حضور والت دیزنی در فوتبال/ دختربچه‌هایی که می‌خواهند بازی‌ساز شوند

سایت بدون -یوفا ابتکار عمل بنیادی اروپایی را تحت عنوان Playmakers راه‌اندازی کرده و دختران ۵ تا ۸ سال را هدف قرار داده است تا مشارکت مضاعف زنان در فوتبال را در سراسر قاره اروپا تا سال ۲۰۲۴ افزایش دهد. نادین کسلر، ستاره بازنشسته فوتبال آلمان و رییس فوتبال زنان در یوفا به گاردین گفت: «این برنامه توسط نمانیا ماتیچ بازیکن صربستانی منچستر یونایتد و ارین کاتبرت اسکاتلندی بازیکن تیم چلسی نیز حمایت شده است. این دو کشور در مراحل اولیه بازی حضور دارند و از ابتدا تا انتهای بازی را مورد توجه قرار می‌دهند.»

کسلر که در سال ۲۰۱۳ با تیم ملی آلمان قهرمان یورو شد و همچنین در سال ۲۰۱۴ بازیکن سال فیفا لقب گرفت، افزود: «رشد فوتبال زنان در ۵ سال گذشته قابل توجه بوده است. ما واقعا سخت کار کردیم؛ نه فقط برای رسیدن به یک برنامه استراتژیک، بلکه برای دستیابی به یک برنامه عملی قابل اجرا. تغییرات در لیگ قهرمانان زنان، تمرکز روی برابری دستمزدها و هم‌اکنون آغاز بازی Playmakers (پلی‌میکر در فوتبال به معنای پست بازی‌ساز است) در سطح جامعه زنان یکی پس از دیگری برپا و اجرا می‌شود. این برنامه‌ها تاکید می‌کنند که ما متعهد و جدی هستیم و تلاش می‌کنیم فوتبال زنان را تا جایی که ممکن است، ارتقا دهیم.»

برنامه Playmakers پس از تحقیقات گسترده‌ای که توسط دانشگاه لیدز بکت به نمایندگی از کنفدراسیون فوتبال اروپا انجام شد، منتشر شده است. این دانشگاه بررسی کرد که چه چیزهایی باعث افزایش مشارکت دختران جوان در ورزش می‌شود. همچنین آنها به دنبال بهترین شیوه‌های مربیگری بوده‌اند. نتیجه‌گیری تحقیقات این دانشگاه ثابت کرد که مزایای زیادی برای آموزش مبتنی بر بازی وجود دارد. آنها در همکاری با یوفا پروژه انتقال دانش را نیز آغاز کردند.

کسلر می‌گوید: «ما برنامه‌ای طراحی کردیم که مسیری متفاوت را ارایه می‌دهد؛ یک انتخاب متفاوت. چیزی که برای دختران در فوتبال کاملا جدید باشد. ما همیشه کسانی را که کمی به فوتبال علاقه‌مند هستند، هدف قرار می‌دهیم. اما با این برنامه سراغ کسانی می‌رویم که به هیچ عنوان علاقه‌ای به ورزش یا فوتبال ندارند. ما واقعا در تلاش هستیم تا نسل جدیدی از دختران را وارد چالش فوتبال کنیم.» مانند بازی FA Stars Shooting که با همکاری کمپانی دیزنی (این کمپانی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی جهان شناخته می‌شود) راهی بازار شده بود، Playmakers هم با همکاری همین کمپانی منتشر می‌شود. هنگامی که دیزنی همکاری‌اش را با این پروژه‌ها آغاز کرد، خیلی‌ها انتقاد کردند که دیزنی این عقیده را ترویج می‌کند که دختران باید آرزو کنند شبیه پرنسس‌ کارتون‌های دیزنی باشند. اما کسلر معتقد است که این تفکری کوته‌بینانه است، چراکه دیزنی می‌تواند هم به والدین و هم به دختران با استفاده از یک روش مبتنی بر بازی و تقویت داستان کمک کند.

کسلر گفت: «در حقیقت این بیشتر در مورد توانمندسازی زنان و دختران است. به آنها اجازه می‌دهد، تصمیم بگیرند و تفاوت‌هایی را ایجاد کنند. محیط بازی به گونه‌ای است که بچه‌ها بتوانند خلاق باشند و انتخاب‌های زیادی داشته باشند، نه اینکه فقط مسیری سنتی را پیش پای خود ببینند. این برنامه در مورد توانمندسازی زنان و اینکه ورزش چطور می‌تواند به سالم بودن آنها کمک کند، است. پیام اصلی این است: فوتبال سرگرم‌کننده است. فقط آنچه در ذهن دارید بیان کنید. آن را امتحان کنید. آن را کاوش کنید. اگر به کارتون شگفت‌انگیزان ۲ توجه کنید (۱۰مرحله اول بازی بر اساس این کارتون انجام می‌شود) به الاستی گیرل بر می‌خورید که دنیا را نجات می‌دهد و البته او یک مادر است. ما داستان‌ها و فیلم‌ها و شخصیت‌هایی را انتخاب می‌کنیم که متفاوت از شخصیت‌ کلیشه‌ای شاهزاده خانم باشند.»

در کنار صربستان و اسکاتلند ۵ کشور دیگر درگیر برنامه اولیه این بازی هستند که از ماه مارس در بلژیک آغاز می‌شود. هدف این است که تا پایان سال ۲۰۲۱ هر کشور اروپایی برنامه ویژه خودش را داشته باشد. کسلر گفت: «ما با نگاهی دقیق مشخص کردیم که برنامه از کجا آغاز شود. هفت کشور آزمایشی در وهله اول کشورهایی بودند که در اجرای برنامه بسیار باانگیزه بودند و در وهله دوم کشورهایی بودند که از مناطق مختلف وارد شدند و این به ما کمک می‌کند تا نتیجه‌گیری صحیحی داشته باشیم و بتوانیم مقیاس پروژه را تعیین و اطمینان حاصل کنیم که حرکت درستی را آغاز کرده‌ایم.»

کسلر در مورد اجرای این پروژه در کشورهایی که پذیرش و توسعه فوتبال زنان به‌طور گسترده‌ای انجام می‌شود، گفت: «اوضاع هر کشوری منحصربه‌فرد است و باید به روشی که به آنها نزدیک است، دست یابیم. من واقعا امیدوارم که این برنامه بتواند دلگرمی بیشتری برای تشویق دختران داشته باشد و این پیام را مخابره کند که فوتبال ورزشی برای دختران و زنان است.»

با توجه به اینکه فدراسیون جهانی فوتبال اعتراف کرده که فاقد مربیانی است که بتوانند علاقه‌ای که بعد از آخرین دوره جام جهانی در تابستان گذشته ایجاد شده بود را دنبال کنند، این سوال مطرح می‌شود که یوفا چگونه با چنین چالشی مقابله می‌کند. کسلر در این رابطه گفت: «مربیان ما روش‌های مربیگری را به‌طور کامل و جدی دنبال خواهند کرد. ما مربیانی داریم که مربیان را آموزش می‌دهند و آنها تعیین‌‌کننده‌ترین عامل در این زمینه هستند. ما می‌بینیم که علاقه وجود دارد اما باید تلاش کنیم که استعدادهای بیشتری پیدا کنیم. این نمی‌تواند یک مانع بزرگ بر سر راه ما باشد، اما چیزی است که مطمئنا روی آن تمرکز خواهیم کرد.»

نکته مهم دیگر در این بازی حذف شدن یا به اصطلاح باختن است. کسلر در این رابطه می‌گوید: «کسانی که بازی می‌کنند، الزاما توسط فدراسیون‌ها حذف نمی‌شوند. این امر می‌تواند از طریق کلوب‌ها یا مناطقی باشد که این بازی را انجام می‌دهند. ما می‌خواهیم برنامه‌ای داشته باشیم که انعطاف‌پذیر باشد. جایی که دختران به آنجا می‌روند و به آنها کمک می‌شود تا انتخاب‌هایی داشته باشند که تاکنون نداشته‌اند.»

مطلب پیشنهادی

پیشنهاد سریال/صورت فلکی؛سرگشتگی و یاس یک فضانورد

مینی‌سریال «صورت فلکی» که پخش آن به تازگی تمام شده اثری در ژانر ترکیبی روان‌شناختی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *