شبکه اجتماعی «ترامپ» چگونه در دو ساعت هک شد؟


سایت بدون – به‌دنبال ممنوعیت حضور«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری پیشین امریکا در شبکه‌های اجتماعی مطرح جهان مانند فیس‌بوک و توئیتر پس از جنجال انتخابات ریاست جمهوری این کشور، وی وعده ایجاد یک شبکه اجتماعی ویژه را داده بود. حالا این وعده تحقق یافته و از شبکه اجتماعی Truth Social رونمایی شد؛ یک شبکه اجتماعی که ظاهراً امنیت بالایی ندارد چراکه تنها دو ساعت پس از اعلام وجود چنین شبکه اجتماعی ویژه ترامپ، این اپلیکیشن مورد دستبرد هکرها قرار گرفت. برخی معتقدند ترامپ با رونمایی از این شبکه اجتماعی عملاً می‌خواهد فعالیت‌های تبلیغاتی خود برای انتخابات ۲۰۲۴ را آغاز کند و برخی  معتقدند هم این اپلیکیشن و هم وی، هردو محکوم به شکست خواهند بود.
یک ممنوعیت بزرگ
اما چرا رئیس‌جمهوری پیشین امریکا به‌دنبال ایجاد یک شبکه اجتماعی ویژه خود بوده است؟ ترامپ در پی اعتراض طرفدارانش و حمله به کنگره در ۶ ژانویه ازسوی غول‌های فناوری جهان بایکوت شد.
توئیتر اعلام کرد ممنوعیت رئیس‌جمهوری سابق دائمی است و به گفته فیس‌بوک ترامپ می‌تواند در سال ۲۰۲۳ به این پلتفرم بازگردد. یوتیوب هم گفته است که ممنوعیت رئیس‌جمهوری سابق پس از کاهش خطر خشونت، برداشته خواهد شد. حالا ترامپ در بیانیه‌ای Truth Social را بهشتی برای آزادی بیان و وزنه مقابل رسانه‌های غول‌های فناوری جهان می‌داند و می‌گوید، با کمک این اپ و گروه رسانه و فناوری ترامپ(Trump Media and Technology Group) می‌خواهد دربرابر استبداد غول‌های فناوری جهان بایستد.
Truth Social یک شبکه اجتماعی مشابه توئیتر است و انتظار می‌رود نسخه آزمایشی آن در ماه نوامبر راه‌اندازی شود ولی این پلتفرم در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ در سراسر امریکا دردسترس کاربران خواهد بود. درحال حاضر اپلیکیشن Truth Social که فعلاً نسخه ios آن طراحی و تولید شده، برای پیش سفارش(preorder) آماده است و هر امریکایی علاقه‌مند به این شبکه اجتماعی، می‌تواند در truethocial.com ثبت‌نام کند و در فهرست انتظار قرار گیرد.پیش نمایش این اپلیکیشن در اپ استور شبیه توئیتر است و پیام‌ها هم به جای توئیتر، Truths نامیده می‌شوند و همچون توئیت می‌توانند بازنشر و ریتوئیت نشوند. ظاهراً این اپ از نسخه تقریباً اصلاح نشده Mastodon، یک نرم افزار منبع باز که به افراد اجازه می‌دهد یک پلتفرم اجتماعی خودساخته و شخصی ایجاد کنند، استفاده شده است.
«دونالد ترامپ» با اینکه شبکه اجتماعی خود را بهشت آزادی بیان می‌داند اما ادامه داده است که همه محتواها بر آن قابل انتشار نیست و کاربران نمی‌توانند از این پلتفرم یا بنیانگذار آن، بد بگویند و توهین کنند.
شبکه اجتماعی Truth Social بخشی از گروه مدیا و تکنولوژی ترامپ است و برنامه‌ریزی شده تا یک سرویس اشتراک ویدیو با نام non-woke را هم راه‌اندازی کند. این شرکت گفته است که قصد دارد راه‌اندازی نسخه بتا را ماه آینده و عرضه سراسری را در اوایل سال آینده آغاز کند. پسر دونالد ترامپ هم گفته است این شبکه اجتماعی برای کاربران است تا احساسات خود را بیان کنند ولی نمی‌توانند به ما یا عقیده ما توهین کنند، در این پلتفرم کسی را تحقیر کنند یا آسیبی به دیگران وارد کنند.
هجوم ترامپ به دنیای رسانه‌های اجتماعی در حالی صورت می‌گیرد که همفکرانش در سال‌های اخیر به‌عنوان پاسخی به توئیتر، فیس بوک و یوتیوب، به‌دنبال راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های ویدیویی خود بوده‌اند.
Gab، Parler و GETTR تنها برخی از این وب سایت‌ها هستند.GETTR هم که توسط «جیسون میلر»، سخنگوی سابق ترامپ اداره می‌شد، تلاش می‌کرد تا موقعیت ترامپ را تقویت کند. البته این نخستین تلاش ترامپ برای حضور ویژه در فضای مجازی نیست وقتی پس از مرگ ۵نفر در جریان حمله هواداران ترامپ به کنگره، توئیتر ترامپ را از حدود ۸۹ میلیون دنبال کننده خود جدا کرد، وی بلافاصله یک وبلاگ راه‌اندازی کرد که در واقع زبانه‌ای در وب سایت وی بود و در آن بیانیه‌های مطبوعاتی اش جمع‌آوری شده بود اما سرانجام وعده ایجاد یک شبکه اجتماعی را داد و این وبلاگ را تعطیل کرد.
 هک ۲ساعته
از همان زمانی که ترامپ وعده ایجاد یک شبکه اجتماعی را داد بسیاری معتقد بودند وی نمی‌تواند با موضوع امنیت سایبری پلتفرم‌ها و قوانین آنها کنار بیاید و احتمالاً امن نخواهد بود؛ موضوعی که حالا بسرعت تأیید شده است چراکه تنها ۲ساعت پس از رونمایی از آن، هکرها که اتفاقاً کاربران توئیتر نیز هستند، به نسخه خصوصی این شبکه اجتماعی دسترسی پیدا کردند و با ایجاد اکانت‌های جعلی براحتی توانستند نسخه بتا این پلتفرم را هک کنند.
بر اساس گزارش های متعدد، هکرها با استفاده از یک حساب دروغین به‌نام «donaldjtrump»، وارد شدند و پس از آن، برای «استیو بانون»، مشاور سابق ترامپ، حساب جعلی ساختند.هکرها همچنین یادداشت‌هایی از حساب‌های جعلی ترامپ، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری سابق و دیگران را ارسال کردند. گروه تئوری توطئه Qanon و همچنین «جک دورسی» مدیرعامل توئیتر که مانع حضور دونالد ترامپ در پلتفرم توئیتر شده بود، هم در میان کسانی بودند که با استفاده از نام شان اکانت‌هایی ساخته شده بود تا به اطلاعات پلتفرم دونالد ترامپ دسترسی پیدا کنند.
همزمان وب سایت tmediatech.io هم ازکار افتاد و آفلاین شد، ولی هنوز مشخص نیست این وب سایت هم وابسته به این شبکه اجتماعی بوده است یا نه. هکرهای وابسته به گروه هکری Anonymous در تماس با نیویورک تایمز مسئولیت این حمله سایبری را به عهده گرفتند و گفتند که این اقدام، تنها بخشی از جنگ آنلاین آنها علیه نفرت است.«آبری کاتل» هکر وابسته به گروه هکری Anonymous گفت: پس از اینکه Truth Social، برنامه خود را برای پیش سفارش در App Store اپل در اوایل این هفته در دسترس قرار داد این گروه سرنخ‌هایی پیدا کرد. کاربران قادر به پیوستن به فهرست انتظار برای انتشار آن بودند و هکرها ادعا کردند که این قطعات، اطلاعات کافی را برای دسترسی به این پلتفرم ارائه داد. گروه هکری Anonymous پس‌از چند سال وقفه، دوباره به‌عنوان یک نیروی دیجیتالی ظاهر شده و اخیراً هم پس از تصویب لایحه ضدسقط جنین، یک وب سایت جمهوریخواه تگزاس را از کار انداخت.هکرها عملاً با سرعت عمل خود در حمله سایبری به شبکه اجتماعی ویژه دونالد ترامپ، آن هم قبل از راه‌اندازی رسمی، نشان دادند که این شبکه اجتماعی دارای ضعف‌های امنیتی فراوانی است و می‌توان بر این پلتفرم براحتی هویت همه افراد ازجمله رئیس‌جمهوری سابق امریکا را جعل کرد. کاتل گفت تنها کافی بود هکرهای Anonymous به نسخه پیش انتشار این برنامه دسترسی پیدا کنند و الگوهای جاسوسی از حساب‌های جعلی برای ترامپ، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری سابق و دیگر چهره‌های برجسته ارسال کند. این موضوع توسعه دهندگان برنامه Trump Media & Technology Group را مجبور کرد حساب‌های جدید را مسدود کرده و درنهایت بستر توسعه را ببندند.برخی اعتقاد دارند که شبکه اجتماعی ترامپ شکست می‌خورد و گواه آن را نیز شبکه اجتماعی پارلر می‌دانند که بر اساس داده‌های Sensor Tower، تعداد دانلود Parler از ۵۱۷هزار عدد در دسامبر ۲۰۲۰ به ۱۱هزار عدد در ژوئن ۲۰۲۱رسید اما برخی دیگر می‌گویند باید منتظر ماند و دید اصولاً وی واقعاً قصد حضور در انتخابات ۲۰۲۴ را دارد و آیا جمهوریخواهان بار دیگر وی را به‌عنوان کاندیدای اصلی خود در نظر خواهند گرفت یا نه. سپس می‌توان درباره موفقیت وی از طریق این شبکه اجتماعی یا سایر اپلیکیشن‌ها بحث و گفت‌و‌گو کرد.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *