نقش خریدهای خوب فرهاد مجیدی در صدرنشینی استقلال/هنر تیم بستن

سایت بدون – یکی از دغدغه‌های استقلال در پایان لیگ بیستم جدایی شیخ دیاباته و مهدی قایدی، زوج موفق خط حمله‌ بود. فرهاد مجیدی ترجیح می‌داد که بازیکنان کلیدی‌اش را حفظ کند و ثبات تیمش آسیب نبیند، ولی در نهایت چاره‌ای جز کنار آمدن با شرایط جدید نداشت. استقلال در سایر خطوط هم تغییراتی داشت و بازیکنان جدیدی گرفت، ولی مهم‌ترین مأموریت کادر فنی بازسازی بخش تهاجمی بود که چهره‌های اصلی‌اش به لیگ‌های عربی رفته بودند.
استقلال در تابستان مجبور شد بازیکنان جدید پرشماری بگیرد، ولی هواداران تردیدهای زیادی درباره آنها داشتند. این نگرانی وجود داشت که یامگا و ژستد مثل اکثر خارجی‌هایی که به فوتبال ایران می‌آیند ناآماده یا بی‌کیفیت باشند. توانایی‌های سلمانی بعد از نمایش ضعیف در پست غیرتخصصی دفاع راست در تیم ملی زیر سؤال رفته بود. آقاسی و نیک‌نفس ممکن بود در استقلال نتوانند عملکردی که در فولاد داشتند را تکرار کنند. قاسمی‌نژاد سن بالایی داشت و حسین‌زاده، رضایی، آزادی، جلالی و صادقی در تیم‌های قبلی امتحان‌شان را پس نداده بودند. با این حال گذشت زمان نشان داد که استقلال انتخاب‌های مناسبی داشته و اکثر خریدها توانستند در تیم جا بیفتند و مؤثر باشند.
طبیعی بود که کادر فنی استقلال در شروع فصل برای رسیدن به فرمول ایده‌آل آزمون و خطاهایی داشته باشد، ولی پس از مدتی به ترکیب اصلی رسید که اکثریت آنها از خریدهای جدید بودند. آقاسی، سلمانی، نیک‌نفس، حسین‌زاده، یامگا و ژستد شش خرید جدید استقلال بودند که خودشان را به تیم تحمیل کردند و این یعنی ۵۵ درصد ترکیب اصلی را تازه‌واردها تشکیل می‌دادند. البته آقاسی در نیم‌فصل به دلایل شخصی تصمیم گرفت به فولاد برگردد تا این آمار کمی تغییر کند.
معمولاً تیم‌هایی که مجبور به تغییرات پرشمار در ترکیب اصلی هستند زمانی را برای رسیدن به هماهنگی نیاز دارند و در این راه امتیازاتی هم از دست می‌دهند، ولی استقلال با‌وجود این جابه‌جایی‌ها شروع خیلی خوبی داشت و فصل را با سه برد متوالی شروع کرد. همین شروع خوب کمک کرده که تیم مجیدی ۱۳ هفته از ۱۸ هفته لیگ را در صدر جدول باشد.
اکثر خریدهای جدید استقلال در بخش تهاجمی بازی می‌کنند و روی گل‌های این تیم حضور پررنگی داشته‌اند. استقلال تا هفته هجدهم ۲۵ گل زده که ۱۸ تا از آنها سهم خریدهای جدید است. این یعنی تازه‌واردهای استقلال با زدن ۷۲ درصد گل‌های این فصل سهم قابل توجهی در صدرنشینی دارند.
بهترین گلزن این فصل استقلال کوین یامگا با ۸ گل زده است که ۴ تا از روی نقطه پنالتی بوده. او فصل قبل در وایله دانمارک با توجه به بازی در دفاع راست گلی نزده بود و برای همین آمار گل‌های او همه را غافلگیر کرد. گل‌های یامگا برای استقلال یازده امتیاز داشته است.
حسین‌زاده با ۴ گل زده دومین گلزن برتر این فصل استقلال است؛ بازیکنی که در شروع فصل تقریباً ناشناخته بود، ولی با درخشش در لیگ بیست و یکم تا فهرست تیم ملی هم پیش رفت. گل او مقابل صنعت نفت استقلال را از شکست نجات داد و در بازی مقابل نفت مسجدسلیمان و تراکتور برد را تضمین کرد. گل‌های بازیکن سابق سایپا تا اینجا هفت امتیاز برای آبی‌پوشان داشته است.
پست جعفر سلمانی پیستون چپ است، ولی کادر فنی اجازه داده که در حملات اضافه شود و او موفق شد در بازی هفته اول مقابل هوادار و بازی حساس مقابل سپاهان دو گل سه امتیازی بزند. رودی ژستد برای استقلال دو گل زده و سهم قاسمی‌نژاد که در نیم‌فصل به گل‌گهر رفت هم یک گل بوده است. بدین ترتیب ۵۷ درصد امتیازات استقلال سهم گل‌های این بازیکنان تازه‌وارد بوده. (۲۴ امتیاز از ۴۲ امتیاز، بدون احتساب دو امتیازی که با حکم کمیته انضباطی اضافه شد)
استقلال در پنجره زمستانی به تعدادی از بازیکنان ذخیره‌اش اجازه جدایی داد و به جای آنها دو خرید جدید داشته که می‌توانند مثل خریدهای تابستانی در ادامه مسیر مؤثر باشند. صالح حردانی، مدافع ملی‌پوشی است که خیلی زود خودش را به ترکیب اصلی تحمیل کرد و آمانوف ازبک هم پس از آشنایی بیشتر با فضای فوتبال ایران می‌تواند در فاز حمله به مهره مؤثری تبدیل شود.

آرمن ساروخانیان/ ایران ورزشی

مطلب پیشنهادی

ریشه و داستان ضرب المثل «آش و لاش»

سایت بدون – آش یک ماده غذایی است که همه اجزای آن از هم جدا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *