دادگاه فدرال درباره اختلاف فدراسیون و تیم فوتبال زنان امریکا قضاوت خواهد کرد

سایت بدون -در میانه یک تور فوتبالی و در حالی که تیم زنان امریکا برای حضوری قدرتمند در المپیک ۲۰۲۰ توکیو آماده می‌شود، یک درگیری حقوقی داغ بین زنان فوتبالیست ایالات متحده و فدراسیون این کشور برای برابر شدن دستمزد فوتبالیست‌های مرد و زن شکل گرفته است. در همین راستا هفته گذشته جلسه‌ای بین فدراسیون فوتبال و نمایندگان بازیکنان برگزار شد که بدون نتیجه باقی ماند. حالا زنان می‌گویند، ادامه این بحث را در دادگاه فدرال پیگیری خواهند کرد.

بازیکنان می‌گویند:«ما با امیدواری زیادی در جلسه با نمایندگان فدراسیون فوتبال امریکا حاضر شدیم. اما امروز باید بگوییم که با نا امیدی تمام در حال ترک جلسه هستیم. ما به ‌شدت نسبت به عزم فدراسیون برای تحمیل شرایط تبعیض‌آمیز بر زنان انتقاد داریم. این کاملا واضح است که فدراسیون فوتبال و رییس هیات‌مدیره، همچنین رییس فدراسیون یعنی کارلوس کوردیرو اصلا قصد ندارند، تفاوت دستمزد مردان با زنان را جبران کنند. البته آنها موفق نخواهند شد به این روند ادامه دهند. ما می‌خواهیم همه طرفداران، حامیان مالی و هم‌سن و سالان خودمان در سراسر جهان بدانند که ما آن کسی نیستیم که در دادگاه تحت تعقیب قرار گرفته. ما مشتاقانه منتظر حکم هیات منصفه دادگاه فدرال در این مورد خواهیم بود».

در همین اثنا نیویورک‌تایمز ادعا کرد، نمایندگان بازیکنان موافقت کرده‌اند در این هفته یک جلسه غیرعلنی بین بازیکنان و فدراسیون برگزار شود. اصلی‌ترین نکته این جلسه برخورد چهره به چهره و بحث جدی در مورد حقوق برابر و سایر مسائل مربوط به محل کار است. آنها می‌خواهند، توافقی که در سال ۲۰۱۷ بین فوتبالیست‌های زن و فدراسیون منعقد شده است را به اصطلاح چکش‌کاری کنند. بعد از خبری که نیویورک‌تایمز منتشر کرد، فدراسیون فوتبال امریکا طی بیانیه‌ای به پخش این خبر پاسخ داد.

فدراسیون فوتبال امریکا گفت:«ما بارها گفته‌ایم که هدف‌مان یافتن توافق‌نامه است. هنگام جلسات ما امیدوار بودیم، بتوانیم با احترام متقابل به مسائل رسیدگی و مشکل را حل و فصل کنیم. ولی متاسفانه به جای این شاهد حضور واسطه‌ها در خلال مذاکرات بودیم. باید بگوییم که رویکرد وکلای شاکیان بسیار پرخاشگرانه و غیرسازنده بوده است. آنها در ماه‌های اخیر اطلاعات غلطی برای فریب دادن افکار عمومی منتشر کرده‌اند. ما جلسه دیگری با نمایندگان نخواهیم داشت».

در سال ۲۰۱۶ پنج بازیکن فوتبال تیم زنان امریکا شکایت خود را بابت تبعیض به کمیسیون فرصت‌های استخدام برابر ایالات متحده ارایه دادند. در ماه مارس امسال ۲۸ عضو تیم فوتبال زنان امریکا پرونده‌ای علیه فدراسیون فوتبال این کشور به دلیل تبعیض جنسیتی و حقوق نابرابر باز کردند. در ماه ژوئن منابع خبری تایید کردند که تیم زنان امریکا پس از جام جهانی و کسب عنوان قهرمانی، موافقت خود را برای مذاکره با فدراسیون فوتبال کشورشان اعلام کرده‌ است. تا همین چند روز قبل نیز نمایندگان بازیکنان نسبت به روند مثبت مذاکرات امیدوار بودند.

در ابتدای مذاکرات آنها گفتند:«در روزهای آینده با فدراسیون فوتبال ملاقاتی برای گفت‌وگو در مورد حقوق برابر و شرایط کار مساوی خواهیم داشت. ما معتقدیم این گفت‌وگو فرصتی منحصر به فرد برای برطرف کردن اختلافات است.» همان موقع مگان رپینو، کاپیتان تیم زنان امریکا نیز گفت:«من فکر می‌کنم که ما در این پروسه چیزهای زیادی آموختیم. ما واقعا به عنوان یک گروه جمع شدیم و توانستیم وحدت و قدرت خود را محک بزنیم. ما شروع به درک قدرت تک تک افراد حاضر در جمع کردیم».

در دادخواست فوتبالیست‌های زن علیه فدراسیون آمده است که اگر تیم‌های زنان و مردان هر کدام ۲۰ بازی (خارج از تورنمنت‌) را برنده شوند طبق قرارداد به بازیکنان زن ۳۸‌درصد مبلغی که به مردان داده می‌شود، پرداخت خواهد شد. البته فدراسیون این ادعا را رد کرده است. فدراسیون فوتبال امریکا می‌گوید به زنان کمتر پرداخت می‌شود زیرا بازی‌های آنها معمولا درآمد کمتری دارند. اما طبق گزارشات مالی فدراسیون، تیم بانوان در ۳ سال پس از پیروزی در جام جهانی زنان ۲۰۱۵ درآمد کل بیشتری نسبت به تیم آقایان داشته است. در ادامه دادخواست آمده است که اتحادیه فوتبالیست‌های زن امریکا یک مدل تقسیم درآمد را پیشنهاد داده است. این پیشنهاد تلاش دارد، خسارتی که در این مدت به بازیکنان زن وارد شده جبران شود و از این پس همان پشتیبانی که از تیم مردان می‌شود از تیم زنان نیز بشود. طبق ادعای رسانه‌ها، دیگر هیچ جلسه‌ای بین دو طرف درگیری برگزار نخواهد شد و به نظر می‌رسد، بازیکنان و فدراسیون در دادگاه یک نبرد سخت خواهند داشت.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *