راه‌های مواجهه با شکست در شرکت‌های نوپا/ استارت‌آپ در پیچ


سایت بدون -همه افرادی که در یک کسب‌وکار سرمایه‌گذاری می‌کنند، خواه سرمایه‌گذاری مادی باشد یا معنوی، انتظار موفقیت آن را می‌کشند. اما شکست یک شرکت نوپا (استارت‌آپ) در تمام مراحل محتمل است. از زمان شکل‌گیری ایده تا زمانی که به بازار وارد می‌شود هزاران دلیل برای از هم‌پاشیدن تیم یا شکل نگرفتن محصول وجود دارد. بعد از ورود به بازار هم فقط پذیرفته‌شدن محصول از جانب کاربران کافی نیست. بلکه فروش و سوددهی برای ادامه حیات کسب‌وکار لازم و ضروری خواهد بود. شرکت نوپا‌های معدودی هستند که در این مسیر به سوددهی می‌رسند و مقیاس می‌پذیرند. حتی بعد از سوددهی و مقیاس‌پذیری ممکن است سربه‌سری (همتراز شدن هزینه‌ها و درآمدها)‌ رخ ندهد و شرکت نوپا همواره در ضرر باشد. با نگاهی به فرآیند شکل‌گیری و رشد شرکت‌های نوپا‌ می‌توان دید شانس موفقیت محدود و عوامل شکست بسیارند. بنابراین بهتر است کسب‌وکارها همواره خود را برای مواجهه با شکست آماده کنند. در ادامه به بعضی از این دلایل و ترفندهای مواجهه با آنها اشاره می‌کنیم.
ایده‌ای که کسی روی آن سرمایه‌گذاری نمی‌کند: یک شرکت نوپا معمولا بر محور یک ایده شکل می‌گیرد. ابتدای خلق یک ایده همه عاشق آن می‌شوند. انتقادها نسبت به ایده محدود است و هر کسی که ایده را می‌شنود از آن استقبال می‌کند. اما در عمل کسی حاضر نمی‌شود روی آن سرمایه‌گذاری کند. افراد معمولا برای آن‌که صاحب ایده را مایوس نکنند نظر واقعی خود را نسبت به آن اعلام نمی‌کنند. برای آن‌که ایده‌ای موفق به جذب سرمایه شود باید پیش از توسعه سنجیده شود. آماده‌کردن حداقل محصول پذیرفتنی (MVP)، آزمون‌های کاربردپذیری، مصاحبه و تعامل با کاربران و مشورت با متخصصان می‌تواند تجسمی از چگونگی اقبال مخاطبان و شرایط بازار ایجاد کند. در چنین شرایطی مذاکره با سرمایه‌گذار ساده‌تر خواهد بود و فرآیند جذب سرمایه راحت‌تر اتفاق خواهد افتاد.
هم‌تیمی‌هایی که مایل به ادامه دادن نیستند: در گذشته ایده اهمیت زیادی داشت و حفظ آن حیاتی بود. اما امروزه ایده نقش اصلی را بازی نمی‌کند، بلکه تیم حرف اول را می‌زند. زیرا با یک تیم خوب می‌توان ایده متوسط یا تکراری را هم به‌گونه‌ای توسعه داد و به بازار عرضه کرد که مشتریان را به خود جذب کند. تیم خوب سرمایه اصلی یک کسب‌وکار است و از دست دادن هم‌تیمی‌ها می‌تواند منجر به شکست شرکت نوپا شود. برای جلوگیری از این مساله فقط زیاد کردن حقوق موثر نیست و باید احساس وفاداری اعضای تیم به شرکت نوپا را تقویت کرد. دادن سهام همکاری، برگزاری تورها و برنامه‌های گروهی، ایجاد فضای یادگیری و خوب‌شنیدن نیازهای افراد می‌تواند آنها را نسبت به محیط و کسب‌وکار علاقه‌مند نگه دارد و میل ادامه همکاری را در آنها تقویت کند. شفافیت و همدلی دو عنصر اساسی برای تعاملات در تیم هستند.
مشتریانی که محصول را نمی‌خواهند: اصلی‌ترین دلیل شکست شرکت‌های نوپا در دنیا همین مساله است. این‌که یک تیم خوب کار کرده باشد و سرمایه‌گذاری سنگینی برای فروش بکند تضمینی برای اقبال کاربران نخواهد بود. کاربران ممکن است به دلایل مختلف مثلا موضوعات فرهنگی و اجتماعی میل به استفاده از محصول خاصی را نداشته باشند. برای جلوگیری از این مساله توجه به تجربه مشتری (CX)، تعامل همیشگی با کاربران، پرسشگری از کاربران بالقوه و آزمودن ایده‌ها پیش از توسعه می‌تواند به تیم کمک کند. ارزش پیشنهادی یک کسب‌وکار ستون اصلی برای پایداری آن و وفاداری مشتری است.
رقبایی که غیرقابل رقابتند: کسب‌وکار در یک اکوسیستم به وجود می‌آید و نمی‌توان آن را مستقل از رقبا و محیط دید. ممکن است یک محصول عالی یا ایده منحصر به فرد در یک شرکت نوپا خلق شود اما رقبا مانع جذب مخاطبان به آن شوند. گاهی رقبا آنقدر قدرتمندند که هیچ کسب‌وکار جدیدی در آن بازار امکان فعالیت نخواهند داشت. تحلیل رقبا، شناخت بازار، راهبردهای فروش و مارکتینگ از کارهایی است که تیم‌ها برای رقابت در بازار باید درنظر بگیرند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *