منچستر و لیورپول در دو مسیر متفاوت/چند سال نوری اختلاف



سایت بدون – حس و حال آن روز را کارگردان به بهترین شکل به تصویر کشید. سر الکس فرگوسن چهره‌ای غضبناک گرفته بود و سر کنی دالگلیش، چند صندلی آن‌طرف‌تر، چنان لبخندی داشت که انگار تنها با جراحی می‌شد از روی صورتش برداشت.
دو شوالیه. دو دشمن قدیمی. دو چهره اسطوره‌ای منچستر یونایتد و لیورپول. احساسات این دو بیانگر مسیری بود که دو باشگاه در پیش گرفته‌اند.
نبرد ۲۰۸ام منچستر یونایتد و لیورپول تبعات خود را داشت و این سؤال را مطرح کرد که آیا اوضاع به همین شکل ادامه می‌یابد؟
شکست پنج بر صفر یونایتد برابر لیورپول چنان سنگین و شرم‌آور بود که حالا طرفداران اوله گونار سولشر کار سخت‌تری برای این پیش رو دارند که از او دفاع کنند و بگویند که او بهترین فرد برای هدایت تیم است.
سولشر در کنار یورگن کلوپ چهره‌ای بی‌روح به خود گرفته بود. کلوپ مرتباً در کنار زمین می‌ایستاد،و حتی برای یک لحظه هم راضی نبود. او حتی زمانی که تیمش پنج گل زده بود هم مرتباً به بازیکنانش می‌گفت چه کار کنند. اما سولشر روی صندلی‌اش مبهوت نشسته بود و انگار گم‌ شده بود.
لیورپول در این بازی، از هر جهت چندین سال نوری از منچستر یونایتد جلوتر بود. از نظر مدیریت، مربیگری، سازماندهی و تاکتیک.
کلوپ در شش سال حضور در لیورپول، تیمی قدرتمند ساخته و لیگ قهرمانان و لیگ برتر را هم فتح کرده است، اما یونایتد اینگونه نبوده است.
فاصله دو تیم بسیار زیاد است. لیورپول با چلسی و منچستر سیتی بر سر قهرمانی رقابت می‌کند و یونایتد فقط باید امیدوار باشد که در جمع چهار تیم برتر لیگ قرار بگیرد.
اما آیا اوضاع باید اینطور باشد؟
تیم یونایتد پر است از بازیکنان بااستعداد. سولشر ۴۰۰ میلیون پوند خرج تیمش کرده است، اما آیا آنها به لیورپول نزدیک هستند؟ با این بازی که جوابش مشخص است.
برنامه تاکتیکی سولشر انگار به این ترتیب بود که تنها امیدوار است یکی از بازیکنان تهاجمی تیمش، کاری انجام دهد. او تنها امید داشت. یونایتد هیچ ساختار یا شکل مشخصی نداشت.
سولشر بازیکنان خوب زیادی دارد، ولی نمی‌تواند با آنها تیمی منسجم بسازد. اما تیم رقیب دقیقاً همان چیزی است که یونایتد نیست.
گل دیوگو ژوتا که نتیجه را دو بر صفر کرد را باید دوباره دید. هری مگوایر و لوک شاو به هم برخورد کردند و ترنت الکساندر-آرنولد توانست سانتری بی‌نقص برای این بازیکن پرتغالی بفرستد. زوج دفاعی یونایتد در تیم ملی انگلیس قابل اتکا بوده‌اند اما در تیم باشگاهی‌شان نه.
مدیران یونایتد از سولشر حمایت می‌کنند. جیدون سانچو ۷۳ میلیون پوندی روی نیمکت بود و پل پوگبا ۸۹ میلیون پوندی در نیمه دوم به زمین رفت و ۱۵ دقیقه بعد به دلیل تکل بسیار بد روی پای نبی کیتا، اخراج شد.
لیورپول به یونایتد رحم نکرد. این اولین بار پس از فوریه ۱۹۵۵ و باخت به منچستر سیتی با مت بازبی بود که یونایتد در خانه پنج گل می‌خورد و گلی نمی‌زد.
لیورپول فصل گذشته با مشکل مصدومیت بازیکنان و از دست دادن آمادگی دست و پنجه نرم می‌کرد. اما آنها حالا به اوج برگشته‌اند. این همان لیورپولی بود که در فصل ۲۰-۲۰۱۹ با قاطعیت قهرمان شد. این بار اوضاع فرق دارد و چلسی و منچستر سیتی نمی‌گذارند لیورپول به این راحتی خود را جدا کند. اما لیورپول تیمی مدعی خواهد بود.
در داخل میدان، صلاح بازیکنی بی‌رقیب به نظر می‌رسد. او را حالا می‌توان بهترین بازیکن دنیا دانست. او بازیکنی مهارنشدنی است و با هت‌تریکی که انجام داد، برای دهمین بازی پیاپی گل زد.
لیورپول بازیکنان درخشانی دارد، اما آنها کنار هم می‌توانند خوب کار کنند و یکپارچه باشند.
یونایتد هم بازیکن بااستعداد کم ندارد، اما هیچ چیز آنها را به هم متصل نمی‌سازد. این کاری است که مربی باید انجام دهد و در حال حاضر، به نظر نمی‌رسد سولشر از عهده این کار برآید.
اما کلوپ دارد تمام تصمیمات بزرگ را به‌درستی می‌گیرد. وقتی پیش از بازی ترکیب دو تیم منتشر شد، مشخص شد فابینیو تأثیرگذار به دلیل مصدومیت غایب است و کلوپ هم سادیو مانه را نیمکت‌نشین کرده تا به ژوتا بازی بدهد. ابراهیما کوناته ۳۵ میلیون پوندی هم به یوئل ماتیپ ترجیح داده شده بود.
بسیاری از این ترکیب تعجب کردند. اما ژوتا گل زد و درخشان بود و کوناته کنار ویرجیل فن‌دایک عالی کار کرد. البته کوناته دیدارهایی سخت‌تر از این را پیش رو خواهد داشت.
از کلوپ و تیمش ستایش فراوانی شد، اما موضوع داغ در میان طرفداران یونایتد این است که آینده سولشر چطور خواهد شد و اینکه آیا مربی منچستر یونایتد می‌تواند واکنش مناسبی به این شکست داشته باشد؟
عجیب نبود که بسیاری از طرفداران، بین دو نیمه ورزشگاه را ترک کردند. وقتی در دقیقه پنجم نیمه دوم، صلاح نتیجه را پنج بر صفر کرد، موج دوم تماشاگران هم از ورزشگاه رفتند.
یونایتد هشت روز پیش که با نتیجه چهار بر دو به لستر سیتی باخت، فاجعه‌بار بازی کرد. اما این نمایش آنها خیلی بدتر بود و بسیار آسیب‌زننده‌تر. مدت زیادی طول خواهد کشید تا یونایتد این شکست را فراموش کند. در آن صورت هم هواداران لیورپول نتیجه این بازی را به آنها یادآوری خواهند کرد.
پیش از بازی، این بحث مطرح بود که دیدار مقابل رقیبی قدرتمند، باعث می‌شود سولشر و بازیکنان یونایتد خوب کار کنند اما آنها مقابل این چالش فروپاشیدند.
سولشر در سومین فصلی که از ابتدا روی نیمکت یونایتد می‌نشیند، حالا تحت فشار بیشتری است. مدیران یونایتد از او حمایت می‌کنند، اما پس از شکست هولناک مقابل لیورپول، آیا شنیدن خبر اخراج سولشر عجیب خواهد بود؟
البته، اخراج سولشر کار راحتی است اما مسأله سخت‌تر، یافتن جانشینی باکیفیت است.
آنتونیو کونته هست، اما او دستمزد بالایی می‌گیرد و سر و کار داشتن با او سخت است. موریسیو پوچتینو در پاری‌سن‌ژرمن است. بهترین گزینه‌ها هم در لیورپول، منچستر سیتی و چلسی حضور دارند. هم کلوپ و هم گواردیولا پیش‌تر در لیست یونایتد بودند، اما این باشگاه نتوانست آنها را جذب کند و آنها به رقبای بزرگشان پیوستند. توماس توخل هم کمتر از یک سال است که مربی چلسی شده، اما فاتح لیگ قهرمانان شده است.
به این ترتیب به نظر می‌رسد مدیران و تیم یونایتد، راهشان را گم کرده باشند.
حالا مسأله این است که سولشر تا چه زمانی پشت سکان هدایت یونایتد می‌ماند، به این امید که سرانجام، مسیری را پیدا کند.

فیل مک‌نالتی
منبع: BBC

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *