درباره دختران مکانیک‏ در شهرمان چه می دانیم؟

سایت بدون –«دخترانی که می‏خواهند گاراژ راه بیاندازند»، این درست عنوان همان فیلمی است که در این دو روز اخیر در شبکه‏های اجتماعی دست به دست می‏شود. گزارشی از یورونیوز، از دو دختر ۲۹ ساله که در یک تعمیرگاه مشغول یادگرفتن فنون مکانیکی هستند. هر دو مدرک کارشناسی دارند، کیانا یاراحمدی دانش‌آموخته حقوق و نیلوفر فرهمند فارغ‌التحصیل گرافیک. در این فیلم آنها می‏گویند می‏خواهند پس از آموزش و یادگیری این شغل، برای خود یک گاراژ راه بیندازند. ۵ ماهی می‏شود که در گاراژ استقلال در یکی از محلات غرب تهران مشغول به کار شده‏اند. اگر این روزها سری به گاراژ استقلال بزنید، می‏توانید این دو دختر ۲۹ ساله علاقه‏مند به کار مکانیک را ببینید. آنها در این ۵ ماه مشغول کارآموزی بودند و حالا بیش از گذشته به حرفه مکانیکی اشراف دارند. حضور ۵ ماهه این دو دوست از آنجا مورد توجه قرار گرفت که به توصیه دوستانشان تصمیم گرفتند تا تجربه حضور خود در مکانیکی را در صفحات مجازی به اشتراک بگذارند. نیلوفر و کیانا هردو با علاقه و اشتیاق کامل به این حرفه روی آورده‏اند و از تصمیم خود راضی هستند. آنها از برخورد خوب همکاران و مشتریان می‏گویند و اینکه از ابتدا انتظار نداشتند با چنین برخوردهای دوستانه‏ای مواجه شوند. این فیلم پربازدید بلافاصله در تمامی کانال‏ها و پایگاه‏های خبری بازنشر شد. کاربران هم از جرات و توانایی این دو دختر خوششان آمد و تحسینشان کردند. هر دوی این دختران هم در اینستاگرام صفحات مجازی خودشان را دارند؛ نیلوفر، مکانیک‌کار ۶ و کیانا، مکانیک‌کار ۹. هر دویشان هم قابی از این گزارش را در صفحاتشان منتشر کردند و نوشتند: «این قاب رو هیچ‌وقت فراموش نمی‏کنم.» صفحه اینستاگرام پرس تی وی عکس‏هایی از این دو دختر را منتشر کرد با این کپشن: «چه کسی می‏گوید دخترها نمی‏توانند؟ ۲ دختر ایرانی، ۲۹ ساله، آموزش مکانیکی‏شان را شروع کردند.» صفحه اینستاگرامی خبرگزاری ایرنا هم گزارش تصویری این دختران را منتشر کرد. کیانا یاراحمدی در کامنتی زیر گزارش یورونیوز نوشت: «امیدواریم بتونیم از پس همه‌چیز بربیایم.» کاربر دیگری نوشت: «دختر باید فنی کار باشه.» 

کاربری در واکنشی نوشت: «اتفاقا خانم‏ها از ما مردها سلیقه و دقت بیشتری دارند. ما مردها فقط کار رو انجام می‌دیم. دقت و ظرافتش برامون مهم نیست.» کاربری هم فکر می‏کرد خانم‏ها همیشه کارشان بهتر است، حتی در مکانیکی؛ «من میرم پیش این خانوما. برای اینکه معمولا خانوما کارشون رو بهتر انجام میدن.» 

کاربر دیگری نوشت: «دمشون گرم. موفق باشن. گزارش خوبی بود از بانوان پرافتخار کشورم. قابل احترامه.» کاربری هم از حضور همیشگی زنان در تمامی عرصه‏ها نوشت: «زنان ایرانی حذف‌شدنی نیستند.» 

کاربری هم ریشه این کار و تصمیم را ربط داد به نبود کافی شغل؛ «به این میگن تنازع برای بقا. وقتی نتونی با رشته دانشگاهیت شاغل بشی، به این کارها باید روبیاری. ولی بازم دمشون گرم که غیرت دارن.» 

کاربری هم از برابری حقوق زنان و مردان نوشت: «این یک قدم به جلو. برای برابری حقوق زنان هست و می‏تونه ارزش‏های دموکراسی رو در جامعه نهادینه کنه.»

کاربر دیگری نوشت: «اینا قطعا بعد از طی کردن دوران آموزش عملی مکانیکی، دوره تخصصی رو هم میگذرونن و یک مکانیک ماهر و باتجربه درجه یک میشن.» 

کاربری هم از اوضاع دیگر دخترها اینطور نوشت: «مثل خیلی از دخترها نیستن بشینن توی خونه در آرزوی اینکه یکی بیاد و اونارو به آرزوهاشون برسونه. اینها خودشون دست به کار شدن و دارن عین شیر کار می‎‏کنن.»

کاربری هم بدبینانه نوشت: «الان سریع یه قانون تصویب میشه با این عنوان: منع کار مکانیکی برای زنان.» کاربری هم از زندگی در قرن ۲۱ نوشت: «قرن ۲۱ جاییه که زن و مرد نمیشناسنه. هر کسی برای زندگی هر کاری که شرافت داشته باشه و اون رو به درآمد برسونه، می‏کنه.» کاربری هم از فرهنگ‏سازی برای حقوق خانم‏ها نوشت: «این بسترسازیا برای خانوما باعث میشه فرهنگ ایرانی غنی بشه و ضربه‏ای باشه برای اپوزیسیونی که قصد داره به هر شیوه‏ای ایران و ایرانی رو تخریب و تجزیه کنه.» 

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *