سایه حملات سایبری بر المپیک زمستانی پکن

برگزارکنندگان این رویداد بزرگ ورزشی برای تقویت دفاع سایبری و نگهداری از داده‌های ورزشکاران تلاش می‌کنند
بازی‌های المپیک  زمستانی پکن ۲۰۲۲ در میان دلهره ناشی از شیوع اُمیکرون، جدیدترین و غالب‌ترین سویه کووید ۱۹ آغاز شده است. اما کرونا تنها نگرانی این مسابقات نیست و برخی متخصصان حوزه سایبری از حمله‌های هکری به این رویداد بزرگ ورزشی بیمناکند. این گروه معتقدند عوامل سایبری مخرب می‌توانند از طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های سایبری برای مختل کردن این رویداد جهانی استفاده کنند بنابراین باید برگزارکنندگان این رویداد بزرگ ورزشی، نسبت به تقویت دفاع سایبری، تأمین امنیت زیرساخت‌ها و همچنین نگهداری از داده‌های ورزشکاران و مسافران، حساس‌تر باشند. در مقابل، گروهی دیگر از محققان این حوزه، اعتماد کافی به توانمندی برگزارکنندگان المپیک پکن دارند و معتقدند روند تأمین امنیت زیرساخت‌های حیاتی سایبری چنین رویدادهای بزرگی، قابل اطمینان و روبه رشد است.
یک هشدار امنیتی
بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ از روز چهارم فوریه(۱۵بهمن) در پکن پایتخت چین آغاز به کار کرده و تا بیستم فوریه (اول اسفند) ادامه دارد و حالا در ادامه نگرانی‌ها نسبت به حملات هکری، اف‌بی‌آی هشدار داده است که احتمال دارد مجرمان سایبری با حملات هکریDDOS، باج‌افزار، بدافزار، مهندسی اجتماعی، سرقت یا نشت داده‌ها، کمپین‌های فیشینگ، کمپین‌های اطلاعات نادرست و تهدیدهای داخلی، دردسرهای فراوانی ایجاد کنند؛ البته این هشدار درحالی ازسوی اف‌بی‌آی اعلام شده که هنوز هیچ خبری از وقوع حمله سایبری احتمالی به این رویداد بزرگ ورزشی به گوش نرسیده است.
در همین راستا اف‌بی‌آی از همه ورزشکاران خواسته است که به منظور حفاظت از داده‌ها و اطلاعات شخصی، بانکی و….، در این مسابقات تلفن همراه شخصی خود را مورد استفاده قرار ندهند و به جای آن، از گوشی‌های دیگری به‌صورت موقت بهره بگیرند؛ موضوعی که واکنش برخی کشورها را به‌دنبال داشته است. به‌عنوان مثال آلمان به ملی‌پوشان المپیکی خود توصیه کرده است که به جای تلفن‌های همراه خصوصی خود از گوشی و کامپیوترهایی استفاده کنند که امنیت بیشتری دارند و البته این کشور گوشی‌های مورد نظر را در اختیار ورزشکاران آلمان قرار خواهد داد. بریتانیا نیز با اشاره به اینکه نمی‌خواهد اجباری برای ورزشکاران ملی پوش خود ایجاد کند یادآور شده است: ما تجهیزات امنی را در اختیار ورزشکاران خود قرار داده‌ایم اما اگر باز هم بر استفاده از گوشی‌ها و کامپیوترهای شخصی خود اصرار داشته باشند ما به تصمیم آنها احترام می‌گذاریم.
اما و اگرهای یک اپ
یکی دیگر از موضوعاتی که نگرانی‌های حملات سایبری را افزایش داده، یک اپلیکیشن ویژه گوشی‌های هوشمند با نام MY2022 است که دولت چین از همه ورزشکاران المپیکی خواسته است هنگام ورود به کشور آن را دانلود کنند. نگرانی‌ها از آنجا شدت گرفت که مؤسسه پژوهشی Citizen Lab با بررسی دقیق این اپلیکیشن، مدعی شده است یک نقص ساده اما خطرناک در این اپ وجود دارد که می‌تواند رمزگذاری‌ها برای محافظت از فایل‌های صوتی کاربران در هنگام انتقال را ناکارآمد کند. در این گزارش آمده است که به این ترتیب میزان آسیب‌پذیری و احتمال سرقت اطلاعاتی همچون جزئیات گذرنامه، اطلاعات و داده‌های شخصی، سابقه پزشکی و سفر و… مربوط به مسافران و ورزشکاران بسیار بالا می‌رود. ولی در مقابل، برخی دیگر از محققان حوزه سایبری، این نگرانی‌ها را بی‌مورد می‌دانند و معتقدند در صورت دانلود این برنامه از گوگل پلی یا اپ استور، هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد چون این اپلیکیشن کاملاً امن است.
ناکامی هکرها در المپیک توکیو
اما برخی دیگر از فعالان حوزه سایبری، المپیک پکن را کاملاً امن می‌دانند و معتقدند که روند مقابله با حملات سایبری و حفاظت از داده‌ها و همچنین زیرساخت‌های رویدادهای ورزشی بزرگ روبه رشد است چرا که هرچند در بازی‌های المپیک تابستانی توکیو ۲۰۲۰ حمله‌های سایبری متعددی انجام شد ولی هیچ یک به نتیجه نرسید و هیچ دردسری برای زیرساخت‌ها یا ورزشکاران و… ایجاد نشد. در همین راستا، این رویداد که به‌دلیل شیوع کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۱ برگزار شد را بسیاری، یک موفقیت بزرگ در تأمین امنیت سایبری می‌دانند. طبق گزارش شرکت NTT که خدمات مخابراتی و امنیت شبکه گسترده‌ای را برای بازی‌های المپیک و پارالمپیک در توکیو تابستان ۲۰۲۰ ارائه کرد، در طول این رویداد در ماه جولای ۲۰۲۱ بیش از ۴۵۰ میلیون حمله سایبری صورت گرفت. به گفته مک‌لین از محققان ارشد NTT، تعداد حملات سایبری ۲٫۵ برابر تعداد مشاهده شده در بازی‌های المپیک تابستانی لندن ۲۰۱۲ بود ولی هیچ یک از این حملات با موفقیت همراه نشدند.  مک لین افزود: در این رویداد، NTT شاهد فعالیت بدافزار Emotet برای جعل ایمیل و فیشینگ و همچنین ایجاد وب‌سایت‌های جعلی بود که غالباً فعالیتش با موفقیت همراه است ولی تیم امنیتی ما موفق به مهار این هک شد. وی افزود: رویدادهای ورزشی مانند بازی‌های المپیک، تور دو فرانس و… طعمه‌های مناسبی برای مجرمان سایبری به شمار می‌رود بنابراین باید با استفاده از یک تیم چابک و مجهز به برترین فناوری‌ها در برابر این هکرها سدی بزرگ ایجاد کرد. موفقیت ژاپن درحالی رقم خورده است که حمله سایبری به افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در پیونگ چانگ کره جنوبی، منجر به اختلال در عملکرد تلویزیون اینترنتی IPTV (تلویزیون پروتکل اینترنت) شد. (مخاطبان با این تلویزیون به آرشیو فیلم‌ها و سریال‌ها و موسیقی، دسترسی دارند و می‌توانند خرید اینترنتی، بازی آنلاین، بانکداری آنلاین و… انجام دهند.) در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ کره جنوبی، در اثر حمله بدافزار OlympicDestroyer مربوط به کره شمالی سرورهای اصلی خاموش شدند و در اثر این حمله سایبری، شرکت‌کنندگان در این رویداد نمی‌توانستند به بلیت‌هایشان دسترسی داشته باشند. قطع وای‌فای در استادیوم المپیک و همچنین ناتوانی پهپادها در استقرار نیز از دیگر مشکلاتی بود که هکرها در مراسم افتتاحیه  دوره قبل ایجاد کردند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *