دنیا علیه یک ستاره است/ماتریکس و جان ویک علیه کیانوریوز

سایت بدون -خبرهای این روزهای نشریات سینمایی چندان با کیانو ریوز مهربان نیست. از شواهد چنین برمی‌آید که زمانه چندان با این بازیگر لبنانی‌تبار همراه نیست و او برای انجام پروژه‌های تازه‌اش با مشکلاتی روبه‌روست. دو فیلم مهمی که ریوز در دست تولید دارد، قسمت‌های تازه‌ای از دو اکشن پرسروصدا و موفق ماتریکس و جان ویک است. اما از قرار معلوم، این فیلم‌ها در حال طی کردن راه دیگری هستند و قرار نیست ریوز سکاندار داستان‌ها و ماجراهایشان باشد. این‌طور که اوضاع پیش می‌رود، به احتمال بسیار زیاد، ماتریکس و جان ویک برای ادامه ماجراجویی‌هایشان باید به دنبال شخصیت‌ها و آدم‌های تازه‌ای بگردند و نقش شخصیت ریوز در این فیلم‌ها، از اهمیت بالایی برخوردار نخواهد بود. آیا ریوز از شرایط پدید آمده خشنود است یا نسبت به اتفاقات پیش رو، موضع‌گیری خواهد کرد؟ اینها پرسش‌هایی است که باید منتظر ماند و دید بازیگر۵۵ ساله سینما، طی روزها و هفته‌های آینده دست به چه واکنشی خواهد زد. به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، سازندگان چهارمین قسمت مجموعه اکشن و علمی ـ تخیلی ماتریکس دست به اقدامی عجیب زده و یحیی عبدل متین، بازیگر عرب‌تبار هالیوودی را به عنوان بازیگر اصلی این قسمت از فیلم انتخاب کرده‌اند. این انتخاب با تعجب و شگفتی منتقدان و اهل فن همراه بوده است. از ماه آگوست که رسما خبر تولید چهارمین قسمت ماتریکس اعلام و مشخص شد این فیلم به احیای داستان نسخه اصلی می‌پردازد، همه‌جا صحبت از حضور ریوز و کری آن‌موس در دونقش اصلی فیلم بود.  شنیده‌هایی که هیچ وقت از طرف تهیه‌کننده و کارگردان فیلم تکذیب نشد، حکایت از آن می‌کرد که این دو بازیگر نقش‌های خود را در سه قسمت قبلی این مجموعه پررمز و راز علمی ـ تخیلی بازی و تکرار خواهند کرد. رسانه‌ها آنچنان با قاطعیت در این باره صحبت می‌کردند که پرسش اصلی همگان این بود که آیا لاورنس فیشبرن هم به این دو بازیگر می‌پیوندد یا نه؟!
تغییر همه چیز؟
اما حالا همه چیز تغییر کرده و دیگر کسی کنجکاو حضور یا عدم حضور فیشبرن در قسمت تازه نیست. حالا پرسش اصلی این است که شخصیت ریوز که در سه قسمت قبلی ماتریکس محور داستان و ماجراها بوده، در قسمت چهارم چه جایگاه و موقعیتی دارد. طبیعی است که برای دریافت پاسخ مناسب، تمام توجهات به سمت لانا واچفسکی، کارگردان فیلم جلب شده است. او کار نگارش فیلمنامه را هم انجام می‌دهد. البته چند فیلمنامه‌نویس هم در کار نوشتن فیلمنامه دخالت دارند. اما آنها فیلمنامه‌ای را می‌نویسند که واچفسکی طرح اصلی‌اش را داده است. این در حالی است که فیلمساز خودش را از چشم رسانه‌های گروهی و پرسش‌های متعددی که مطرح شده، پنهان کرده است. این مساله به هیجان و ابهامات موجود دامن زده و هاله‌ای از ابهام گرداگرد پروژه ماتریکس ایجاد کرده است.
غریبه آشنا
تماشاگران سینما با چهره و نام یحیی عبدل متین به واسطه اکشن ابرقهرمانانه و کمیک استریپی «آکوامن» آشنایی دارند. در این فیلم پرفروش که جیسون موموآ نقش محوری‌اش را داشت، عبد‌ل متین در نقش شخصیت بلک مانتا ظاهر شد. بلک مانتا یکی از شخصیت‌های مکمل داستان فیلم بود و از اهمیت چندان زیادی برخوردار نبود. حالا یکباره، یحیی عبدل متین، بازیگر نقش اصلی فیلمی می‌شود که جایگاه ویژه‌ای در تاریخ سینما دارد و طرفدارانش از آن به عنوان یک کالت کلاسیک اسم می‌برند. هنوز اطلاعی از نقش و شخصیت این بازیگر در ماتریکس ۴ در دست نیست. سازندگان فیلم هم در این رابطه سکوت کرده و بر هیجان و تنش موجود می‌افزایند.
شایعات تایید نشده
مدیران کمپانی فقط به گفتن این نکته اکتفا کرده‌اند که عبدل متین شخصیت محوری و مرکزی داستان فیلم و اتفاقات آن است. آنها این نکته را هم اضافه کرده‌اند که او برای بازی در فیلم به ریوز و کری آن موس می‌پیوندد. این به معنای آن است که ریوز هم در فیلم بازی دارد و عبدل متین جایگزین او نشده است. برخی شایعات تائید نشده حکایت از آن می‌کند که بازیگر در نقش دوران جوانی شخصیت مورفیوس (که در سه قسمت قبلی توسط فیشبرن بازی شد) بازی خواهد کرد. اگر این شایعات درست باشد، نسخه احیا شده باید داستانش را به دورانی قبل از شروع قسمت اول ماتریکس ببرد. به این ترتیب این پرسش مهم مطرح می‌شود که چه بر سر شخصیت نیو که باید سال‌ها جوان‌تر از شخصیت خود در قسمت اول باشد، خواهد آمد؟ پرسش‌های زیادی مطرح است و اهل فن می‌گویند باید از سیاست «صبر کنیم تا ببینیم چه می‌شود»، پیروی کرد!
نسخه زنانه در راه
در همین حال سازندگان جان ویک هم تصمیم گرفته‌اند نسخه زنانه آن را در دستور کار خود قرار دهند. در حالی که خبر تولید چهارمین قسمت فیلم با بازی ریوز اعلام و تائید شده، «بالرینا» به‌عنوان اسپین آفی بر داستان این مجموعه فیلم، راهش را روی پرده سینما باز می‌کند. اونیتی پهلان که نقش شخصیت بالرینا در قسمت سوم جان‌ویک را بازی کرد، این نقش را در نسخه اسپین آف تکرار خواهد کرد و ریوز در آن بازی و حضور نخواهد داشت. شرکت فیلمسازی لاینزگیت گفته این نسخه را با هزینه‌ای ۴۰ میلیون دلاری تهیه می‌کند و مثل جان ویک‌ها تبدیل به یک مجموعه دنباله‌دار سینمایی خواهد شد. کارگردانی فیلم را هم کسی جز لن وایزمن به‌عهده ندارد. تحلیلگران سینمایی می‌گویند تولید یک مجموعه تلویزیونی از ماجراجویی‌های جان ویک بس نبود، حالا نسخه زنانه آن هم در دستور کار تولید قرار گرفته است! این وسط معلوم نیست ریوز چه واکنشی به این اتفاقات و خبرها نشان خواهد د

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *