جیب‌برها چطور جیب‌های پرپول را پیدا می‌کنند؟!


سایت بدون -در بازی گل یا پوچ، چگونه می‌توان دست پر را حدس زد؟ جیب‌برها از کجا می‌دانند جیب چه کسی را باید بزنند؟ آیا تشخیص اشیا امری آموخته شده است یا نوعی توانایی که در همه ما به طور بالقوه وجود دارد؟محققان با استفاده از داده‌های آماری چگونگی تشخیص اشیا توسط مغز را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج حاصل از این بررسی‌ها نشان از حضور یک جیب‌بر در مغز دارد!
محققان دانشگاه کمبریج می‌گویند علت موفقیت جیب‌برها این است که آنها قادر به تشخیص اشیای پنهان هستند. به عبارتی این افراد می‌توانند بدون دیدن و از طریق لمس اشیا تشخیص دهند آیا چیزی پنهان شده یا خیر و اگر پنهان شده، ماهیت آن چیست! به طور مشابه افراد دیگر نیز هنگام دیدن اشیا در ویترین مغازه‌ها از فاصله دور می‌توانند به ماهیت کالای دیده شده پی ببرند. در هر دو حالت، مغز اطلاعات دریافت شده از گیرنده‌های حسی را به قطعات و اجزای قابل تشخیص تبدیل می‌کند. به عبارتی جیب‌بر مغز ما قادر به تشخیص فرورفتگی‌ها، برجستگی‌ها و انحناهای موجود در اشیاست و از طریق این توانایی می‌توانیم به ماهیت یک شیء پی ببریم.
طبق تحلیل آماری داده‌ها، مغز بدون نیاز به نشانه‌ای خاص یا داشتن فاصله‌ای مشخص از شیء قادر به تشخیص ماهیت شیء است. پروفسور لنجیل از دانشکده مهندسی دانشگاه کمبریج می‌گوید: «ما در حال بررسی این موضوع هستیم که مغز چگونه جریانی به هم پیوسته از اطلاعات را دریافت کرده و آنها را به اجزای قابل تشخیص تبدیل می‌کند.» وی ادامه می‌دهد: «نظر رایج این است که مغز انحنا و لبه‌ها را رصد می‌کند. مانند این‌که یک شیء از کجا شروع شده و در کجا خاتمه می‌یابد. اما بررسی‌های جدید نشان از مکانیزم محاسباتی بسیار دقیقی در مغز دارد.» برای بررسی این موضوع لنجیل و همکارانش مجموعه‌ای از اشکال انتزاعی طراحی کردند. اشکالی که مرز قابل رویتی بین آنها وجود نداشته باشد. تکلیف این بود که افراد مورد آزمایش اشیا را ببینند، آنها را از هم جدا کرده و از میان خطوط و اشیای دیگر عبور دهند. در این آزمون توانایی دیداری و لامسه افراد نیز مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج بررسی نشان داد افراد همان‌گونه که براساس تجربیات دیداری و لامسه قادر به ساخت مدل و تصویر ذهنی از اشیا هستند، برای اشکال پیچیده نیز می‌توانند مدل ذهنی صحیحی بسازند. علاوه بر این قادرند از طریق لامسه و بینایی وابستگی اشیا به یکدیگر را پیش‌بینی کنند. در ادامه این بررسی لنجیل بیان کرد نتایج این بررسی، دیدگاه‌های قبلی در مورد یادگیری را به چالش می‌کشد. به عبارتی می‌توان گفت تشخیص اشیا اکتسابی نیست و عملکردهای شناختی بسیار قدرتمندی در آن نقش دارند و این نشان از حضور فعال و نقش مرموز جیب‌برها در مغز است.
منبع: Medicalxpress

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *