ماجرای بمبی که هیتلر را نکشت/ تقدیر مرکل از ناکامان ترور

صدر اعظم آلمان در مراسمی به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد تلاش برای ترور آدولف هیتلر شرکت و به افسرانی که در این سوء قصد ناکام شرکت داشتند، ادای احترام کرد. آنگلا مرکل در مراسم یادبود افسرانی که تلاش کردند آدولف هیتلر را ترور کنند، گفت:     «این افسران با پیروی از وجدان‌شان، ثابت کردند که وطن‌دوستان واقعی هستند.»
گروهی از افسران ارتش آلمان به رهبری سرهنگ «کلاوس شنک گراف فون اشتاوفن‌برگ» تلاش کردند تا آدولف هیتلر را در ۱۹۴۴ به قتل برسانند تا با پایین‌کشیدن حزب نازی از قدرت با متفقین صلح کنند.
مرکل در مراسم یادبود این افسران گفت: «با پیروی از وجدان‌شان، آنها ثابت کردند که وطن‌دوستان واقعی هستند. آنها از ما می‌خواهند که هوشیار باشیم و با نژادپرستی و ناسیونالیسم در تمام اشکالش مقابله کنیم.»
اشتاین مایر، رئیس‌جمهوری آلمان هم در مراسم قدردانی از این افسران گفت که در آن دوران مقاومت زیادی وجود نداشت اما افراد شجاعی بودند که چشم خود را بر آن‌چه می‌گذشت نبستند و انسانیت‌شان را حفظ کردند.
طرح کشتن هیتلر براساس طرحی اجرا شد که با عنوان عملیات «والکوره» شناخته می‌شود و براساس آن فون اشتاوفن‌برگ با حمل کیفی که بمبی در آن‌جا سازی شده بود در جلسه‌ای که هیتلر و چندین مقام حزب نازی حضور داشتند، شرکت کرد. این جلسه در تاریخ ۲۰ ژوئیه ۱۹۴۴ برگزار شد. برنامه این‌طور طراحی شده بود که فون اشتاوفن‌برگ کیف حامل بمب را در نزدیکی هیتلر قرار دهد و بعد با عذرخواهی از حاضران به دستشویی برود و آن‌جا دستگاهی را روشن کند که باعث انفجار بمب شود. برنامه درست پیش رفت و بمب منفجر شد و چهار افسر نازی را کشت اما هیتلر تنها جراحات سطحی برداشت و از این سوء قصد جان سالم به در برد. فون اشتاوفن‌برگ و یارانش در عرض چند ساعت پس از انفجار اعدام شدند و حدود ۵‌هزار نفر در جریان تصفیه نیروهای ارتش توسط هیتلر جان‌شان را از دست دادند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *