میراث کرونا برای آینده بشر چیست؟ /ماسک ابدی

سایت بدون – تصور کنید صبح از خواب بیدار می‌شوید، برای خودتان قهوه درست می‌کنید و بعد از این‌که صبحانه‌تان را میل کردید راهی محل کارتان می‌شوید. آیا این برنامه، همان رویه روزمره این روزهای ماست؟ از زمان شیوع ویروس کووید ــ ۱۹ در جهان میلیون‌ها نفر در حال سازگار کردن خود با «هنجارهای جدید» هستند. بسیاری از افراد به کار از طریق اینترنت عادت کرده‌اند؛ برخی دیگر از جمله کادر پزشکی، کار در کنار امکانات جدیدی از ابزارهای ضدعفونی‌کننده را تجربه می‌کنند و بسیاری هم به دیدن فیلم و سریال معتاد شده‌اند. این افزایش وابستگی به اتوماسیون و ابزارهای دیجیتال، چه اثراتی بر زندگی کنونی ما دارد و آینده ما را چگونه شکل خواهد داد؟ در ادامه به برخی از راه‌های ایجاد رویه‌های جدیدی پرداخته‌ایم که تسریع در اتوماسیون و دیجیتالی شدن شهرها در اثر شیوع ویروس کووید ــ ۱۹ به احتمال زیاد به رویه‌های مرسوم در سال‌های آینده تبدیل خواهد شد. تحول در زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی
لوک لئونگ، مدیر مهندسی پایدار شرکت جهانی معماری، شهرسازی و مهندسی SOM در شیکاگوی آمریکا می‌گوید در هواپیماهای مسافربری برای جلوگیری از انتقال آسان ویروس‌ها تصفیه هوای مناسبی صورت می‌گیرد. لئونگ می‌افزاید می‌توان در سیستم حمل و نقل عمومی نیز از فیلترهایی که در هواپیماها استفاده می‌شود استفاده کرد اما این کار در سیستم حمل و نقل عمومی صورت نمی‌گیرد. به‌گفته لئونگ ممکن است به‌دنبال همه‌گیری کرونایروس، هوای تمیز و پاک در حمل‌ونقل عمومی آینده، اولویت بیشتری پیدا کند. همچنین به احتمال زیاد سیستم حمل‌ونقل عمومی که به طور فزاینده‌ای در حال خودکار شدن است، بیش از گذشته در اتوماسیون گسترده شهری مورد توجه قرار خواهد گرفت. امروزه، شاهد آن هستیم که سفرهای طولانی‌مدت به صورت خودکار صورت می‌گیرند و سیستم‌های هوش مصنوعی در قطارها و متروها به میزان زیادی از تاخیرهای زمانی جلوگیری می‌کنند. استفاده از رویکرد مشابه در سیستم حمل‌ونقل عمومی، می‌تواند در هنگام شیوع بیماری‌های همه‌گیر کارایی بیشتر این سیستم را به همراه داشته باشد.

تحول در هوش مصنوعی، رباتیک و کلان‌داده‌ها
همان‌طور که پیشتر ذکر شد، لحظه‌های دشوار تاریخ فرصت‌هایی را برای ظهور نوآوری‌ها فراهم کرده‌اند. از یک دیدگاه کلی می‌توان گفت هوش مصنوعی، رباتیک و تجزیه و تحلیل داده‌ها نقش مهمی در مبارزه با کووید ــ ۱۹ دارند. این فناوری‌ها در حال تسریع روند کشف دارو هستند، به ارزیابی شیوع ویروس کمک می‌کنند و در بسیاری موارد این امکان را برای متخصصان سلامت فراهم می‌کنند که کار خود را از راه دور یا با ایمنی‌ای که پیش از این امکان‌پذیر نبود، انجام دهند. مثال‌های بی‌شماری وجود دارند که نشان می‌دهد این فناوری‌ها نحوه واکنش جهانی به بیماری‌های همه‌گیر را تغییر داده‌اند: تقاضا برای ربات‌های منتشرکننده پرتو فرابنفش که ویروس‌ها و عفونت‌ها را از بین می‌برند، از زمان شیوع بیماری به طرز چشمگیری افزایش یافته است. پزشکان در حال استفاده از هوش مصنوعی برای غربالگری بیماران مبتلا به کروناویروس هستند و شرکت‌هایی مانند دیپ‌مایند (Deepmind)  پیش‌بینی‌های خودکار درباره چگونگی تکامل ویروس کووید ــ ۱۹ را منتشر کرده‌اند. همه این موارد بازتاب گسترده‌ای در مورد نقشی که اتوماسیون شهری می‌تواند در آینده ما ایفا کند و به از سر گرفته شدن تقاضا برای یک درآمد پایه همگانی (UBI) منجر شده است.

گسترش نظارت زیرپوستی
ماهیت شرایط اضطراری این است که بسیاری از اقدامات اضطراری کوتاه‌مدت را به بخش ثابتی از زندگی تبدیل می‌کند. بر همین مبنا، اقدامات نظارتی موقت که با شیوع یک ویروس، مشروعیت پیدا می‌کنند ممکن است بعد از اتمام شیوع بیماری به بهانه جلوگیری از ابتلا به همه‌گیری‌های بعدی، به قوانین نظارتی ثابتی تبدیل شوند. در حال حاضر، برای اولین بار در تاریخ، فناوری امکان نظارت بر همه افراد را فراهم کرده است. چین اکنون نظارت بر تلفن‌های هوشمند افراد و استفاده از دوربین‌های تشخیص چهره را آغاز کرده و افراد را ملزم به گزارش دمای بدن و وضعیت پزشکی خود کرده است و با استفاده از کلان‌داده‌ها موارد گسترده‌ای از پرونده‌های شخصی را دنبال می‌کند. نکته مهم این است که این نظارت‌ها به شکل زیرپوستی صورت می‌گیرند و به دولت‌ها اجازه می‌دهد آگاهی بی‌سابقه‌ای در مورد تغییر اطلاعات فیزیولوژی ما داشته باشند.

گسترش اتوماسیون شهری
هرچند شاید در نظر گرفتن رویکرد مثبت برای یک بیماری همه‌گیر کار دشواری باشد، اما به احتمالا زیاد، نقاط امیدوارکننده‌ای نیز وجود دارد. پیتر زینگ، مدیر بخش رشد فناوری و ابتکارات تعاونی بین‌المللی شبکه خدمات حرفه‌ای چند ملیتی (KPMG) در نشست مجازی اخیر که در دانشگاه سینگولاریتی آمریکا درمورد کووید ــ ۱۹ برگزار شد در این باره گفت: شیوع این بیماری فرصتی برای گسترش خودکارسازی در مراحل آخر کار است. این یعنی اگر برای مثال، درحال حاضر رستوران‌ها در حال خودکارسازی بخش‌هایی از فرآیند تحویل باشند، وضعیت فعلی شیوع کرونا منجر به این خواهد شد که کسب و کارهای بیشتری، محدودیت‌های خودکارسازی را در خدماتی که ارائه می‌دهند، آزمایش کنند. برای مثال، در چین از زمان آغاز شیوع ویروس، استفاده از پهپادهای تحویل‌دهنده خودکار بیشتر شده است. در بسیاری از موارد، شرکت‌هایی که از قبل در آستانه آزمایش روش‌های خودکار برای بخش‌هایی از زنجیره تحویل و یا خدمات خود بوده‌اند، حالا مجبور می‌شوند برای ادامه حیات‌شان، این گام بزرگ را بردارند. اگر این شرکت‌ها در سرمایه‌گذاری روی این فناوری و به‌کارگیری آن موفق عمل کنند، احتمالا پس از کنترل شیوع بیماری، نیازی به استخدام دوباره نیروی کار انسانی برای پر کردن آن نقش‌ها نخواهند داشت.

طراحی مجدد شهرها برای مقابله با بیماری‌ها
دیوید گرین، مدیر یک شرکت طراحی ساختمان که در «مناطق سالم» کار کرده است می‌گوید ما در حال طراحی مجدد فضاهای عمومی هستیم با این هدف که این فضاها بتوانند در هنگام شیوع بیماری‌های همه‌گیر، به عنوان مناطق لجستیکی و درمانی در شهرها فعالیت کنند. گرین از جمله کارشناسان طراحی شهری است که تاثیرات بیماری همه‌گیر را دلیلی برای ارزیابی مجدد چگونگی طراحی شهرهای ما می‌داند. همانطور که قبلا نیز اشاره شد، شیوع وبا در قرن نوزدهم میلادی به ایجاد سیستم فاضلاب جدید در سطح جهان منجر شد. این تنها یک نمونه از شیوه‌هایی است که شیوع بیماری در طول تاریخ بر طراحی شهری تأثیر گذاشته است. به گفته گرین، اتوماسیون شهری احتمالا درکنار تطبیق‌پذیری شهرها، در مرکز نوآوری‌های دنیای پساکرونا قرار خواهد داشت.

دیجیتالی شدن کار و سرگرمی
ما در حال حاضر در عصری قرار داریم که می‌توان آن را بزرگ‌ترین آزمایش دورکاری در تاریخ دانست. در شرایطی که تقاضا برای ابزارهای دورکاری مانند اپلیکیشن‌های زوم، اسکایپ و اسلک افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است می‌توان مطمئن بود رشد ابزارهای کار از راه دور نیز همپای رشد نیروی کار دورکار ادامه خواهد یافت. شیوع بیماری همه‌گیر کووید ــ ۱۹منجر به افزایش تاریخی مطالبه مزایای بیکاری در کشورهایی از جمله ایالات متحده و اسپانیا شده است. بخش زیادی از نیروی کار، احتمالا اشتغال خود در آینده را مورد بررسی قرار داده و به دنبال شغل‌هایی خواهد بود که در مقابل بحران‌های آینده ایمن‌تر باشند و در مواجهه با موج اتوماسیون پرشتاب شهری پایداری بیشتری داشته باشند.
موضوع بعدی چگونگی استفاده ما از هنر و سرگرمی است و تاثیری که تغییرات ایجاد شده در آن برجا خواهد گذاشت. استودیوهای بزرگ و جهانی فیلم، اکنون به‌دلیل افزایش تقاضا برای مدیا استریمینگ (تکنیکی که به وسیله آن می‌توان یک فایل چندرسانه‌ای مانند صدا و یا تصویر ویدئویی را بدون این‌که نیازی به دانلود همه فایل باشد، بر روی اینترنت به صورت لحظه‌ای از نقطه زمان مورد درخواست مشاهده کرد) بسیاری از تولیدات بزرگ خود را به این شکل عرضه می‌کنند. تعداد افرادی که از سرویس استریمینگ استفاده می‌کنند آنقدر افزایش پیدا کرده که اتحادیه اروپا از شرکت نتفلیکس خواسته است کیفیت خروجی خود را کاهش دهد تا قاره اروپا بتواند این میزان افزایش تقاضا را پوشش دهد. به‌طور کلی، هر بخشی که در گذشته در مواجهه با نوآوری و اتوماسیون شهری از خود مقاومت نشان داده است، احتمالا از کروناویروس ضربه سختی خواهد خورد. در عین حال و در شرایطی که «تئوری توطئه» باعث شده برخی افراد ایستگاه‌های ارتباطات سیار، اینترنت نسل پنجم (۵G) را در برخی کشورها آتش بزنند، حالا باید انتظار داشت شیوع این بیماری همه‌گیر اشتیاق به فراگیر شدن نسل پنجم اینترنت را نیز افزایش دهد.

آنچه تاثیرات همه‌گیری‌های گذشته به ما می‌گوید
گرچه ممکن است مقیاس شیوع کووید ــ ۱۹ در دوران مدرن ما بی‌سابقه باشد، اما تأثیرات شیوع بیماری‌های همه‌گیر که قدمتی به اندازه قرون وسطی دارد، به ما نشان می‌دهد پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ناشی از شیوع بیماری‌های همه‌گیر چگونه می‌تواند منجر به نوآوری‌ها و تغییرات گسترده در زیرساخت‌ها شود. پس از آن‌که در قرن چهاردهم میلادی، شیوع طاعون سیاه جهان را ویران کرد و جمعیت اروپا را ۳۰درصد کاهش داد، شکاف‌های بزرگی که در نیروی کار ایجاد شد نوآوری‌هایی در زمینه فناوری و همچنین در زمینه اجتماعی به دنبال داشت. این تغییرات در نهایت آغاز عصر رنسانس را رقم زدند. همچنین همه‌گیری وبا در قرن نوزدهم منجر به ساخت سیستم‌های فاضلاب پیشرفته جدید و نوشتن قوانین منطقه‌بندی برای جلوگیری از ازدحام جمعیت شد. نمونه‌های بسیار دیگری را هم می‌توان در طول تاریخ یافت.
تاثیرات بیماری‌های همه‌گیر را همچنین می‌توان در مقیاس کمتر در کشورهایی مانند سنگاپور، تایوان و ویتنام مشاهده کرد. شیوع بیماری سارس در
سال ۱۳۸۲/ ۲۰۰۳ در این کشورها منجر به تغییر در زیرساخت‌ها و پروتکل‌ها شد. به همین دلیل این کشورها تاکنون در مهار کووید ــ ۱۹ نسبتا موفق بوده‌اند ــ تایوان و سنگاپور تا زمان نگارش این مقاله با تلفات بسیار کم روزگار کرونا را سپری می‌کنند. این تغییرات تاریخی، کارشناسان را بر آن داشته تا بخش‌های کلیدی ــ از جمله اتوماسیون شهری، دیجیتالی شدن و معماری ــ را که به عقیده آنها کووید ــ ۱۹ می‌تواند بر آنها تاثیرات بلندمدتی داشته باشد برجسته سازند.

تقاضای دوباره برای درآمد پایه همگانی
در سال ۲۰۱۶، گزارش مجمع جهانی اقتصاد از بین رفتن ۱/۷ میلیون شغل بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ را پیش‌بینی کرد. این امر بیشتر ناشی از جایگزین شدن هوش مصنوعی، رباتیک، فناوری نانو و دیگر عوامل اقتصادی و اجتماعی با نیروی کار انسانی عنوان شد. پیتر زینگ در اجلاس مجازی دانشگاه سینگیولاریتی در این باره گفت: مزایای اتوماسیون به شهروندان معمولی منتقل نمی‌شود، بلکه به سهامداران شرکت‌های ایجاد‌کننده اتوماسیون می‌رسد.
حتی قبل از شیوع ویروس کووید ــ ۱۹ هم درخواست‌هایی برای اجرای سیاستی همچون درآمد پایه همگانی (UBI) وجود داشت. به موجب این سیاست، همه افراد یک کشور حقوق ماهانه پایه دریافت می‌کنند که به آنها امکان می‌دهد بدون در نظر گرفتن این‌که کار می‌کنند یا نه، زنده بمانند. عامل تقاضا برای درآمد پایه همگانی همواره این باور بوده است که اتوماسیون شهری در نهایت جایگزین تعداد زیادی از مشاغل خواهد شد. اگر این سیاست در حال حاضر اجرا شود، به افراد زیادی که به دلیل شیوع بیماری کار خود را از دست داده‌اند هم کمک خواهد کرد.

تجدید روحیه همکاری جهانی
مهم‌ترین چیز برای از بین رفتن ویروس، به اشتراک گذاشته شدن اطلاعات در سطح جهانی است. برای شکست ‌دادن بیماری همه‌گیر کووید ــ ۱۹ به روحیه همکاری و اعتماد جهانی نیاز است، چیزی که در حال حاضر در سطح جهانی شاهد آن هستیم. جامعه علمی اکنون از طریق همکاری‌های جهانی، به سرعت نوآوری‌هایی را ارائه می‌کند. بخش اعظم این همکاری به لطف اتوماسیون شهری صورت گرفته که امکان به اشتراک‌گذاری آسان اطلاعات را فراهم آورده است.
منبع: Interesting Engineering

مطلب پیشنهادی

۱۰ خطای شناختی مسبب روحیات منفی می شود/چاله زیر پای حال خوب

سایت بدون – اغلب کسانی که این خطاهای شناختی را مطالعه نموده اند معتقدند که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *