عثمان دمبله برای هفتمین بار در بارسا مصدوم شد/فـرانسـوی شکننده

خبر مصدومیت عثمان دمبله برای هواداران بارسلونا اصلا عجیب نیست و تقریبا غیبت‌های او در دیدارهای این تیم عادی شده است. او که به تازگی مصدومیت پنج هفته‌ای را پشت سر گذاشته بود بار دیگر در تمرینات روز جمعه تیمش مصدوم شد و دیدار برابر ختافه را نیز از دست داد. ستاره جوان فرانسوی در ابتدای فصل و در دیدار برابر بیلبائو از ناحیه عضله ران پای چپ دچار پارگی خفیف شد و بیش از یک ماه از میادین دور بود. با گذشت این زمان، او به تمرینات برگشت و قرار بود در دیدار برابر ختافه در ترکیب آبی‌اناری‌ها قرار گیرد اما روز جمعه در تمرین دچار مشکل شد و پس از معاینه پزشکان مشخص شد که همسترینگ پای چپش دچار آسیب شده و او نمی‌تواند برای تیمش به میدان برود. هنوز شدت مصدومیت و زمان دوری او از ترکیب تیم مشخص نشده اما با توجه به اینکه مجددا در همان پای چپ دچار مشکل شده به نظر نمی‌رسد خیلی زود بتواند به مرز آمادگی برسد.

غیبت در ۴۰ درصد بازی‌ها

بارسا دو سال پیش برای خرید او ۱۲۰ میلیون یورو هزینه کرد اما در همان ابتدای ورودش دچار مصدومیت شد و بیش از ۱۰۰ روز خانه‌نشینی را تجربه کرد تا اینکه بالاخره توانست نخستین بازی‌اش برای کاتالان‌ها را انجام دهد. این طولانی‌ترین مصدومیت او در مدت حضورش در نوکمپ است. پس از آن دمبله ۶ بار دیگر هم با آسیب‌دیدگی روبه‌رو شده و در مجموع بیش از ۲۵۰ روز از تمرینات دور بوده است.

در مجموع او در بیش از دو فصلی که در بارسا حضور داشته تنها ۶۷ بازی انجام داده و ۴۶ مسابقه را به دلیل مصدومیت از دست داده که تقریبا تنها در ۶۰ درصد بازی‌های تیمش حضور داشته و مابقی را از دست داده است. دمبله در این مدت از ناحیه مفصل ران، عضله پای چپ، مچ پای چپ و همسترینگ پای راست دچار آسیب شده است. او که پس از جدایی نیمار و انتقال او به پاری‌سن‌ژرمن از دورتموند خریداری شد، قرار بود جای خالی این ستاره برزیلی را پرکند اما مصدومیت‌های پیاپی و همچنین بی‌انضباطی‌هایش باعث شده تاثیرگذاری زیادی نداشته باشد و اگرچه توانایی‌های فنی زیادی دارد اما در مقاطع حساس تیمش را تنها گذاشته است.

آخرین مصدومیت او که در ابتدای فصل رخ داد هم حاشیه‌های زیادی داشت و خشم سران باشگاه را برانگیخت. او در دقیقه ۸۱ دیدار برابر بیلبائو در سن‌مامس که با شکست بارسا همراه بود دچار مصدومیت شد اما به دلیل اینکه والورده هر سه تعویض خود را انجام داده بود، تا پایان بازی در زمین باقی ماند. در جریان بازی مشخص بود که او در پای خود دچار مشکل است اما پس از مسابقه و زمانی که پزشکان تیم در مورد مصدومیتش سوال می‌کنند پاسخ می‌دهد مشکل خاصی نیست و تنها کمی گرفتگی عضلات است که با ریکاوری برطرف می‌شود.

پزشکان روز شنبه و فردای مسابقه باز هم از ستاره فرانسوی خواستند که برای اطمینان از اینکه مشکل خاصی ندارد یک تست پزشکی بدهد اما او باز هم می‌گوید ضرورتی ندارد. دلیل این همه امتناع از دادن تست پزشکی هم این بود که او برای تعطیلات برنامه‌ریزی کرده بود تا به فرانسه برگردد و نمی‌خواست برنامه‌اش به هم بریزد. در بازگشت از تعطیلات و زمانی که روز دوشنبه به تمرینات بر می‌گردد آسیب‌دیدگی‌اش تایید می‌شود.

از سوی دیگر یکی از دوستان نزدیک به دمبله می‌گوید که او از تعداد زیاد مصدومیت‌هایش در بارسا خسته شده و دوران سختی را پشت سر گذاشته است. حتی زمانی که با آمادگی کامل در ترکیب قرار می‌گیرد نیز به‌شدت نگران آسیب‌دیدگی مجدد است. حتی در این مورد اخیر هم او از ترس اینکه دوباره به او بگویند که مصدوم شده در تست پزشکی شرکت نکرده است.

سبک زندگی نامناسب

سن و سال پایین او یکی از دلایلی است که باعث شده تا نتواند به خوبی با مصدومیت‌هایش کنار بیاید و تجربه لازم را برای جلوگیری از آسیب‌دیدن ندارد. از سوی دیگر این مشکلات از لحاظ روحی نیز روی او تاثیر گذاشته و سبک زندگی‌اش نیز در این اتفاقات بی‌تاثیر نبوده است. او بارها با تاخیر در تمرینات تیمش حاضر شده و حتی جریمه‌های مالی نیز نتوانسته شب‌نشینی‌های او با دوستانش که بیشتر با بازی‌های کامپیوتری سپری می‌شود را کم کند.

سران باشگاه هم که از این روند خسته شده بودند در تابستان گذشته قصد داشتند بخشی از مبلغ درخواستی پاری‌سن‌ژرمن برای بازگرداندن نیمار به بارسا را با واگذاری او به این تیم جبران کنند اما درنهایت این وینگر فرانسوی راضی به این انتقال نشد تا پروژه بازگرداندن نیمار فعلا شکست بخورد.

جالب اینکه جولین استفان، سرمربی سابق او در رن می‌گوید: «زمانی که دمبله زیر نظر من بازی می‌کرد اصلا با چنین مشکلاتی روبه‌رو نبود و حتی یک مسابقه را نیز به دلیل مصدومیت از دست نداد. نمی‌دانم این روزها در زندگی شخصی‌اش چه می‌گذرد که با چنین مسائلی روبه‌رو شده است. »

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *