«زندگی پنهان» ترانس مالیک، اثری شایسته نخل طلا

سایت بدون -بسیاری از منتقدان که از جلسه نمایش سالن دوبوسی بیرون آمدند، با رضایت درباره فیلم جدید سه ساعته ترانس مالیک صحبت می کردند و از تماشای آن به وجد آمده بودند و درباره اهمیت آن صحبت می کردند. منتقدان «زندگی پنهان» ترانس مالیک را از شانس های بالای نخل طلا می دانند. مالیک که در کل قواعد منظم و کلیشه ای و فرمول بندی شده کلاسیک سینما را دور ریخته است، طراوت و تازگی جذاب و دلپذیری در سینما به وجود آورده. او استفاده از این فرم کار را از مدت ها پیش آغاز کرده و با فیلم دیگرش هم قبلاً یک نخل طلا به دست آورده بود.

مالیک در این فیلم خلسه آورش «زندگی پنهان»، از یک داستان واقعی که در طول جنگ دوم جهانی به وقوع پیوسته بود، الهام گرفته است؛ فرانز یک دهقان اتریشی حاضرنمی شود در کنار سربازان نازی هیتلری بجنگد. او از دستور سرپیچی  می کند و از آن پس زندگی بر او و زن، فرزندان و مادرش توسط نازی ها تباه می شود. او را به اتهام خیانت به سیستم به اشد مجازات محکوم می کنند و پس از زندانی و شکنجه شدن، سرانجام اعدام می شود. تمام زندگی این مرد جوان در ایستادگی مقابل دیکتاتوری می گذرد و به خاطر ایمانش از هیچ چیز فروگذار نمی کند.

اگر چه همین داستان ممکن بود توسط فیلمساز دیگری بسیار کلیشه وار روایت شود، اما ترانس مالیک فرم بصری خیره کننده با مونتاژی غیرمتعارف و افسون کننده  به آن بخشیده  و تماشاگر نوجو را به تحسین وامی دارد.

حالا با خیال راحت می توان ادعا داشت ترانس مالیک افتخار دیگری با این فیلم برای این دور از جشنواره کن به دست آورده است. البته چنانچه ورسیون موجود کمی کوتاه می شد، ارزش بالاتری به دست می آورد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *