معرفی کتاب /خیابان کاتالین؛داستان سه خانواده در بوداپست


ماگدا سابو، نویسنده اهل کشور مجارستان است که در‌ سال٢٠٠٣ توانست جایزه ادبی «فمینا» را دریافت کند. او ابتدا شاعر بود ‏و دو دفتر شعر هم منتشر کرد که توانست جایزه‌ای هم برای آن دریافت کند، اما در دوران حاکمیت رژیم کمونیستی، سابو را دشمن ‏حزب کمونیست خواندند و این جایزه از او پس گرفته شد! بسیاری «خیابان کاتالین» را اثری اتوبیوگرافی از این نویسنده مجار ‏می‌دانند. ماگدا در ‌سال ١٩١٧ متولد شد. او در دانشگاه دبرسن لاتین و مجارستانی خواند و در زمان جنگ جهانی دوم مشغول ‏تدریس و معلمی بود. در‌ سال ١٩۴٧ دو کتاب شعر به نام‌های «بره» و «بازگشت به انسان» از او منتشر شد که جایزه بامگارتنز ‏را برای او به ارمغان آورد. نخستین رمانش، «فرکسو» در‌ سال ١٩۵٨ منتشر شد و مدت کوتاهی پس از آن «بچه آهو» را چاپ کرد. ‏در ‌سال ١٩۵٩ جایزه «یوژف آتیلا» را برد و پس از آن چندین رمان دیگر نوشت؛ ازجمله «خیابان کاتالین» (١٩۶٩)، «چاه ‏قدیمی» (١٩٧٠) و «شهر ممنوعه» (١٩٨٧). سابو در عین حال در زمینه‌های دیگری مثل ادبیات کودکان نیز فعال بود و متونی ‏غیرداستانی هم نوشته است. او یکی از اعضای آکادمی علوم اروپا بود که سرانجام در همان شهر زادگاهش درحالی‌که کتابی به دست ‏داشت، در‌ سال ٢٠٠٧ از دنیا رفت. رمان «شهر ممنوعه» از این نویسنده با ترجمه فریبا ارجمند و رمان «در» او با ترجمه ‏نصراله مرادیانی در ایران منتشر شده است. ‏

ماگدا سابو در خیابان کاتالین روابط انسانی را در تصویری بزرگ روایت می‌کند و سرنوشت سه خانواده را، که زمانی در خیابان کاتالین در شهر بوداپست همسایه‌های دیواربه‌دیوار هم بودند، در طول سه دهۀ متلاطم تاریخی به تصویر می‌کشد. (نیویورک تایمز)

|      ماهیت گمراه‌کنندۀ زمان همراه با خطاها و گسست‌ها و سکوت‌ها مضمون مسلط رمان است که در دو بخش «جاها» و «آنات و برش‌هایی از اتفاقات» به قلم درآمده است. (آیریش‌تایمز)

|      رمان سابو عمیقا در معنای وطن یا زندگی در وطن غور می‌کند، در جهانی که این مفهوم در آن فرو می‌پاشد و به ویرانۀ خود بدل می‌شود.

مطلب پیشنهادی

جهان گردی/ روستای هابیتون؛ جایی برای اربابان حلقه

سایت بدون – علاقه‌مندان به فیلم ارباب حلقه‌ها، روستای هابیتون را خوب می‌شناسند. این روستا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *