مغز متفکری که تن هاخ برای منچستریونایتد می خواهد/ دکلان رایس کیست؟


سایت بدون – در تمام پادکست‌های فوتبالی و برنامه‌های رادیویی مربوط به بازی‌های وستهم یک جمله تکرار می‌شود. وقتی بحث دکلان رایس می‌شود، یک نفر می‌گوید: «می‌دانستم خوب است اما نه تا این حد.» شاید بالاخره چند بازی او دیده شود و این کلیشه پایان یابد اما احتمالاً او باید به یکی از بزرگترین باشگاه‌های جهان برود تا به طور کامل شناخته شود.
رایس بدون شک آماده این انتقال است. رسانه‌ها خبر داده‌اند منچستریونایتد مدت‌ها او را تحسین می‌کرده، حداقل تا قبل از آمدن اریک تن هاخ و دلایل خوبی هم برای این علاقه وجود دارد. او تمام ویژگی‌های یک هافبک دفاعی مدرن را دارد، یک بازیکن طراح با توانایی فنی بالا برای اینکه تیم را با تغییرات تاکتیکی لیگ برتر منطبق کند.
رایس در تساوی ۲-۲ وستهم مقابل منچسترسیتی هم ستاره تیمش بود. او همواره یک بازیکن ویران‌کننده دفاعی بوده و اگر چه آمار تکل و مداخله‌اش در بازی حریف عالی است، اما این ویژگی بیشتر به خاطر چهارچوب انگلیسی و قرار گرفتن در قلب تیم دیوید مویس به چشم آمده. در واقع، رایس خیلی بیشتر از یک هافبک تدافعی است هرچند نباید این ویژگی نادیده گرفته شود. هافبک‌های بسیار کمی هوش موقعیت‌یابی و مشارکت او را دارند که اجازه می‌دهد در موقعیت‌های ۵۰-۵۰ وضعیت را به سود تیمش تغییر دهد و بتواند توپ را از فضاهای شلوغ درآورد.
با مجموع ۳۸۴ تکل جزو بهترین هافبک‌های لیگ برتر انگلیس به حساب می‌آید اما خیلی از فعالیت‌های دفاعی‌اش در آمار محاسبه نمی‌شود. جمع و جور کردن توپ‌های سرگردان و بلوکه کردن پاس‌های عمقی در جایی به حساب نمی‌آید.

یک تخصص کمیاب
رایس ویژگی‌های بیشتری دارد، او یک تخصص کمیاب دارد و آن سرعت بخشیدن به ضرباهنگ هجومی تیم از انتهای خط میانی است. فابینیو و رودری در این ویژگی سرآمد هستند؛ نوع جدیدی از هافبک‌های شماره ۶ که باید آماده راه‌اندازی حمله در هر زمان ممکن باشند.
این یعنی پاس‌های عمودی شکننده خطوط همچنین دریافت و ارسال توپ در شرایط سخت زیر فشار حریف بخصوص بلافاصله بعد از گرفتن توپ. آنچه فابینیو، رودری و رایس را از بقیه متمایز می‌کند، بازیخوانی شاخص یا تکل‌های تمیز و مفید است که جلوی ضدحمله حریف را می‌گیرد و برعکس زمینه حمله دوباره تیم خودی را فراهم می‌کند.
این فرق یک هافبک دفاعی خوب با یک نخبه واقعی است و هیچ وقت به اندازه سال ۲۰۲۲ اهمیت پیدا نکرده. در لیگ برتر انتقال توپ در دفاع و حمله از بیشترین اهمیت برخوردار است؛ در عصر بلوک‌های به‌شدت فشرده و سازمان یافته، فضا معمولاً جایی پیدا می‌شود که توپ در حال گردش است و بازیکنان در حرکت رو به جلو در شلوغی نمی‌توانند کار خودشان را بکنند.

یکی مثل رایس
بنابراین داشتن بازیکنی مثل رایس که بتواند در حرکت حریف مداخله کند، از قدرتش برای مقابله با پرس حریف استفاده کند و بتواند با چند ضربه یک پاس خوب برای مهاجمان فراهم کند، برای نوع فوتبال پرفشاری که تن هاخ می‌خواهد به منچستریونایتد بیاورد، بی‌قیمت است.
رایس همچنین یک دریبل‌زن عالی است و می‌تواند با حمل توپ فوق‌العاده توپ را به دروازه حریف نزدیک کند که این هم خاصیتی حیاتی برای شماره شش مدرن محسوب می‌شود و دقیقاً همان چیزی است که تن هاخ برای عبور از یک دیوار دفاعی به آن نیاز دارد. با ۱۵۷۵ حمل توپ در لیگ برتر نهم است و در رده‌بندی مسافت طی شده به سمت جلو با ۶۳۱۵ متر چهارم است. این آمار یک مغز متفکر نخبه با توانایی کلاس جهانی در پاس دادن و دریبل زدن است.
جای تعجب است که باشگاه‌های بیشتری به جذب او علاقه نشان نداده‌اند و منچستریونایتد هم تا به حال اقدامی نکرده. اما رایس سال به سال بهتر می‌شود و در اینکه دنیا به او توجه کند، تأخیر افتاده.
او نقش مهمی در عملکرد خوب تیم مویس در این فصل داشته که تا نیمه‌نهایی لیگ اروپا بالا رفته، خط دفاعی تیم را سامان بخشیده و بیشتر ضدحملات با طراحی او صورت گرفته. او این روزها بیش از همیشه مورد توجه استعدادیاب‌های تیم‌های بزرگ اروپا قرار گرفته که از رشد اعجاب‌انگیز یک فوتبالیست کامل در تیم لندنی شگفت‌زده شده‌اند.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «هلو برو تو گلو»

سایت بدون – دو نفر رفیق بودند یکی از یکی تنبل تر در مسیری داشتند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *