مهم‌ترین رویارویی فصل لیگ جزیره / پپ – کلوپ در سخت‌ترین بازی دنیا

سایت بدون – لیورپول امروز راهی ورزشگاه اتحاد می‌شود تا یکی از حساس‌ترین و هیجان‌انگیزترین مسابقات این فصل لیگ جزیره را برابر منچسترسیتی برگزار کند. اگر روزگاری رویارویی منچستریونایتد با آرسنال و سپس چلسی مهم‌ترین دیدار فصل نامیده می‌شد و تا حدی تکلیف قهرمانی را مشخص می‌کرد، در سال‌های اخیر لیورپول و سیتی هستند که حساب خود را از سایر بزرگان فوتبال انگلیس جدا کرده‌اند و مدعیان فتح لیگ لقب گرفته‌اند. فصل پیش پپ گواردیولا برابر لیورپولی که فوق‌العاده آماده بود، توان رقابت نداشت و خیلی زود تسلیم قدرت حریف شد اما حالا فرصت خوبی دارد تا انتقام ناکافی فصل قبل را از تیم کلوپ بگیرد.

آغاز عصر جدید

اول سپتامبر سال ۲۰۰۸ نقطه عطفی در تاریخ سیتی بود. آنها فصل را با مالکیت تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر سابق تایلند آغاز کردند اما در این روز اعلام شد که یک شرکت سرمایه‌گذاری از ابوظبی در ازای ۲۰۰ میلیون پوند این باشگاه را خریده است. چندساعت بعد و دقایقی پیش از پایان مهلت نقل‌وانتقالات لیگ برتر، آنها روبینیو را از رئال‌مادرید خریدند و این آغاز یک عصر جدید در تاریخ سیتی‌زن‌ها بود. جیمی کاراگر، مدافع سابق لیورپول و کارشناس فوتبال درباره این اتفاق می‌گوید: «پیش از این چنین اتفاقی را در چلسی هم شاهد بودیم اما اوضاع آنها متفاوت بود. آبی‌ها زمانی که آبراموویچ این باشگاه را خرید در بین ۴تیم برتر لیگ بودند اما سیتی تیمی میانه جدولی بود و تصور اینکه بتواند در بین مدعیان قرار بگیرد کمی دشوار به‌نظر می‌رسید. آنها شروع به خرید بازیکنان جدید کردند و با هدایت مارک هیوز به تیم بهتری تبدیل شدند. ما در لیورپول از بین مدعیان قهرمانی فاصله گرفته بودیم و بیشتر به حضور در جمع ۴تیم برتر فکر ‌کردیم. یونایتد و چلسی دو تیم قدرتمند آن زمان بودند و قدرت گرفتن سیتی بیشتر به ما و آرسنال لطمه می‌زد.»
سیتی به‌تدریج بهتر شد تا اینکه در آخرین روز فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱ یک قهرمانی دراماتیک را در لیگ جشن گرفتند و این آغاز دوران طلایی سیتی بود. برای لیورپول اما اوضاع اصلا خوب پیش نمی‌رفت؛ رافا بنیتز و رو هاجسون در این تیم نتوانستند انتظار چندین ساله برای فتح لیگ را به‌پایان برسانند و کنی دالگلیش اسطوره باشگاه نیز روی نیمکت تیم موفقیت چندانی نداشت.
برندان راجرز اما تیم را در بهار ۲۰۱۴ در آستانه نخستین قهرمانی در لیگ برتر قرار داد. ۹ پیروزی پیاپی آنها را در کورس نشانده بود و نوبت به مصافی حساس با اصلی‌ترین رقیب، یعنی سیتی رسیده بود. لیورپول با برتری در این مسابقه و در فاصله ۴ هفته تا پایان می‌توانست امید بیشتری به قهرمانی داشته باشد و درنهایت هم این مسابقه مهم را ۳ بر ۲ برد اما این پایان کار نبود؛ لغزش جرارد در دیدار هفته آخر برابر چلسی باعث شد سیتی باز هم در هفته پایانی جشن قهرمانی بگیرد.
یک‌سال بعد راجرز از آنفیلد رفت و دوران یورگن کلوپ در باشگاه آغاز شد. اگرچه تیم او در پایان فصل نخست هشتم شد، نشانه‌هایی از پیشرفت در قرمزها دیده می‌شد که مهم‌ترین نمونه آن برتری ۴ بر یک برابر سیتی در ورزشگاه اتحاد بود. سیتی با گواردیولا به قدرت اصلی لیگ تبدیل شده بود و در سال ۲۰۱۸ با رکورد تاریخی کسب ۱۰۰ امتیاز قهرمان شد. با این‌حال قرمزها نخستین تیمی بودند که شاگردان پپ را در آن فصل شکست دادند. برتری ۴ بر ۳ در آنفیلد نخستین شکست سیتی در لیگ بود و سپس دو تیم در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان به‌مصاف هم رفتند. درهمان بازی رفت در آنفیلد لیورپول ۳ گل زد و درمجموع دو مسابقه ۵ بر یک پیروز شدند. حالا آنها به‌خوبی این اعتمادبه‌نفس را به‌دست آورده بودند که توان رقابت با سیتی برای قهرمانی در لیگ را دارند؛ رقابتی که همچنان در سال‌های اخیر ادامه داشته و فصل پیش به نخستین قهرمانی کلوپ و شاگردان در لیگ پس از ۳۰ سال منجر شد.
 
سخت‌ترین بازی دنیا

با چنین پیشینه‌ای میان دو تیم بی‌دلیل نیست که کلوپ این دیدار را دشوارترین مسابقه در فوتبال دنیا می‌نامد. سیتی فصل را خوب آغاز نکرده و کلوپ با برتری در دیدار امروز در ورزشگاه اتحاد می‌تواند فاصله خود با این رقیب را به ۸امتیاز افزایش دهد. لیورپول که به‌نظر می‌رسید با مصدومیت طولانی‌مدت ویرجیل فن‌دایک با مشکلات زیادی روبه‌رو شود، هر ۵ بازی اخیر خود درتمامی مسابقات را با برد پشت‌سر گذاشته و در شرایط خوبی قرار دارد.
یورگن کلوپ در نشست پیش از این بازی می‌گوید: «مهم این است که ما برنامه خودمان را داریم و به اینکه آنها می‌خواهند چه‌کار کنند فکر نمی‌کنیم. تلاش می‌کنیم با تمام داشته‌هایمان به‌مصاف حریف برویم و بازی شجاعانه‌ای انجام دهیم، در این‌صورت شانس موفقیت خواهیم داشت. با این‌حال باید بگویم کار بسیار سختی را پیش‌رو داریم و رویارویی برابر سیتی دشوارترین مسابقه فوتبال دنیاست. این بازی برای هر دو تیم سخت است، چراکه هر دو فوتبالی در سطح بالا ارائه می‌کنند. خیلی چیزها نسبت به فصل قبل و سال قبل از آن تغییر کرده و نمی‌توان شرایط را با هم مقایسه کرد. تنها هدف ما این است که آماده‌ترین بازیکنان را به زمین بفرستیم و بهترین فوتبال خود را ارائه دهیم.»
لیورپول سه‌شنبه قبل در دیداری پرگل در لیگ قهرمانان با ۵ گل آتالانتا را شکست داد و به‌خوبی مهیای رویارویی با سیتی است و امیدوار است بتواند برای نخستین‌بار از نوامبر ۲۰۱۵ در زمین این تیم در لیگ به برتری برسد: «در انگلیس و با وجود تمام تیم‌های خوب و رقبایی که پیش‌رو دارید، بیش از هر چیز باید مراقب سیتی باشید. آنها همیشه برنامه خوبی برای بازی دارند و در هر پست بازیکنانی در اختیار دارند که هم از لحاظ فیزیکی و هم تکنیکی می‌توانند تفاوت را در بازی رقم بزنند و برای هر تیمی دردسرساز شوند. آنها همیشه فوتبال تهاجمی و رو به جلو را ارائه می‌دهند اما حتی در ضدحملات هم برنامه دارند و می‌توانند خطرناک باشند. سرعت بازی و قدرت بازی‌سازی آنها بسیار بالاست و اگر شما از فرصت‌های خود برابر این تیم استفاده نکنید، مطمئنا به دردسر خواهید افتاد. یقینا در بازی روز یکشنبه هم فرصت‌های زیادی نخواهیم داشت و باید مراقب باشیم چنین اتفاقی برای ما رخ ندهد.»
مهم‌ترین خرید قرمزها در این فصل بی‌شک دیه‌گو ژوتا از ولورهمپتون بوده که خیلی زود توانست ارزش خود را در این تیم نشان دهد. او حالا مثلث هجومی لیورپول را قوی‌تر از قبل کرده و تهدیدی جدی برای جایگاه فرمینو در خط حمله محسوب می‌شود. هت‌تریک او در آخرین مسابقه تیم در لیگ قهرمانان باعث شد غیبت نفراتی چون فابینیو، تیاگو و فن‌دایک حس نشود.

 مشکل در گلزنی

چهار سال و نیم از حضور گواردیولا در سیتی می‌گذرد و او در این مدت چالش‌های زیادی را پیش‌رو داشته است. او در دو فصل اخیر با مشکلات زیادی در خط دفاعی تیمش روبه‌رو بوده و هنوز نتوانسته آنها را کاملا رفع کند. این مربی اسپانیایی در تابستان سراغ ناتان آکه و روبن دیاز رفت و نزدیک به ۱۰۰ میلیون یورو برای خرید آنها هزینه کرد اما هنوز تیمش شرایط ایده‌آلی ندارد و امتیازات زیادی را در شروع فصل از دست داده است. قرار گرفتن در رتبه دهم جدول برای تیمی پرستاره همچون سیتی اصلا آغاز خوبی نیست اما مسلما در ادامه مسابقات دوباره به بالای جدول برمی‌گردند.
در هفته‌های اخیر گواردیولا توانسته نتایج بهتری با تیمش بگیرد و در ۸ بازی اخیر خود در تمام مسابقات بدون شکست بوده و سه مسابقه آخرش را نیز بدون دریافت گل برده است. این نخستین‌بار از سپتامبر سال قبل است که سیتی در سه مسابقه پیاپی کلین‌شیت می‌کند و این خبری خوب برای هواداران است که امیدوارند مشکلات دفاعی تیم سرانجام به‌پایان برسد. مصدومیت هر دو مهاجم تیم در هفته‌های اخیر باعث شد روند گلزنی تیم با مشکل روبه‌رو شود. آنها در این فصل در ۶ بازی خود تنها ۹ گل زده‌اند و در ۴ بازی اخیر خود در لیگ هم بیش از یک گل نزده‌اند. آخرین‌باری که این تیم در ۵ بازی پیاپی بیش از یک گل نزده بود به ماه مارس ۲۰۰۹ برمی‌گردد.
در این دیدار سرخیو آگرو همچنان غایب خواهد بود اما گابریل ژسوس احتمالا از ابتدا در ترکیب تیمش قرار خواهد گرفت و نفر اول خط حمله تیمش خواهد بود. فرناندینیو و بنجامین‌مندی دیگر غایبان سیتی در این مسابقه خواهند بود ولی گواردیولا می‌تواند با پایان مصدومیت رودری، آیمریک لاپورته و دیاز دوباره از آنها استفاده کند.
فشردگی زیاد مسابقات در این برهه از فصل و کم شدن تعداد تعویض‌ها در لیگ برتر باعث اعتراض هر دو مربی شده و این دو -که برخلاف سایر مربیان تیم‌های رقیب در تاریخ لیگ برتر کمتر با هم دچار تنش و جنگ لفظی بوده‌اند- معتقدند دلیل اصلی مصدومیت‌ها و فشار زیادی که روی بازیکنان وجود دارد، فاصله کم بازی‌ها و تصمیم مدیران لیگ برتر در کاهش تعداد تعویض‌ها در هر مسابقه از ۵ به ۳ است.

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «بی دست و پا»

سایت بدون – دست و پا ابزار انسان برای انجام کار هستند بعضی از انسان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *