معرفی نمایش/کسوف؛استیصال در آغوش جنگ


سایت بدون – ‌نمایش «کسوف» ایوب آقاخانی که نسیم ادبی و حمیدرضا آذرنگ در آن ایفای نقش می‌کنند داستان عشق و دردی است که در بحبوحه جنگ اتفاق می‌افتد و راوی یک مرد افغان است که همزمان با جنگ افغانستان و آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق به ایران می‌آید و با دختری به‌نام ثریا ازدواج می‌کند و بعد از مدتی که کارت اقامت او در ایران باطل می‌شود تصمیم می‌گیرد به همراه همسر خود به کشورش برگردد اما مشکلاتی گریبان او را می‌گیرد که مجبورش می‌کند در منطقه صفر مرزی چادر بزند.
در سراسر این نمایش که در بستر جنگ اتفاق می‌افتد و ماجراهایش شکل می‌گیرند، گزاره‌هایی همچون مهاجرت مطرح می‌شود و شرایط دشوار زیست اجتماعی یک تبعه افغان در ایران که هیچ نمی‌خواهد جز آسایش و زندگی. در روابط این زن و مرد و آنچه آنها را در بزنگاه‌های مختلف داستان بالا و پایین می‌کند وجه انسانی رابطه این دو علیحده‌تر از همه چیز پیش‌روی مخاطبی قرار می‌گیرد که خود را درگیر زندگی از هم گسسته و پریشان دو آواره می‌بیند و با آنها همذات پنداری می‌کند و نگران سرنوشت آن‌هاست.
در واقع این نمایش را باید، روایت درد دانست و استیصالی که از ابتدا تا انتهای آن، شخصیت‌های اصلی‌اش را لحظه‌ای وانمی‌گذارد تا به جهانی بدون جنگ فکر کنند و حتی رؤیایی برای آن داشته باشند. متن، متن بسیار موفق و به اصطلاح روپایی است که مخاطب را لحظه‌ای به حال خود رها نمی‌کند و بازی‌ها نیز در این نمایش، بسیار قابل قبول و پخته از آب درآمده‌اند و هیچ‌ جزئی از آنها زیاده یا سوار بر متن نیست. نمایش با سؤال و جواب بازجو و شخصیت «میمند» شروع می‌شود و آذرنگ که سال‌هاست نشان داده در خلق یک شخصیت متفاوت موفق عمل می‌کند و این نبوغ را با لحن و لهجه مناسب و به‌اندازه در خدمت شخصیت قرار می‌دهد این بار هم از این عهده برآمده و توانسته شخصیت ساده مرد افغان را درست به تصویر بکشد. نسیم ادبی هم در موفق‌ترین شکل ممکن بازی درست و به اندازه‌ای ارائه می‌دهد تا در نهایت «کسوف» نمایشی شود که می‌توان آن را به دیگرانی پیشنهاد داد. این نمایش را می‌توانید در پلتفرم‌هایی مثل فیلیمو تماشا کنید.‌

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *