سرنا ویلیامز با صعود به فینال ویمبلدون، پیرترین فینالیست تاریخ گرند اسلم‌ها شد

سایت بدون – سومین گرنداسلم فصل تنیس در بخش زنان به ایستگاه آخرش رسید و یکی از دو مسافر این ایستگاه کسی نیست جز سرنا ویلیامز، پرافتخارترین تنیسور زن فعال حال حاضر دنیا که حالا مسن‌ترین فینالیست تاریخ گرنداسلم‌ها در عصر مسابقات اوپن است.
از ۱۶ ماه پیش که این زن آمریکایی به دوران خانه‌نشینی‌اش به خاطر تولد دخترش در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ پایان داد، به دنبال رکوردی ارزشمند بود که سرانجام ویمبلدون فرصت کسب این رکورد را در اختیارش قرار داد. با رسیدن به فینال ویمبلدون، سرنا ویلیامز حالا این فرصت را دارد که بیست ‌و‌ چهارمین قهرمانی‌اش در رقابت‌های گرنداسلم را کسب کند که اگر این اتفاق بیفتد، او با مارگارت کورت، به‌عنوان کسی که در تاریخ تنیس، بیشترین قهرمانی را در بخش انفرادی گرنداسلم‌ها دارد برابر خواهد شد.
البته موانع قبلی که سر راه سرنا ویلیامز برای رسیدن به این رکورد قرار داشتند در شکل‌‌های متفاوت نمایان می‌شدند: رویارویی با رقبایی قوی‌تر در فینال ویمبلدون و اوپن آمریکای سال ۲۰۱۸ که در آنها آنجلیکا کربر و نائومی اوزاکا به ترتیب پیروز شدند؛ مصدومیت‌هایی از نواحی زانو و قوزک که روند آماده‌سازی او را تحت‌الشعاع قرار داد و او را از برنامه‌اش عقب انداخت و در عین حال عمل به یک‌سری وظایف کاری و ایفای نقش جدیدش به‌عنوان یک مادر.
امروز اما در ویمبلدون، ویلیامز ۳۷ ساله یک بار دیگر شانس خود را برای کسب عنوان قهرمانی که تاریخ‌سازی‌اش را کامل می‌کند امتحان خواهد کرد. این یازدهمین بار در دوران بازیگری‌ این زن آمریکایی است که به فینال سومین گرنداسلم فصل راه پیدا می‌کند و امسال این موفقیت را با پیروزی ۲ سته با نتایج قاطع ۶  بر یک و ۶  بر دو برابر باربورا استریکووا در سنتر کورت به دست آورد.
حالا میان سرنا ویلیامز و تاریخ‌سازی در تنیس فقط یک حریف رومانیایی به نام سیمونا گالپ باقی مانده است. گالپ هم مانند سرنا ویلیامز سابقه ایستادن در جایگاه نخست رده‌بندی جهانی را دارد اما برخلاف رقیب نامدار خود، او تنها برای نخستین بار بازی در فینال ویمبلدون را تجربه می‌کند. او پیش از سرنا با کسب پیروزی ۲ سته مقابل حریف اوکراینی‌اش الینا اسویتولینا راهی فینال شد. گالپ هم البته مانند ویلیامز حریفش را به آسانی و با نتایج ۶  بر یک و ۶  بر ۳ شکست داد.
سرنا ویلیامز پس از صعودش به فینال در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید در تعقیب رکورد بودن چقدر روی او فشار خواهد آورد، گفت: «مهم نیست که من چه کاری انجام می‌دهم و چه نتیجه‌ای می‌گیرم. حرفه‌ای که من داشته‌ام همیشه فوق‌العاده خواهد بود.»
آمارها نشان می‌دهد ویلیامز نباید بابت مصاف با گالپ نگرانی خاصی داشته باشد. او تاکنون ۱۰ بار مقابل این زن رومانیایی قرار گرفته که ۹ بار آن را برده و تنها یک بار تن به شکست داده است. این رکورد نشان می‌دهد شاید فینال امروز هم همانقدر یکطرفه باشد که دو بازی نیمه نهایی. هر دو بازی مرحله نیمه نهایی تنها ۷۴ دقیقه به طول انجامیدند. نمایش‌های نیمه نهایی اگرچه کوتاه بودند اما در عوض آنهایی که این بازی را تماشا کردند شاهد حضور ستاره‌هایی مانند دیوید بکام – کسی که مادرش را هم با خودش به محل برگزاری بازی آورده بود- همینطور ریچارد برانسون تاجر معروف بریتانیایی و تعدادی از هنرپیشگان معروف انگلیس از جمله کلر فوی، دامه مگی اسمیت و جیمز نورتون بودند.
گالپ اما در بازی‌اش در مرحله نیمه نهایی نشان داد که شاید شکست دادن برای ویلیامز به آسانی مصاف‌های قبلی‌شان نباشد. این زن ۲۷ ساله برخلاف سال‌های گذشته که نشانه‌هایی از کمبود اعتماد به نفس در بازی‌اش دیده می‌شد، طی دو سال گذشته عملکرد خود را روی تمامی سطوح از نظر فیزیکی و تاکتیکی و روانی ارتقا داده است.
 او گفت: «من به تمام مشکلات ذهنی که داشتم غلبه کردم. قبلاً بیش از اندازه فکر می‌کردم. گاهی اوقات آنقدر به اینکه چطور و با چه تاکتیکی بازی کنم فکر می‌کردم و برای خودم گزینه می‌ساختم که آخر سر نمی‌دانستم کدام یک از آنها شیوه درستی است. من دیگر از اینکه توپ چطور می‌خواهد از روی زمین بلند شود نمی‌ترسم. فکر می‌کنم این احساس دیگر در من تثبیت شده است. همچنین الان دیگر فکر می‌کنم پاهایم نمی‌لرزند که برای بازی روی چمن این مهم‌ترین فاکتور است.»
منبع: واشنگتن پست

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *