معرفی کتاب /بازار گرمی در هنر چیست؟

سایت بدون -در سال‏های اخیر مسئله ‏ی اقتصادِ هنر سوژه ‏ی جذابی برای مخاطبانِ هنر در ایران بوده و سال‏ به‏ سال که رویدادی مثلِ حراجِ تهران با فروش‏های بالا رکورد می‏زند، این بحث شکل می‏گیرد که ارزشِ این آثار به کیفیت‏شان است یا صرفا با یک بازارگرمی طرف هستیم؟ این پرسش پاسخِ روشنی ندارد و از زوایای متعددی می‏شود به آن نگاه کرد و جزئیات‏اش را سنجید. اما کتابِ «بازارگرمی در هنر» دریچه‏ ای خوب برای ورود به این بحث است و خواننده را با اطلاعات اولیه و سازوکار عرضه‏ی هنر به مخاطب معرفی می‏کند و جزئیات هر کدام‏شان را تا حدی نشان می‏دهد. کتاب «بازارگرمی در هنر» با هدف کمک به درک هنر معاصر نگاشته شده و با استقبال مخاطبان و منتقدان روبه‏ رو شده است. گریسن پری دنیای هنر معاصر را سرزمین عجایبی می‏داند که همه، از هنرمند تا مخاطب، می‏کوشند راه خود را در آن بیابند. 

نکته‏ ی جذابِ این کتاب زاویه ‏دیدِ نویسنده‏ ی آن است که خواننده را با گزارشی نزدیک به واقعیت مواجه می‏کند. پری از محبوب‏ترین و مشهورترین هنرمندانِ معاصر انگلیسی‏ست که در مهم‏ترین موزه‏ ها و گالری‏ های‏ انگلستان نمایشگاه برگزار کرده است. او در این کتاب بدیهی‏ترین مسائل دنیای هنر معاصر را از دیدگاه خاص خود مطرح کرده است و با رویکردی طنزآمیز به پرسش‏هایی بنیادین پرداخته است:

-هنر معاصر چیست و چگونه باید با آن روبه‏ رو شد؟  معیارهای داوری کیفیت چیست؟ هنرمند معاصر کیست؟ همه‏‏ی علاقه‏مندان هنر، از هر گروه و طبقه و پیشه – هنرمند، هنرآموز، هنردوست و هر آنکه درباره‏ی هنر معاصر کنجکاو است- مخاطب این کتاب‏اند. کتابی که سعی می‏کند به پرسش‏هایی اساسی پیرامونِ هنر معاصر پاسخ دهد و دریچه‏ای باشد برای درکِ بهترِ هنر معاصر و تمایزش با آثاری غیر‏هنری. نشر نو این کتاب را با قیمتِ ۲۲هزارتومان منتشر کرده است.

نویسنده کتاب پیش‌رو، متولد سال ۱۹۶۰ در چلمزفورد، یکی از شهرهای استان اسکس انگلستان است. او کودکی و جوانی خوبی نداشته و به دلیل ترک خانواده توسط پدرش، ناچار به تحمل ناپدری در خانه شد. در سال ۱۹۷۹ که خانه را برای رفتن به دانشگاه ترک می‏کرد،‏ ناپدری‏اش به او گفت هرگز به خانه برنگردد. به همین دلیل دوران خانه‏به‌‏دوشی و فقر کامل او شروع شد. او در سال‏های بعدی زندگی‏اش مشغول آموختن و آزمودن بود و هنر سفالگری را یاد گرفت. او که در سفالگری به شیوه کاملا سنتی و طراحی و بافت پرده‏های نقشباف روایی فعال است، مسائل سیاسی و اجتماعی جهان و کشورش را در کنار موضوعات مربوط به هنر معاصر، محور آثار و نظرات خود قرار داده است.

از دید گریسن پری دنیای هنر چون سرزمین عجایبی است که همه از هنرمند گرفته تا مخاطب، سعی دارند راه خود را در آن پیدا کنند. کتاب «بازارگرمی در هنر» هم سفری به همین سرزمین عجایب است. هنر معاصر مقوله‏ای مبهم و گیج‏کننده است. نویسنده در این کتاب بدیهی‏ترین مسائل دنیای هنر معاصر را از دیدگاه خود مطرح کرده است؛ همچنین پرسش‏هایی بنیادی از این قبیل که هنر معاصر چیست و چگونه باید با آن روبه‏رو شد. اولین‌بار کتاب «بازارگرمی در هنر» در سال ۲۰۱۴ چاپ شد و دربرگیرنده درس‏گفتارهایی است که با بیان پری در سال ۲۰۱۳ از رادیو بی‏بی‏سی پخش شد. او این درس‏گفتارها را با هدف کمک به درک هنر معاصر در چهار جلسه ارائه کرده است. عناوین این چهار جلسه به ترتیب عبارت است از: «دموکراسی بدسلیقه است»، «شلاق و مرز»، «عصیانگر عزیز، خوش آمدید!» و «و در دنیای هنر خودم را پیدا کردم». 

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *