله لیورپول اضافه می‌کند.
به نظر می‌رسد تابستان پیش رو فصل تغییرات در لیورپول باشد، چون مایکل ادواردز، مدیر ورزشی تیم، جای خود را به دستیارش، جولین وارد می‌دهد و تعداد زیادی از بازیکنان قراردادشان تمام می‌شود یا وارد سال پایانی قراردادشان می‌شوند.
جیمز میلنر، کاپیتان دوم تیم احتمالاً از تیم جدا می‌شود مثل دیووک اوریگی و تاکومی مینامینو. لیورپول می‌خواهد قرارداد صلاح را تمدید کند، مهاجم مصری هم مایل به ماندن است اما آینده مانه، فیرمینو، نبی کیتا و الکس آکسلید چمبرلین اصلاً روشن نیست. بازیکنان دیگر مثل جو گومز و نکو ویلیامز هم باید تصمیمات سختی بگیرند.
اولویت قرمزها سال گذشته حفظ بازیکنان بود و آلیسون بکر، ترنت الکساندر آرنولد، ویرجیل فان‌دایک، اندی رابرتسون، فابینیو، هاروی الیوت و جوردن هندرسون را با قراردادهای بلندمدت جدید بند زدند اما این را هم باید پذیرفت تیم نیاز دارد ظرف چند سال آینده نوسازی شود.
بازیکنان کلیدی نیاز دارند که رقیب داشته باشند یا در واقع جانشین، ضمن اینکه میانگین سنی تیم هم باید کاهش یابد.
دیاز، ژوتا و ابراهیما کوناته که تابستان گذشته از لایپزیش آمد، همه گام‌های مهمی در این جهت هستند و علاوه بر آن پیشرفت الیوت و کایده گوردون به همراه کورتیس جونز که یکشنبه ۲۱ ساله شد، همه هیجان‌انگیز است و نشان از آینده روشن لیورپول دارد. حواستان به استفان بایستیچ، هافبک ۱۷ ساله هم باشد که از یک سال پیش که از ویارئال آمده، به‌شدت پیشرفت کرده.
این آینده است اما حال چه؟ جزئی‌تر اینکه جراحی لیورپول چقدر عمیق خواهد بود و آیا از نام‌های بزرگ کسی در تابستان قربانی می‌شود؟
این اواخر شایعات زیادی درباره رفتن فیرمینو به بارسلونا مطرح شده ضمن اینکه خیلی از غول‌های اروپایی وضعیت صلاح را با علاقه رصد می‌کنند. فرم مانه در ۱۸ ماه اخیر اگرچه افت و خیز داشته اما او هم مشتری کم ندارد اگر در دسترس قرار بگیرد.
جانشینی هر کدام از اینها -چه برسد به همه‌شان- یک چالش بزرگ است بخصوص اگر شاخص‌ترین چهره‌ها یعنی مثلاً ارلینگ هالند یا کیلیان امباپه را مد نظر نداشته باشیم.
ژوتا نشان داده این کار امکان دارد و شرایطی که یورگن کلوپ و همکارانش در لیورپول ایجاد کرده‌اند می‌تواند باعث پیشرفت فوتبالیست‌های مستعد و باانگیزه شود. فیرمینو، مانه و صلاح البته نمونه‌های خوبی برای اثبات این ادعا هستند. دیاز قطعاً یک استعداد است، بال چپ راست پا که گل می‌زند، گل می‌سازد و به خاطر سختکوشی، روحیه کار تیمی و دائم دویدنش شهرت دارد. اینها برای تیم کلوپ عالی است.
دیاز می‌تواند در بازی یک‌هشتم ‌نهایی لیگ قهرمانان مقابل اینتر بازی کند و گزینه خوبی برای جام‌های داخلی قرمزها باشد.
زیان تاتنهام می‌تواند سود لیورپول باشد. این همان چیزی بود که منتقدان اسپرز می‌خواستند: عمق در حمله و نمایش انگیزه گروه ورزشی فنوی (Fenwa) در فصل نقل و انتقالات. اما اینکه انتقال دیاز چه معنایی برای مانه، صلاح و دیگران خواهد داشت، باید دید.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *