داستان فوتبالیست‌هایی که بعد از بازنشستگی سراغ کارهای عجیب و غریب رفتند /پتر چک بازیکن هاکی روی یخ


پتر چک، دروازه‌بان سابق چلسی و آرسنال به سراغ هاکی روی یخ رفته است. او با تیم گیلدفورد فینیکس که در نشنال آیس هاکی لیگ حضور دارد قرارداد امضا کرده است. این تیم در دسته دوم هاکی بازی می‌کند و چک قرار است دروازه‌بان آنها باشد.
این دروازه‌بان اهل چک که طرفدار سرسخت هاکی است، پس از بازنشستگی از فوتبال اسکیت‌های هاکی را انتخاب کرده است. چک ۳۷ساله می‌گوید: «امیدوارم که به این تیم جوان کمک کنم که به اهدافش برسد. پس از ۲۰ سال فوتبال حرفه‌ای، این تجربه‌ای شگفت‌انگیز برای من خواهد بود که ورزشی را انجام دهم که در کودکی عاشق تماشا کردن و بازی کردنش بودم.»
چک در سال ۲۰۰۴ با قرارداد با چلسی به انگلیس آمد. او در انگلیس طرفدار تیم گیلدفورد فلیمز است که در دسته برتر بازی می‌کند اما تیم حال حاضر او یک دسته پایین‌تر است.
چک که ۱۲۴ بازی ملی برای تیم ملی جمهوری چک دارد، چهار بار فاتح لیگ برتر، پنج بار فاتح جام حذفی و سه بار قهرمان جام اتحادیه شده و لیگ قهرمانان و لیگ اروپا را هم فتح کرده است.
چک البته قرار است به‌عنوان دروازه‌بان سوم در تیم فینیکس باشد. او هر زمان که برنامه‌اش با چلسی اجازه بدهد به تمرین با تیم جدیدش خواهد پرداخت.
او پس از اعلام این خبر، در توییتر نوشت: «برخی افراد تصور می‌کنند که من شغلم را عوض کرده‌ام اما نه، من این کار را نکرده‌ام. خوشبختانه شغلی که در چلسی دارم مانع آن نمی‌شود که در اوقات فراغت، به ورزشی بپردازم که از کودکی عاشقش بوده‌ام و سال‌هاست که دوست دارم بازی کنم.  اگر فوتبالیستی حرفه‌ای باشید مشخص است که نمی‌توانید هاکی بازی کنید اما حالا که فوتبالم تمام شده، می‌توانم به این کار مشغول شوم.» اندی همینگز، مربی تیم گیلدفورد می‌گوید: «جذب پتر برای باشگاه فینیکس اقدامی بسیار بزرگ بوده است. او انسانی عالی است که سخت تمرین می‌کند و بی‌صبرانه منتظر تماشای نخستین بازی او هستم.»گیلدفورد فینیکس قرار است یکشنبه در بازی بعدی خود به مصاف سوییندون وایلدکتز ۲ برود.
اما کدام فوتبالیست‌ها به سراغ‌ ورزش‌های دیگر و مشاغل دیگر هم رفته‌اند؟

تیم ویسه؛کشتی کچ
ویسه در سال ۲۰۱۴ به دوران فوتبال خود پایان داد. او گفته کایزرسلاترن و وردربرمن بهترین باشگاه‌های او بوده‌اند. او پس از آن که به عضله‌سازی سنگین پرداخت، تصمیم گرفت کشتی‌گیر حرفه‌ای شود و با WWE، که بزرگ‌ترین سازمان برگزاری کشتی کچ است قرارداد امضا کند. او نخستین مبارزه خود را در مونیخ در نوامبر ۲۰۱۶ انجام داد. او با سزارو و شیموس که اهل سوییس و ایرلند بودند، تیمی سه‌نفره تشکیل داد که توانست تیم بو دالاس و ستاره‌های درخشان (پریمو و اپیکو) را در مونیخ ببرد. البته با توجه به اینکه او تازه‌کار بود، دوران حضورش در کشتی کچ محدود بود اما به هر حال او در همین مدت هم توانست نشان دهد که در تمرینات طولانی‌ که داشته، چقدر سخت تلاش کرده است.  این دروازه‌بان سابق که لقبش «ماشین» بود، تکنیک‌های خوبی را هم در کشتی کچ نشان داد. البته آن مسابقه‌ای که او برگزار کرد تنها تجربه‌اش در دنیای این ورزش بود. مشخص نیست که او به صورت تمام‌وقت به این ورزش بپردازد یا نه.

وینی جونز؛بازیگر

او یکی از چندین ستاره فوتبال است که به مانند اریک کانتونا، وارد دنیای سینما شده است. جونز که هافبک ویمبلدون بود توانسته ابهت خود در میدان را به پرده نقره‌ای هم منتقل کند. او عضو گروه مشهور «گنگ دیوانه» در ویمبلدون بود و دوران ورزشی خوبی را پشت سر گذاشت. او در سال ۱۹۸۸ فاتح جام حذفی شد و پیش از آن که وارد عرصه سینما شود، ۹ بازی ملی هم برای ولز انجام داد. شخصیت قدرتمند این ورزشکار تنومند باعث شد که او در میدان عملکرد خوبی داشته باشد اما حالا او بیشتر به دلیل حضور در سینما مشهور شده تا به دلیل دستاوردهای ورزشی‌اش. او اغلب نقش افراد پرخاشگر و خشن را بازی می‌کند، که البته بی‌شباهت به نقشی که او در میادین داشت نیست. جونز نقش‌های منفی در سینما را به شکلی عالی ایفا می‌کند و توانسته در فیلم‌هایی مانند «قاپ‌زنی»، «قفل، انبار و دو بشکه باروت» و «مین ماشین» بازیگری موفق باشد.



ایوان پریشیچ
والیبال ساحلی


پریشیچ، بازیکن تیم ملی کرواسی و بایرن مونیخ در مسابقات پورک میجر شرکت کرد که رقابتی حرفه‌ای در ورزش والیبال ساحلی است. نیکسا دلورکو هم‌تیمی او در این مسابقات بود. آنها البته بازی اول خود را در برابر آلوارو موراییس فیلیو و سیمون باربوسا باختند.



آرین ده‌زیو ؛ کارآگاه


ده‌زیو هرگز برای تیم ملی هلند به میدان نرفت اما دوران ورزشی خوبی را گذراند که بیشتر آن در انگلیس بود. او در دو دوره با پیراهن ویگان بازی کرد و البته در دو فصل نخست حضور این تیم در لیگ برتر برای آنها به میدان رفت، و سپس راهی کاونتری سیتی شد و یک سال در این تیم ماند. او در نهایت با تیم هلندی ADO20 از فوتبال کناره‌گیری کرد. شاید انتظار داشته باشید که چنین مدافع باتجربه و بادانشی در سمت دیگری به فوتبال برگردد اما اینطور نشد. ده‌زیو که در رشته پزشکی درس خوانده، ابتدا می‌خواست پزشک شود اما سپس به سراغ حل مسائل جنایی رفت. او کارآگاه بازرس شد که تخصص‌اش در علوم قانونی است، یعنی استفاده از علومی مانند پزشکی و زیست‌شناسی برای تحقیقات قضایی. او حالا نزدیک به شهر آلکمار کار می‌کند که جایی است که او در آن بزرگ شد. حل مسأله در زمین فوتبال برای او راحت بوده و به این ترتیب او حالا می‌خواهد از مهارت‌هایش برای بهبود اوضاع جامعه استفاده کند.


فابین بارتز
اتومبیلرانی

فابین بارتز، قهرمان سابق جام جهانی به دلیل سرعت بالایش در خروج از دروازه مشهور بود. این دروازه‌بان سابق پس از کنار گذاشتن فوتبال تصمیم گرفت به سراغ یک ورزش سرعتی برود، یعنی اتومبیلرانی. بارتز فرانسوی از سال ۲۰۱۴ به این مسابقات پرداخته و توانسته رتبه‌های خوبی هم کسب کند.


لیزارازو دو بار در مسابقات قهرمانی اروپا در لیسبون شرکت کرد. او ابتدا در دسته کمربند آبی در سال ۲۰۰۹ حضور یافت و اول شد و سپس در کمربند ارغوانی در سال ۲۰۱۰ سوم شد. او در حال حاضر مشغول کارشناسی فوتبال در تلویزیون است، ولی همیشه فرصت آن را دارد که در هفته حداقل یک یا دو بار به تمرین این ورزش بپردازد. او درباره آینده‌اش می‌گوید: «من به جوجیتسوی برزیلی ادامه خواهم داد. این تجربه‌ای زیبا است. این نبرد نفر مقابل نفر است. مثل فوتبال نیست که دوستانتان در زمین در کنار شما باشند و از شما حمایت کنند. این بیشتر شبیه نبرد برای بقا است. این ورزش باعث شده که اعتماد به نفس من افزایش پیدا کند. گاهی فکر می‌کنم که خوب است که این تجربه را به فوتبال منتقل کنم اما نه به‌عنوان تمرین‌دهنده؛ شاید به‌عنوان مربی.»

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *