تجربه موفق جیم کری در سونیک جوجه تیغی /دویدن به سرعت باد

سایت بدون – تماشاگران سینما، جیم کری را همه‌جوره روی پرده سینما دیده‌اند و او نقش‌های مختلف و متفاوتی را جلوی دوربین بازی کرده است. اما «سونیک جوجه‌تیغی»، اتفاق تازه‌ای در کارنامه سینمایی اوست. این کمدی اکشن ماجراجویانه که تازه در سینماهای جهان اکران عمومی شده، اثری است که استفاده جدیدی از بازی و چهره کری استفاده کرده است. نکته جالب‌تر این که کری به جای شخصیت منفی داستان نشسته است و نه شخصیت مثبت و قهرمان آن! سونیک جوجه‌تیغی حال و هوایی ابرقهرمانانه و کمیک‌استریپی دارد. داستان فیلم البته برگرفته از یک بازی ویدئویی معروف و پرطرفدار است. این روزها هم که تولید نسخه‌های سینمایی بازی‌های موفق ویدئویی، باب شده و بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ فیلمسازی به دنبال تولید فیلم‌هایی از این دست هستند؛ بازی ویدئویی سونیک جوجه‌تیغی، از سوی شرکت کامپیوتری سگا پخش شده و حکم یک مجموعه بازی دنباله‌دار را دارد. پس اگر خبر رسید که قسمت‌های بعدی فیلم سینمایی سونیک جوجه‌تیغی هم در راه است، کسی نباید تعجب کند. کارگردانی سونیک جوجه‌تیغی را جف فاولر انجام داده است. این نخستین تجربه سینمایی او در مقام کارگردان است. بن‌شواترز صدای خود را به شخصیت سونیک قرض داده و جیم کری دکتر رابوتنیک  داستان است. بازیگران دیگری چون جیمز مارسدن، تیکا سومپتر، ناتاشا راوثول و نیل مک دوناگ هم دیگر بازیگران مهم این کمدی اکشن هستند.
به نوشته ورایتی، استقبال خوب تماشاگران سینما در نقاط مختلف جهان از فیلم، راه را برای تولید قسمت‌های بعدی آن هموارتر کرده است. در داستان فیلم، سونیک با تام واچوفسکی
(با بازی مارسدن) کلانتر شهر کوچک خود همراه می‌شود تا اثری از حلقه گمشده قدیمی‌اش پیدا کند. به‌زودی سونیک متوجه می‌شود حلقه گمشده نزد دکتر رابوتنیک بدجنس است. گرچه رابوتنیک دانشمندی خلاق است، اما سونیک هم توانایی‌های فراطبیعی خود را دارد. او می‌تواند به سرعت باد بدود و این نکته، کمک می‌کند تا از پس مقابله با رابوتنیک برآید.رسانه‌ها به این موضوع اشاره می‌کنند، که قبل از این در دهه ۹۰ میلادی قرار بود نسخه سینمایی سونیک جوجه‌تیغی ساخته شود. اما ظاهرا تمام فیلمنامه‌هایی که در این رابطه ارائه می‌شود، چنگی به دل نمی‌زنند و مورد توجه تهیه‌کنندگان فیلم قرار نمی‌گیرند. همین نکته، تولید فیلم را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.
دست‌به‌دست شدن‌ها
امتیاز تولید نسخه سینمایی چند بار دست‌به دست می‌شود، تا این که در سال ۲۰۱۳ شرکت سونی موفق به خریداری امتیاز تولید نسخه سینمایی فیلم می‌شود. همان زمان مدیران سونی اعلام می‌کنند به دنبال تولید یک مجموعه فیلم دنباله‌دار از این بازی ویدئویی هستند. اما نزدیکان به شرکت سونی به آنها پیشنهاد می‌کنند در ابتدای امر فقط یک قسمت از آن بازی را تولید و منتظر نوع واکنش تماشاگران
نسبت به آن بمانند.
از آنجا که بازی ویدئویی مربوط به شرکت ژاپنی مارزا پلانت بود، طرف ژاپنی هم در ساخت فیلم سینمایی مشارکت می‌کند. ظاهرا تهیه‌کنندگان این بازی ویدئویی نگران آن بودند که مبادا نسخه سینمایی وفادار به بازی آن نباشد. سونی اواسط سال ۲۰۱۷ قرارداد همکاری با جف فاولر را به عنوان کارگردان فیلم امضا می‌کند. اما کمی بعد به دلایلی که معلوم نیست، سونی انصرافش را از تولید فیلم اعلام می‌کند! کمپانی پارامونت بلافاصله وارد کارزار شده و امتیاز تولید نسخه سینمایی سونیک جوجه‌تیغی را خریداری می‌کند. این اتفاق سال ۲۰۱۷ می‌افتد.
عقب‌نشینی تاکتیکی
کار ساخت فیلم اکتبر ۲۰۱۸ شروع می‌شود. جالب این که تمام کارهای ساخت و تولید فیلم در کشور کانادا صورت می‌گیرد. در حالی که اوایل نوامبر سال ۲۰۱۸ به عنوان زمان اکران عمومی فیلم اعلام می‌شود، واکنش منفی مردم به تیزر تبلیغاتی آن باعث عقب‌نشینی تهیه‌کنندگانش می‌شود. پارامونتی‌ها همزمان با تعویق زمان نمایش عمومی سونیک جوجه‌تیغی، آن را مورد بازبینی قرار داده و تغییراتی در آن ایجاد می‌کنند. بخش عمده تغییرات مربوط به شخصیت سونیک بود.
نمایش عمومی این کمدی اکشن با نقدهای مثبت و دلگرم‌کننده منتقدان سینمایی همراه بود. تماشاگران هم استقبال خوبی از آن کردند. فروش جهانی سونیک جوجه‌تیغی در ۱۰روز اول اکران عمومی حدود ۲۰۵ میلیون دلار بوده، که ۱۰۶ میلیون آن اختصاص به گیشه نمایش سینماهای آمریکای شمالی دارد. با این رقم فروش، سونیک جوجه‌تیغی تا امروز اولین فیلم سینمایی است که با نگاهی به یک بازی ویدئویی ساخته شده و بالاترین افتتاحیه را در جدول گیشه نمایش داشته است. تحلیلگران اقتصادی سینما پیش‌بینی فروش کلی بالای ۳۰۰ میلیون دلاری برای فیلم در سطح جهانی می‌کنند. پارامونت برای تولید این انیمیشن کامپیوتری خود، هزینه‌ای ۸۱‌میلیون دلاری کرده است.
فیلم بهتر
جیم کری در ارتباط با کار تازه‌اش چنین می‌گوید: «سونیک جوجه‌تیغی را فیلم بهتری می‌دانم، زیرا داستانش را بسیار روان تعریف می‌کند. خوشحالم که به جای شخصیت متفاوتی بازی کرده‌ام و از کلیشه‌ها دور شده‌ام. این موضوع کمک می‌کند تا چیز تازه‌ای خلق کنم و وارد یک وادی تازه شوم. نکته مهم این است که بیش از یک نسل با بازی ویدئویی سونیک بزرگ شده و خاطرات زیادی از آن دارند. سعی کارگردان و همه عوامل فیلم این بود که متوجه این موضوع باشیم و به نوعی، آن کار شایسته‌ای را ارائه دهیم که حق مطلب را درباره داستان بازی ویدئویی ادا کند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *